آخرین خبر :

با یک کلیک بختت را باز کن/ آیا فالگیرهای دنیای مجازی پیشگویی هایشان درست است؟

رمالان و فالگیران این بار با ابزاری پیشرفته تر در فضای مجازی برای فریب کاربران جولان می دهند.
به گزارشگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از سالیان دور بساط رمالی و فالگیری برای کلاهبرداری و کسب درآمد پهن بوده و هست اما در چند سال اخیر این شیوه فریب کاری در بستر فضای مجازی توانسته حتی بیشتر از گذشته ادامه پیدا کند.

صفحات و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و کانال های تلگرامی به بستری برای فعالیت رمالانی تبدیل شده است که به خیال خود شناخته نمی شوند.
احتمالا شما هم با برخی از این تبلیغات در شبکه های اجتماعی روبرو شده اید که با وعده هایی نظیر باز شدن بخت، باطل کردن طلسم و دعاهای مهر و محبت جولان می دهند و سعی در فریب کاربران دارند.

افرادی که از فالگیری نتیجه گرفته اند
فال قهوه، تاروت و هر مدل از انواع قدیمی در فضای مجازی وجود دارد با این تفاوت که شما نیاز به مراجعه حضوری ندارید و تنها با یک شماره تلفن و پرداخت مبلغی فالتان گرفته می شود.
صفحات اینستاگرام این جاهلان کلاهبردار را که باز می کنید با پست های منتشر شده از تعریف و تمجید های کاربران قبلی روبرو می شوید. کاربرانی که بابت نتیجه گرفتن از فال گرفته شده نظرات مثبتی را به اشتراک گذاشته اند. با کمی تأمل متوجه می شوید که با داشتن چند حساب کاربری تقلبی ساختن این نظرات خیلی سخت نیست و در مورد تصویر چت های منتشر شده هم باید گفت این تبادل نظر را با هر کسی میتوان داشت و تصویر آن را منتشر کرد. با این اوصاف جای هیچ شکی باقی نمی ماند که تعریف و تمجیدها ساختگی است.

نکته جالب این است که قیمت هرکدام از این فال ها در صفحات مختلف تفاوت دارند و برخی با کمترین قیمت ممکن برای خود مشتری جلب می کنند و از آن جایی که این فالگیرها ادعا دارند کارشان تضمینی است و فال هایشان درست است، وعده بازگشت پول را نیز می دهند.
با یک کلیک بختت را باز کن+فیلم
با یک کلیک بختت را باز کن+فیلم
با یک کلیک بختت را باز کن+فیلم
رمالانی که در خیال خود شناخته نمی شوند
مهمترین نکته برای روی آوردن رمالان و فالگیران به فضای مجازی توهم مخفی ماندن در این محیط است اما باید گفت این طرز تفکر شاید برای زمانی کوتاه درست باشد اما بعد از مدتی فعالیت، پلیس فتا به راحتی می تواند رد این افراد را دنبال و آن ها را شناسایی و دستگیر کند.
حسین رمضانی معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا در مورد شناسایی فالگیران آنلاین در گفتگویی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران گفت: چند وقت پیش پلیس فتای یکی از استان ها خانمی را دستگیر کرد که در فضای سایبری با صفحات فالگیری توانسته بود از ۷۰۰ نفر مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کند.
رمضانی ادامه داد: پلیس فتا به راحتی می تواند رد این افراد را در فضای مجازی دنبال سپس آن ها را شناسایی و دستگیر کند اما از آن طرف ماجرا هم باید کاربران آگاه باشند و فریب رمالان و فالگیران را در فضای سایبری نخورند.
با یک کلیک بختت را باز کن+فیلم
فالگیران آنلاین پیشگویی هایشان دقیق تر است
معاون حقوقی و بین الملل پلیس فتا اذعان داشت: جمع آوری اطلاعات شما از فضای مجازی خیلی سخت نیست چرا که اگر اصل حفظ حریم خصوصی را نادیده گرفته باشید، رمال با داشتن نام و شماره تلفن شما می تواند جزییات زندگی تان را متوجه شود. غالبا تاریخ تولد و روز های مهم زندگی و تصاویر از اتفاقات مهم را قبلا شما به اشتراک گذاشته اید و حالا دسترسی به آن ها آسان است.
رمضانی ادامه داد: شیوه کار این کلاهبرداران به این صورت است که بعد از گرفتن نام، شماره تلفن و ایمیل تان از شما ۴۸ ساعت فرصت می خواهند تا پیشگویی کنند اما آن ها در این زمان به دنبال جمع آوری اطلاعات هستند.
جرم فالگیری در دنیای مجازی هم جرم است
زهرا حسین زاده کارشناس جرم شناسی در زمینه فالگیری آنلاین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: قانون گذار فالگیری و طالع بینی را اگر منجر به رد مال و پول شود مصداق کلاهبرداری دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است و در مورد جرم بودن آن فرقی بین دنیای واقعی و فضای مجازی وجود ندارد.

حسین زاده ادامه داد: همین فالگیری ها ممکن است زمینه ساز جرائم دیگر مثل سرقت، تجاوز به عنف و گاهی قتل هم باشند. شما بعد از ارتباط با فالگیر و رمال یک سری اطلاعات شخصی تان را به او می دهید همین اطلاعات کافی است تا آن ها به عنوان مثال زمان دقیق خالی بودن منزل شما را متوجه شوند و دست به سرقت و یا جرائم دیگر بزنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*