نازایی، پیامد مصرف قلیان/ شلنگ قلیان و خطر سل و ذات‌الریه

یک کارشناس مسئول بهداشت محیط گفت: با وجود هشدارهای مراکز بهداشتی اما برخی جوانان به مضرات مصرف قلیان بی توجهی می کنند.

طاهره آزمون کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: چایخانه ها به صورت منظم توسط بازرسین بهداشت محیط طبق چک لیست ابلاغی از مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مورد بازدید قرار می گیرند.
این مسئول بهداشتی افزود: در صورت عدم مطابقت با چک لیست های ابلاغی، اقدامات قانونی طبق موازین اعمال می شود که در مرتبه اول اخطار رفع نواقص و در صورت عدم رفع نواقص در مهلت مقرر پرونده وارد مرحله تعطیلی این واحد صنفی می شود.
وی با اشاره به برخورد بازرسان سلامت با این مراکز ابراز داشت: از ابتدای سال ۹۵ مرکز سلامت محیط و کار، برخورد با مراکز عرضه کننده قلیان فاقد مجوز و اماکنی که در دو سال اخیر جواز کسب دریافت نمودند را در دستور کار خود قرار داده است.
آزمون در خصوص علت مراجعه جوانان به این مراکز اظهار داشت: در قدیم اکثر مشتریان چایخانه ها پیرمردها و افراد سالخورده بودند اما اکنون متاسفانه به دلیل مصرف قلیان شاهد مراجعه اکثر جوانان به این اماکن هستیم.
وی با بیان اینکه مصرف قلیان سرطانزا است، افزود: عرضه قلیان، به دلیل اینکه از اسانس‌های غیر مجاز جهت طعم دار نمودن استفاده می شود سرطانزا است.
این مسئول بهداشتی با بیان اینکه نصب بنر با موضوع قلیان ممنوع است، تصریح کرد: در زمینه منع تبلیغات استعمال محصولات دخانی بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات به قلیان سراها در خصوص مات نمودن شیشه ها و حذف کلمه قلیان از تابلو اخطار داده می شود.
قلیان عامل بروز بیماری های تنفسی!
وی با بیان اینکه عفونت دستگاه تنفسی از عوامل مصرف قلیان است، خاطر نشان کرد: به دلیل مرطوب بودن شلنگ قلیان، امکان رشد باکتری که از دستگاه تنفسی وارد آن شده وجود دارد و همین عامل باعث عفونتهای دستگاه تنفسی می شود.
این کارشناس بهداشتی اظهار داشت: بیماری‌هایی مانند سل، برونشیت و ذات الریه از دیگر بیماری‌های خطرناک تنفسی هستند که افراد با مصرف قلیان در معرض ابتلا به آن قرار دارند.
وی درباره سری های متصل به شلنگ قلیان بیان کرد: برخی افراد به طور اشتباه تصور می کنند در صورت تعویض سری‌های یکبار مصرف متصل به شلنگ قلیان مانع انتقال ویروس می شود اما آلودگی های موجود در شلنگ به راحتی وارد بدن مصرف کننده می شود.
خانم ها از مصرف قلیان مصرف خود داری کنند!
آزمون درباره مصرف قلیان در خانم ها ابراز داشت: افزایش مصرف قلیان در خانم ها تاثیرات نامطلوب و مخربی را بر روی جنین و باروری زنان دارد.
وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های آموزشی بر کاهش مصرف قلیان تاثیر دارد، اظهار داشت: تهیه فیلم های آموزشی، نصب تراکتها و نصب بنرهای اطلاع رسانی در خصوص مضرات استعمال قلیان و در ایجاد بستر مناسب جهت تغییر نگرش و فرهنگ استفاده از قلیان در خانواده ها و افراد جامعه موثر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*