برای نخستین بار در جهان صورت گرفت: تجلیل و قدرشناسی از ۲۲ مادر فداکار ایرانی

 

نام «مادر» عنوان مقدسی است که همواره یادآور ایثار، عشق، محبت و از خودگذشتگی است و به سبب همین صفات و ده‌ها ویژگی بزرگ است که پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند: بهشت زیر پای مادران است.
در طول دوران‌ها، دامان پاک مادران شایسته، همواره انسان‌هایی بزرگ و ارزشمند همچون پیامبران، صالحان، دانشمندان و بزرگمردان تاریخ را پرورش داده که هر یک سرمنشا تحولات عمیق برای رستگاری انسان در دنیا و آخرت بوده و هستند.
هرچند هیچگاه امکان تجلیل شایسته و بایسته از مقام ملکوتی «مادر» وجود ندارد، اما همواره باید در جهت قدرشناسی و قدردانی از زحمات عاشقانه مادران، این عشق عظیم را ستایش کرد.
در این راستا سومین آیین نکوداشت بنیاد مادر یکی از زیباترین جلوه‌های قدرشناسی نسبت به مادران فداکاری است که چون شمع سوختند تا روشنی‌بخش دنیای فرزندانشان باشند.
در این آیین که به همت «بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر»، روز پنجشنبه با حضور‌ تعدادی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، از ۲۲ مادر شایسته ایران زمین تجلیل و قدرشناسی بعمل آمد.
تجلیل و قدرشناسی از ۲۲ مادر شایسته و فداکار در ایران
در این آیین نکوداشت، مهندس غلامرضا محمدی، بنیان‌گذار «بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر» ضمن تکریم مقام مادر، به تشریح فعالیت‌های این بنیاد پرداخت و گفت: بنیاد مادر یک تشکل مردمی و غیر دولتی است که هرگونه فعالیت سیاسی در آن ممنوع بوده و اهدافی همچون آشنا ساختن جامعه به‌ویژه نسل جوان با مقام والای مادر، ارتقا و بازآفرینی مقام مادر از جهات فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی، آموزش مسئولیت‌های خطیر مادری به خانم‌های جوان به‌خصوص دختران در قبال فرزندان و رفتار متقابل آنان نسبت به مادران و بازشناسی نقش مادران در ساختن جامعه‌ای ایده‌آل را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به چشم‌انداز «مادرانی متعالی، جهانی خوشبخت» در این بنیاد، پررنگ‌تر نمودن مسئولیت‌های جامعه به‌خصوص فرزندان در قبال حقوق ارزشمند مادران، ایجاد مرکز مشاوره برای مادران به‌منظور رفع تنگناهای آنان از نظر فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، درمانی، معنوی، خانوادگی و انتخاب مادران شایسته و برگزاری مراسم نکوداشت آنان در یازدهم مهرماه هرسال را از دیگر اهداف والای بنیاد مادر برشمرد و یادآور شد: بنیاد مادر، درچارچوب این اهداف در سال ۱۳۹۳ در استان فارس آغاز بکار کرد و با ارتقا بخشیدن به فعالیت خود در عرصه استانی در دومین نکوداشت بنیاد مادر، به معرفی و تجلیل از ۱۰ مادر نمونه استان فارس در سال ۱۳۹۴ پرداخت.
مهندس محمدی افزود: این بنیاد، فعالیت‌های خود را در سال جاری به سطح ملی رسانده و در این آیین نکوداشت به معرفی و تجلیل از ۲۲ مادر نمونه از استان‌های مختلف کشور پرداخته و تلاش دارد تا این روند را به سطح قاره‌ای و جهانی برساند.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش پدران و مادران، ابراز امیدواری کرد: توجه دولت در امر آموزش والدین، زمینه‌ساز تحکیم بنیاد خانواده و قدرشناسی عمومی مقام مادر در سطح جامعه باشد.
بنیان‌گذار بنیاد مادر، قدرشناسی از مادران را یک «امر خیر» سفارش شده از سوی خداوند و بزرگان دین برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما، امر خیر تنها در موارد اقتصادی شناخته شده و این در حالی است که موارد معنوی همچون آموزش و یاری‌رسانی به دیگران در دیگر حوزه‌ها نیز از مصادیق «امر خیر» به شمار می‌آید.
مهندس محمدی سخن خود را با جمله « دعای مادر همیشه همراهتان» به پایان برد.
پروفسور گوستاو گاس از آفریقای جنوبی دیگر سخنران این آیین نکوداشت بود که سخنان خود را با ابراز امیدواری برای تجلیل از مادران در تمامی کشورها همچون ایران آغاز کرد.
وی به تشریح ۴ درس بزرگی که از مادر خود آموخته، پرداخت و گفت: نخستین درسی که از مادر خود آموختم، این بود که انسان در هر سن و سال، در نظر مادر خود، کودکی بیش نیست و درس دوم این بود که نه تنها مادر زندگی را به ما هدیه داده، بلکه ما را نیز به زندگی هدیه داده تا ماموریت و رسالت خود را در جهان به انجام رسانیم.
گوستاو گاس یادآور شد: سومین درس مادر، درس عشق است که بزرگ‌ترین هدیه مادر به فرزند خود است و مادرم به من آموخت که عشق، امانتی است که به تو ارزانی شده و تو هم باید آن را به دیگران هدیه کنی.
وی خاطرنشان کرد: چهارمین درسی که از مادرم آموختم،‌ این بود که خودم همان عشق باشم، مغرور نبوده و همواره شکرگزار خدا و قدرشناس بندگان او باشم.
وی در پایان سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که: آیا انسانی هستید که پر است از خودپرستی و خودخواهی یا انسانی سرشار از عشق به دیگران؟ و آیا می‌توان افراد الهام‌بخشی را در کشورهای مختلف یافت که ماموریت «بنیاد مادر» در ایران را در کشور خود ایفا کنند؟
دکتر مهرداد هاشمی، عضو هیات امنای بنیاد مادر نیز در این نکوداشت به تبیین چشم‌انداز بنیاد مادر پرداخت و گفت: پس از معرفی ۲۲ مادر نمونه ایران در این آیین نکوداشت، حرکت خود را به سمت توسعه این بنیاد در سطح قاره آسیا آغاز کرده و تلاش داریم تا در سال ۱۳۹۹ جایزه ویژه مادران شایسته را در سطح آسیا و در سال ۱۴۰۰ انتخاب مادران شایسته در سطح جهان را اجرایی کنیم.
وی تاکید کرد: این افتخار ماست که این حرکت زیبا و امیدبخش از ایران عزیزمان آغاز و انرژی عطیم و نورانی آن را در سطح جهان پراکنده سازیم.
در پایان این آیین نکوداشت با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده،‌ در محیطی احساسی و عاطفی از مقام شامخ ۲۲ مادر نمونه ایرانی از استان‌های مختلف کشور با اهدای لوح یادبود و هدایای ویژه تجلیل و تقدیر بعمل آمد.
نکته فابل توجه در گزینش مادران شایسته این که برگزیدگان سطوح مختلف تحصیلی از سطح سواد پایین تا دکتری و اقشار مختلف جامعه همچون خانواده شهدا، ورزشکاران و … را شامل شده بود.
گفتنی است آیین سومین نکوداشت بنیاد مادر روز پنجشنبه ۸ مهر با حضور‌ تعدادی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و جمعی از بزرگان و اندیشمندان به همت بنیاد مادر و با همراهی شرکت همایش فرازان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*