آمالگام دندانی ماده ای سمی دردهان

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، سطح جیوه خون افرادی که بیش از ۸ دندان پرشده با آمالگام دردهان خود دارند در مقایسه با افرادی که دندان پرشده ندارند، ۱۵۰ درصد بیشتر است.

مالگام دندانی ماده ای غیرهمرنگ (نقره ای یا سیاه) است که برای پر کردن دندان از آن استفاده می شود و مرکب از ۵۰ درصد جیوه ۳۴.۵ درصد نقره ، ۹% قلع ، ۶% مس و ۰.۵% روی است.
به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، نتایج مطالعه محققان دانشگاه ‘جورجیا’ نشان می دهد، ترمیم پوسیدگی دندان با آمالگام که ترکیبی ازجیوه، نقره، قلع و دیگر فلزات است بطور قابل توجهی سبب افزایش سطح جیوه در بدن می شود.
این تحقیق با تجزیه و تحلیل داده های حدود ۱۵ هزار نفر اولین مطالعه ای است که رابطه میان پر کردن های دندانی و افزایش سطح جیوه در بدن نشان می دهد.
لی یین محقق در وزارت علوم سلامت محیط زیست و نویسنده اصلی این پژوهش با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است، گفت:اکثر مردم دندان های پرشده دارند اما نوع موادی که دندانپزشک استفاده می کند در واقع مورد بحث قرار نگرفته است.
محققان در این مطالعه با تجزیه و تحلیل بیشتر قرار گرفتن افراد در معرض انواع خاص جیوه متوجه افزایش قابل توجهی از جیوه متیل، سمی ترین شکل جیوه مرتبط با پرکردگی های دندانی شدند.
محققان خاطر نشان کردند: این نتیجه نشان می دهد که میکروبیوتای روده انسان– مجموعه ای از میکروارگانیسم های زنده در روده– انواع مختلف جیوه را تغییر می دهد.
بیش از ۱۵۰ سال است که از آمالگام دندانی به دلیل بادوام و مقرون به صرفه بودن برای پر کردن دندان استفاده شده است.
حدود نیمی از این ترکیب حاوی جیوه است ؛ جیوه یک فلز سنگین است که مشخص شده در سطوح بالا سمی بوده و باعث آسیب به مغز، قلب، کلیه، ریه و سیستم ایمنی انسان می شود.
این مطالعه جدید نشان می دهد که متیل جیوه حتی در سطوح کم نیز می تواند به بدن آسیب بزند.
محققان با اشاره به سمی بودن جیوه تاکید کردند، با این همه میزان آسیب رساندن جیوه به دوز استفاده شده از این فلز بستگی دارد، بنابراین اگر یک دندان پر کرده داشته باشید مشکلی وجود ندارد اما اگر بیش از هشت دندان پر کرده داشته باشید ، خطر بالقوه ابتلا به عوارض جانبی این فلز افزایش می یابد.
محققان گفتند: افرادی که تعداد زیادی دندان پرشده دارند و در معرض منابع دیگر جیوه مانند خوراکی های دریایی و یا محیط کاری نیز قرار می گیرند، به بیشترین میزان در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی این فلز سنگین قرار دارند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*