مدیرعامل صندوق‌ ذخیره فرهنگیان وجود چند «دلال»، «بدهکار بانکی» و «زد و بند» در برخی وام‌های بانک سرمایه/ مطالبات معوق این بانک ۴ هزار میلیارد تومان است

خبرگزاری فارس: وجود چند «دلال»، «بدهکار بانکی» و «زد و بند» در برخی وام‌های بانک سرمایه/ مطالبات معوق این بانک ۴ هزار میلیارد تومان است

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه مشکل ما ۳ یا ۴ دلالی است که در بانک سرمایه و سایر بانک‌ها بدهکارند از مطالبات معوق ۲۰۰ هزار میلیاردتومانی بانک‌ها و مطالبات ۴ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه خبرداد.

شهاب الدین غندالی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «سوال همگان این است که چرا بانک سرمایه این مقدار وام‌های کلان به یک سری از افراد و شرکت‌ها داده است؟»، اظهار داشت: کدام بانک از این وام‌ها نداده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «مگر ماهیت تشکیل بانک سرمایه منتفع شدن فرهنگیان از خدمات آن نیست و چرا یک فرهنگی نتوانسته حتی یک وام ۲ میلیون تومانی از بانک سرمایه دریافت کند؟»، خاطرنشان کرد: بانک سرمایه یک بانک تجاری است و بانک قرض الحسنه نیست؛ بانک تجاری طبق دستورالعمل بانک مرکزی تعریف خودش را دارد.

غندالی افزود: بانک سرمایه تسهیلات را مطابق نرخ بانک مرکزی باید پرداخت کند و سپرده را بر اساس نرخ بانک مرکزی عمل می‌کند، و نمی‌تواند تسهیلات ۴ درصدی بدهد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه اگر «بانک سرمایه» بانک عامل وزارت آموزش و پرورش بود امکان پرداخت وام به فرهنگیان وجود داشت، گفت: زمانی امکان این اتفاق وجود دارد که پول‌های ارزان قیمت وزارت آموزش و پرورش مانند حقوق و دستمزد وارد بانک سرمایه می‌شد تا رسوب پول بدون سود در بانک سرمایه بالا می‌رفت.

وی افزود: در صورتی که بانک سرمایه بانک عامل وزارت آموزش و پرورش بود و پول بدون سود وارد این بانک می‌شد آن زمان امکان پرداخت وام ارزان قیمت وجود داشت، این اتفاق نیفتاده و پولی از وزارت آموزش و پرورش وارد بانک سرمایه نشده است.

وی ادامه داد: به عنون مثال یک فرد پول خود را در بانک سرمایه قرار می‌دهد و ۱۵ درصد به آن سود پرداخت می‌کنیم؛ پس از آن مگر می‌شود آن پول را با سود ۱۰ درصد به دیگری وام بدهیم و شدنی نیست.

غندالی در واکنش به این موضوع که «بالاخره گفته می‌شود که ماهانه از حساب فرهنگیان مبلغی به عنوان حق عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان کسر می‌شود و این توقع را دارند که از این موضوع بهره‌مند شوند، برای این موضوع چه پاسخی دارید؟»، عنوان کرد: حق عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان ارتباطی به بانک سرمایه ندارد.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان سهام‌دار ۴۶ درصدی بانک سرمایه است و مگر بانک سرمایه دست ماست؟

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در واکنش به این موضوع که «مگر می‌شود بانک سرمایه در چند روز به یک شرکت میلیاردها تومان وام پرداخت کند، این موضوعاتی است که فرهنگیان را نگران کرده است»، گفت: اکنون مطالبات معوق و مطالبات مشکوک الوصول بانک‌های کشور بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک سرمایه است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من در مقایسه با دیگر بانک‌ها این رقم زیاد نیست ولی در مقایسه با خودمان زیاد است؛ کدام بانک دولتی و غیردولتی است که مطالبات معوق نداشته باشد.

غندالی با اشاره به اینکه «بانک سرمایه» در این بازار اقتصاد کساد کشور تسهیلات پرداخت کرده است، اظهار کرد: بانک پول فردی را سپرده می‌کند و سود می‌دهد و از طرفی به یک موسسه تولیدی دیگر وام می‌دهد و سود می‌گیرد؛ درصدی از این وام که بانک‌ها می‌دهند را ممکن است که دلال‌ها کانال زده باشند و گرفته باشند.

وی اضافه کرد: مشکل ما این ۳ یا ۴ دلالی است که در بانک سرمایه و سایر بانک‌ها بدهکار هستند که با این‌ها درگیر هستیم؛ اقدام کردیم و مشغول وصول مطالبات هستیم ضمن اینکه قوه قضاییه و نهادهای نظارتی هم به کمکمان آمده‌اند.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در واکنش به این موضوع که «گفته می‌شود درصدی از این وام‌ها که پرداخت شده با زد و بند بوده است، این موضوع را قبول دارید؟»، گفت: این چیزها در اقتصاد کشور وجود دارد و در هر بانکی است. اما این موارد باید جمع و جور شود و باید با آنها برخورد شود، ما هم برخورد می‌کنیم؛ الان داریم برخورد می‌کنیم که گیر افتاده‌ایم و اگر مثل بانک‌های دیگر سکوت می‌کردیم هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ بارقه امیدی برای فرهنگیان ندارد؟»، خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان الان وضع خوبی دارد و جز موسسات سودده است.

غندالی تصریح کرد: قوه قضاییه به کنارمان آمده و مصاحبه‌هایی که انجام دادیم باعث شد تا بدهکاران بیایند و برای پرداخت بدهی خود صف بکشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*