سفر به مریخ با بلیط‌ ۳۵۰ میلیون تومانی!

 

ایلان ماسک کارآفرین مشهور آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در تشریح برنامه‌هایش برای سفر به مریخ پیش‌بینی کرده که تا ۱۰۰ سال آینده یک میلیون انسان در مریخ ساکن خواهد شد و هزینه رفتن به سیاره سرخ به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.
به گزارش ایسنا ماسک بنیانگذار شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس، در کنگره بین‌المللی نجومی در مکزیک اعلام کرد برنامه او برای سکونت‌دادن انسان در مریخ از سیستم حمل و نقل تجدید‌پذیری بهره خواهد برد که در هر سفر ۸۰ روزه‌اش به سوی مریخ ۱۰۰ مسافر را به همراه خواهد برد. طول این سفرها به تدریج به ۳۰ روز کاهش پیدا خواهد‌کرد.
این سیستم حمل و نقل شامل فضاپیماهایی قابل استفاده مجدد است که در مدار زمین از اکسیژن و متان سوخت‌گیری خواهند کرد و پس از فرود در مریخ نیز امکان سوختگیری مجدد وجود دارد.
به گفته ماسک با استفاده از روش های قدیمی، هزینه سفر هر نفر به کره مریخ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود، اما او قصد دارد این رقم را به حدود ۲۰۰ هزار دلار برای هر نفر برساند، و می گوید نهایتاً این هزینه به کمتر از ۱۰۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت.
ماسک اعلام کرده که هدف او سکونت دادن جامعه‌ای یک میلیون نفری انسانها روی مریخ است که بتوانند به تدریج به خودکفایی برسند؛هدفی که از نظر ماسک تا ۱۰۰ سال دیگر محقق خواهد‌شد.
او در این رابطه گفت:اگر حداقل تعداد نفرات لازم برای خودکفایی روی کره مریخ و تشکیل تمدن را یک میلیون نفر در نظر بگیریم، با احتساب اینکه هر ۲ سال یک بار قادر به پرتاب فضاپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ نفر هستیم، نهایتاً به ۱۰ هزار سفر بین سیاره ای نیاز خواهیم داشت. در حال حاضر احتساب ۱۰۰ نفر در هر سفر عددی معقول به نظر می رسد، اما احتمالاً به مرور زمان، این تعداد اضافه شده و به ۲۰۰ نفر یا بیشتر برسد، تا هزینه سفر به ازای هر نفر کاهش یابد.
ماسک اعلام کرد: ما در نظر داریم نهایتاً حدود ۱۰۰۰ فضاپیما بسازیم، که البته زمان زیادی نیاز دارد. با احتساب تمامی این موارد، به عقیده من از زمان اولین سفر به مریخ تا تشکیل تمدن یک میلیون نفری، بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال زمان نیاز خواهیم داشت.
براساس زمانبندی برنامه اسپیس‌ایکس،‌اولین پرواز به مریخ در سال ۲۰۲۲ قرار است صورت بگیرد.ماسک نام اولین فضاپیمایی که راهی مریخ خواهد شد را قلب طلا ن گذاشته که نامی برگرفته از کتاب “دستورالعمل مسافرت مجانی به کهکشان”، نوشته داگلاس آدام است. محل پرتاب این فضاپیما پایگاه فضایی کندی خواهد بود،‌ درست از همان سکویی که ماموریت آپولو به سوی ماه آغاز شد.
نمونه آزمایشی این فضاپیما طی چهار سال آینده پروازهایی آزمایشی به سوی فضا انجام خواهد داد اما تمامی این پروازها زیر ارتفاع مداری خواهند بود. ماسک به تازگی از انجام موفقیت‌آمیز اولین آزمایش موتور راکت رپتور شرکت اسپیس‌ایکس خبر داد،‌موتوری که قرار است انرژی مورد نیاز فضاپیما و بوستری که فضاپیما را در مدار قرار می‌دهد را تامین کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*