حاتم بخشی بانک‌ها از کیسه خلیفه/ ۳۲ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه به کارکنان رسید

خبرگزاری فارس: حاتم بخشی بانک‌ها از کیسه خلیفه/ ۳۲ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه به کارکنان رسید

براساس خوداظهاری بانک‌ها، مانده کل تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۶ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۱ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان (۳۱٫۹ درصد) به کارکنان بانک‌ها پرداخت شده است، به عبارت شفاف‌تر بانک‌ها از کیسه خلیفه برای ایجاد رضایت سازمانی خود خرج کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از مسائل به وجود آمده برای مدیران بانک‌ها و انتقاد رسانه‌ها از اختصاص بخش قابل توجهی از سپرده‌های قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها (کارکنان اعم از مدیران و روسای شعب، سرپرستان مناطق و…) بانک مرکزی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها را ممنوع کرد.

با وجود این ممنوعیت، هیچگاه به صورت شفاف اعلام نشد که سهم کارکنان بانک‌ها از منابع قرض‌الحسنه چقدر بوده است.

براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، مانده تسهیلات اعطایی در پایان سال گذشته و سهم کارکنان از این تسهیلات «براساس خوداظهاری بانک‌ها» به بانک مرکزی مشخص شده است.

طبق این سند، مانده تسهیلات قرض‌الحسنه در پایان سال گذشته ۳۶ هزار و ۸۶۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بوده که از این میزان سهم کارکنان بانک‌ها ۱۱ هزار و ۷۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. در واقع ۳۱٫۹ درصد مانده تسهیلات اعطایی در پایان سال گذشته متعلق به کارکنان بانک‌ها بوده است.

لازم به ذکر است، این ارقام حاصل جمع اطلاعاتی است که خود بانک‌ها به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند و قطعا نسبت مانده تسهیلات قرض‌الحسنه کارکنان بانک‌ها به ویژه در بانک‌های خصوصی بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است.

برای نمونه بررسی صورت‌های مالی ۴ بانک خصوصی نشان می‌داد که نسبت پرداخت تسهیلات به کارکنان به کل بانک‌ها ۹۴٫۵ درصد، ۲۲٫۶ درصد، ۹۵٫۹ درصد و ۳۸٫۵ درصد بود،اما بانکی که ۹۵٫۹ درصد منابع قرض‌الحسنه را به کارکنان خود پرداخت کرده در گزارش خود به بانک مرکزی رقم مذکور صفر اعلام کرده است.

با این وجود، مانده تسهیلات اعطایی کل شبکه بانکی به کارکنان در پایان سال گذشته ۳۱٫۹ درصد بوده که این رقم قطعا حداقلی است.

* مانده تسهیلات قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها براساس خوداظهاری بانک‌ها

بانک مانده تسهیلات قرض‌الحسنه مانده تسهیلات اعطایی به کارکنان سهم کارکنان بانک‌ها از کل تسهیلات
بانک‌های تجاری دولتی (ملی، سپه و پست بانک) ۸ هزار و ۶۴۵ میلیارد ۳ هزار و ۳۵۷ میلیارد ۳۸٫۸ درصد
بانک‌های تخصصی ۴۰۶۴ میلیارد ۲۵۸۵ میلیارد ۶۳٫۷ درصد
جمع بانک‌های دولتی ۱۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد ۵۹۴۴ میلیارد ۴۶٫۸ درصد
جمع بانک‌های خصوصی شده ۱۲ هزار و ۲۹۸ میلیارد ۵۲۱۵ میلیارد ۴۲٫۴ درصد
پنج بانک خصوصی ۳۲۱ میلیارد تومان

۱۸۶ میلیارد

۵۸ درصد
جمع بانک‌های غیردولتی و موسسات ۲۴ هزار و ۱۵۵ میلیارد ۵۸۱۱ میلیارد تومان ۲۴٫۱ درصد
جمع کل ۳۶ هزار و ۸۶۴ میلیارد ۱۱ هزار و ۷۵۵ میلیارد ۳۱٫۹

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*