والدین بیماری صرع فرزندشان را پنهان نکنند

معاون پژوهشی انجمن صرع ایران با بیان این که والدین نباید بیماری صرع فرزند خود را پنهان کنند، افزود: آنها باید اولیای مدرسه را از بیماری دانش آموز مطلع کنند و در پرونده سلامت کودک بیماری زمینه ای، داروهای مصرفی، مراقبت های لازم و محدودیت های ورزشی او را ذکر کنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از انجمن صرع ایران، دکتر غلامرضا زمانی گفت: کودکان مبتلا به صرع دو گروه هستند برخی اشکالات ساختاری مغز و بیماری های زمینه ای دارند که عامل ایجاد صرع است و کودک را با معلولیت ذهنی یا جسمی روبه رو می کند و امکان یادگیری و آموزش در مراکز عادی همراه با سایر کودکان را از او می گیرد، این گروه افرادی هستند که بر اساس تشخیص پزشک به مراکز توانبخشی یا مدارس ویژه خاص کودکان کم توان یا دیرآموز ارجاع می شوند.
وی افزود: اما در خصوص آن گروه کودکان مبتلا به صرع که از شرایط جسمی، سلامت و ضریب هوشی معمولی برخوردار هستند، هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی برای حضور در مراکز آموزشی عادی وجود ندارد و همچون سایر کودکان لازم است نشاط و کیفیت زندگی آنها مورد توجه قرار گیرد.
زمانی گفت: به طور کلی نباید بیماری دانش آموز پنهان شود و نباید والدین از وجود این بیماری شرمنده باشند چراکه همچون سایر بیماری ها فرد آن را انتخاب نکرده و دیدگاه پزشکی نسبت به آن و توجه به کیفیت زندگی این کودکان باید مورد توجه قرار گیرد و باورهای غلط در جامعه یا اولیای مدرسه باید از طریق آموزش برطرف شود.
به گفته وی، لازم است کودک بیمار خواب شبانه کافی و استراحت مناسب داشته باشد تا تمرکز و احتمال عود بیماری کاهش یابد.
این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان این که داروهای کودک باید به صورت منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شود، عنوان کرد: ورزش، فعالیت و بازی کودک ممنوعیت ندارد اما ورزش های رقابتی و خسته کننده توصیه نمی شود، از طرفی به دلایل ایمنی لازم است از ورزش هایی که در ارتفاع انجام می شود یا شنا و شیرجه خصوصاً در آب های عمیق اجتناب شود.
وی با تاکید بر این که هنگامی که کودک به دستشویی و حمام می رود در را روی خود قفل نکند، یادآور شد: این کودکان باید از گرمازدگی، کم آبی بدن (خصوصا در هنگام ورزش) با مصرف نوشیدنی و مایعات پیشگیری کنند.
تشنج به اختلال عملکرد فیزیولوژیک قشر مغز گفته می شود که در آن تخلیه الکتریکی غیرطبیعی و همزمان دسته ای از سلول های مغزی به طور موقت و گذرا ایجاد می شود.
اگر این وضعیت تنها یک بار ایجاد شود یا در زمینه بیماری دیگری مانند کمبود کلسیم یا کاهش قندخون باشد، تشخیص صرع داده نمی شود و زمانی به آن صرع یا ‘اپی لپسی epilepsy’ گفته می شود که این وضعیت تکرار شونده باشد.
در واقع، صرع یک بیماری مزمن است که در آن حمله های تشنج به شکل یا اشکال خاصی گاه و بیگاه به صورت غیرمنتظره، ایجاد می شود. مساله مهمی که باید به خاطر سپرد، این است که این واکنش ها طبیعی و گذرا هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*