دهم مهرماه روز جهانی سالمندان است ۱۵برابر شدن هزینه درمان سالمندان ایران در ۱۵ سال

 

بررسی داده های سامانه مرکز آمار ایران نشان می دهد از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ سهم هزینه بهداشت و درمان سالمندان از هشت میلیون و ۹۴هزار و ۸۲۹ ریال به ۹۸میلیون و ۱۸۹هزار و۶۰۰ ریال رسیده و بیش از ۱۵برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، جمعیت کشور بتدریج رو به سالمندی است. میزان ازدواج و موالید کاهش یافته و جمعیت دهه ۶۰ در سال های ۱۴۲۰ به بعد به دوران سالخوردگی گام می گذارد.
پیری و سالخوردگی برای هر جامعه ای اجتناب ناپذیر است اما آنچه اهمیت دارد آمادگی کشورها برای هر گونه تغییر جمعیتی است.
بر اساس گزارش وضعیت سالمندان و فعالیت های مرتبط در کشور که از سوی دبیرخانه شورای ملی سالمندان زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده است، در خوشبینانه ترین شرایط جمعیت سالخورده کشور تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۹ خورشیدی) به ۳۰ میلیون نفر می رسد.
باید توجه داشت که سهم هزینه بهداشت و درمان سالمندان از هزینه کل، از ۴٫۱ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۹٫۲ درصد در سال ۱۳۹۰ افزایش یافت.
جمعیت سالخورده سال ۱۴۲۰ ایران، همان جمعیتی است که در دهه ۶۰ به دنیا آمده و امروز در میانه عمر با مشکلات متعددی در زمینه کار و مسکن روبروست.
پیامدهای افزایش جمعیت سالمند در زمینه اقتصادی و اجتماعی بویژه بخش درمان قابل لمس خواهد بود.
این افزایش در حالی برآورد می شود که عواملی مانند تورم، ارتقای فناوری در ارایه خدمات، تنوع بیماری ها و سطح انتظار استفاده کنندگان از خدمات و سایر عوامل هزینه ساز در نظر گرفته نشود.
سیاست ها و سندهای بالادستی مرتبط با موضوع خانواده مورد تاکید رهبر معظم انقلاب که در چند سال گذشته ابلاغ شده، بر لزوم افزایش زادآوری و توجه به پیر شدن ساختار جمعیت و ارتقای کمی و کیفی آن تاکید کرده است.
آنگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز اعلام کرد: جامعه ایران باید خود را برای پدیده سالمندی آماده کند.
«علی ربیعی» افزود: موضوع سالمندی مساله ای است که پیش رو خواهیم داشت و باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم.
به گفته وی، اکنون نزدیک به ۹ درصد از جمعیت کشور سالخورده است که این میزان تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی به ۱۲٫۵درصد می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*