با حضور در جمع خبرنگاران عنوان شد روحانی: آمریکا قول داد روند اجرای تعهداتش در برجام را اصلاح کند

 

خبرگزاری فارس: روحانی: آمریکا قول داد روند اجرای تعهداتش در برجام را اصلاح کند

رئیس‌جمهور گفت: در جلسه کمیسیون مشترک برجام همه با قاطعیت به آمریکا گفتند این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پس از بازگشت از قاره آمریکا به تهران با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در هفدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش غیرمتعهد در ونزوئلا حضور یافته و در حاشیه آن اجلاس ملاقات‌هایی با سران کشورهایی که شرکت کرده‌اند، داشتیم.

وی افزود: غیرمتعهدها به عنوان یک مجموعه بسیار بزرگ برای ما اهمیت دارد که ۱۲۰ کشور عضو این مجموعه هستند و جمهوری اسلامی کشوری است که در متن قانون اساسی‌اش مسئله نه شرقی نه غربی و عدم تعهد تصریح شده است و ویژگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها از این نظر متفاوت است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما باید این اجلاس را از خودمان بدانیم. با فلسفه حقوقی و سیاسی ما کاملا منطبق است و به حمدالله از این اجلاس به خوبی استفاده شد و همچنین در حاشیه اجلاس و در ملاقات‌هایی که انجام گرفت ما مواضع خود را بیان کردیم.

وی افزود: ما ۸ ملاقات با سران و برخی مسئولین کشورها در ونزوئلا داشتیم. البته مسائل دوجانبه‌مان هم در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور ونزوئلا را دنبال کردیم.

روحانی با اشاره به سفر به کوبا در ادامه برنامه خود گفت: من دلم می‌خواست اولین سفرم به آمریکای لاتین سفر دوجانبه‌ام در یک کشوری باشد که آن کشور از سال ۱۹۵۹ در برابر قدرت آمریکا ایستادگی کرده و الان هم اینچنین است.

وی در همین خصوص گفت: در ملاقات‌هایی که با فیدل کاسترو و رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا داشتیم هر دو این مسئله را تشریح می‌کردند که تقابل ما با آمریکا به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. مشکلاتی که با آمریکا داریم به ویژه در بخش تحریم و اقتصادی همچنان خواهیم داشت. روابط ما هم به خاطر تحریم هسته‌ای سال‌ها بود متوقف شده بود.

رئیس‌جمهور افزود: آنان بسیار خوشحال بودند از اینکه ما از نو می‌توانیم روابط اقتصادی‌مان را فعال کنیم. کمیسیون مشترک در این قضیه سریعا تشکیل می‌شود. محورهای کار ما را در جلسه مفصلی که با رئیس‌جمهور کوبا داشتیم بیان کردیم.

روحانی با اشاره به مرحله سوم سفر و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: به خاطر اجتماع نمایندگان همه کشورها و برخی سران در این اجلاس برای ما مهم است تا مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کنیم. به دلیل تبلیغاتی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران علیه ما مطرح می‌کنند به هر حال سخنرانی، مصاحبه و شرکت در جلسات مواضع ما را تبیین و مسیر جمهوری اسلامی ایران را تشریح می‌کند.

وی ادامه داد: در نطق سازمان ملل به نکات مهمی که مورد نظر ما بود راجع به منطقه صحبت شد و مواضع جمهوری اسلامی ایران بیان شد. راجع به برخی از کشورهای منطقه که از اصول اسلامی و انسانی خود تجاوز کرده‌اند یعنی عربستان توضیح داده شد و همچنین راجع به برجام و اهمیت آن و تعهداتی که طرف مقابل ما دارد که مقصود عمده ما آمریکاست، بیان شد.

رئیس‌جمهور در این خصوص اظهار داشت: آمریکا به خاطر تاخیرها و اهمال‌هایی که در انجام تعهدات‌شان دارند در این سخنرانی مورد نکوهش قرار گرفت. همچنین در خصوص ۲ میلیارد اموال ایران را که به صورت غیرقانونی تصرف کرده‌اند هم در سخنرانی‌ها و هم در مصاحبه‌ها به صراحت بیان شد که ما نخواهیم گذاشت این پول که از اموال ملت ایران است را آمریکایی‌ها آن را ببلعند. ما در دادگاه بین‌المللی ایستادگی خواهیم کرد و پول را از آنها پس خواهیم گرفت.

روحانی با اشاره به ملاقات‌های صورت گرفته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت:‌ما ۱۴ ملاقات با سران کشورها داشتیم. آنان از ما می‌پرسیدند راه حل مسائل منطقه را از ما سؤال می‌کردند. اینکه در دنیا مطرح می‌شود ایران راه حل است یا مشکل سؤال خنده‌داری است.

وی ادامه داد: تمام سران کشورهایی که وقتی به ما می‌رسند به صراحت از ما می‌‌پرسند که باید چکار کنیم. برای سوریه، عراق و یمن باید چه کار کرد؟ بنابراین همه قبول دارند که ایران راه حل است و کشوری تاثیرگذار است و نقش او در منطقه نقشی‌ بی‌بدیل است.

رئیس‌جمهور پیرامون فضای بعد از برجام گفت: همه کشورهایی که با ما ملاقات می‌کنند می‌گویند سال‌ها بود به خاطر تحریم ما نمی‌توانستیم با شما ارتباط داشته باشیم و همه در این خصوص خوشحالند. مسائلی هم که ما داریم خود آنان مطرح می‌کنند. مثلا رئیس‌جمهور فرانسه خودش مطرح کرد که ما این همه زحمت کشیده‌ایم و به توافق رسیدیم حال اینکه نمی‌شود کشوری بخواهد اخلال در مسائل بانکی ایجاد کند. ما باید مسائل بانکی را حل کنیم و همه  باید از این فضا استفاده کنند.

روحانی در ادامه گفت:‌ یعنی همان نکته‌ای که پیام ما به دنیا بود و اینکه از فضای بعد از برجام همه باید استفاده کنند. البته بیشتر مردم و کارآفرینان ما باید از این فضا استفاده کنند. البته به دنبال جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی هستیم.

وی پیرامون تشکیل کمیسیون مشترک در خصوص برجام نیز گفت: اگر یکی از ۷ کشوری که در برجام تخلفی انجام دهند اهمالی و تاخیری داشته باشند به او تذکر داده می‌شود واگر مؤثر نبود در سطح مدیران کل جلسه گذاشته می‌شود و در نهایت در سطح وزرا این جلسه گذاشته می‌شود.

رئیس‌جمهور در همین خصوص گفت: در نیویورک در سطح وزرا و در سطح مدیران کل دو جلسه برگزار شد و در جلسه وزرا همه با قاطعیت به آمریکا گفتند که این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.

روحانی تصریح کرد: این موضوع مهمی است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می‌شود ۶ کشور موضع واحد دارند یعنی همان موضعی که ایران داشت موضعی بود که آن ۶ کشور داشتند. بنابراین از این نظر یک توفیق بود که ما در برجام هم باید از فضای آن استفاده کنیم و هم اگر تخلفی می‌بینیم با قاطعیت با آن برخورد کنیم و خود ما هم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تعهدات‌مان را انجام دهیم تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خودش عمل کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*