صالحی: فروش ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا


رئیس سازمان انرژی اتمی: تا امروز ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته ایم و ۳۸ تن نیز به روسیه تحویل داده شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر صالحی در حاشیه همایش سراسری یگان های حفاظت ناجا در جمع خبرنگاران افزود: شرکت های اروپایی ، آلمانی و فرانسوی خواستار خرید آب سنگین از ما هستند که ما نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده ایم.
وی با بیان اینکه طبق برجام ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره استراتژیک می توانیم داشته باشیم، گفت: مازاد تولیدمان را باید در معرض فروش قرار دهیم که آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما توانایی تولید سالیانه ۲۰ تن آب سنگین در سال داریم و این در حالی است که در ۵۰ سال آینده حتی با صرف آب سنگین در مسائل صنعتی استفاده ما حدود ۲۵۰ تن است در حالی که ما توانایی تولید سالیانه ۲۰ تن آب سنگین در سال را داریم.
صالحی با بیان اینکه ایران به تأمین کننده عمده جهانی آب سنگین تبدیل شده است، گفت: این چشمه سیاری است که به عنوان ذخیره استراتژیک ما نیز محسوب می شود.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به وین خاطر نشان کرد: خریداران آب سنگین ایران اذعان داشته اند که میزان تری تریوم آب سنگین ما از میزان حداقل متوسط تری تریوم های آب سنگین های دیگر کمتر است که این برای ما یک امتیاز محسوب می شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه روز به روز نیاز جهان به آب سنگین بیشتر می شود ، افزود: نیاز به آب سنگین فقط در راکتور نیست بلکه در صنعت، داروسازی و صنایع از آن استفاده می شود و نیاز جهانی به آب سنگین روز به روز افزایش می یابد در حالی است که ایران تبدیل به یک فروشنده آب سنگین شده است.
صالحی تاکید کرد: اینگونه نیست هر کشوری تولید کننده آب سنگین باشد و یا اجازه تولید آن را داشته باشد؛ فقط کشورهای معدودی اجازه تولید آن را دارند و ما خوشحالیم که این حق را توانستیم طبق ضوابط آژانس انرژی اتمی تثبیت کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*