سهم ناچیز مردم از گردشگری خراسان جنوبی/ مردم از قطار توسعه گردشگری جا ماندند

حوزه خبری:
اقتصادی
استان:
خراسان جنوبی
موضوع پرونده:
درآمد مستقیم مردم از گردشگری

این مطلب به موضوع گردشگری و راه های کسب درآمد مردمی ازین مقوله پرداخته است.

 

نگارنده با بیان خطر خشکسالی، گردشگری را راهی برای جایگزین کردن درآمد استان میداند. در طول گزارش با یک کارشناس و یک مسئول مرتبط با این حوزه گفتگو شده است.

 

بخشی ازین مطلب پیش روی شماست:

“…

به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد گردشگری با بخش خصوصی

یکی از فعالان بخش گردشگری استان در این ارتباط می گوید: در هرجای دنیا که گردشگری توسعه پیدا کرده بخش خصوصی سبب توسعه آن شده است. احمد کاشانی اضافه کرد: بخش دولتی تنها می تواند زیرساخت ها را ایجاد کند و به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد در بخش گردشگری بر عهده بخش خصوصی است.

 

وی با بیان اینکه بخش های خصوصی متنوع هستند و آژانس های مسافرتی تنها یک بخش از مجموعه را شامل می شود، بیان کرد: هتل، اقامتگاه بومگردی و حتی یک روستای می تواند تکمیل کننده این زنجیره باشد. مدیر انجمن صنفی آژانس های مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به به صدا درآمدن زنگ خطر بی آبی در استان، گفت: در استانی که ۹۰ درصد مصرف آب ان در بخش کشاورزی است بی آبی بحران جدی است و باید جایگزینی  برای کشاورزی ایجاد شود که یکی از این جایگزین ها می تواند صنعت گردشگری باشد….”

متن کامل گزارش:

سهم ناچیز مردم از گردشگری استان/ مردم از قطار توسعه گردشگری جا ماندند

 

عالیه نخعی: قطار توسعه گردشگری استان چند سالی حرکت خود را آغاز کرده است اما سهم ناچیز مردم از صنعت گردشگری استان نشان می دهد مردم از این قطار جا مانده اند. خراسان جنوبی از دیرباز به عنوان مهد تاریخ و فرهنگ شناخته شده و وجود ۷۸۷ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی کشور در کنار سه اثر جهانی خود گویای این مدعاست.

 

وجود غارهای تاریخی، قلعه های به جا مانده از ۳۰ هزار سال قبل، باغ های جا مانده از حکومت های شاهنشاهی و اثرات طبیعی از جمله درختان کهنسال با قدمت چندهزار ساله و داشتن کویر بکر و دست نخورده همه از جاذبه های تاریخی و طبیعی هستند که می توانند هر گردشگری را مجذوب کند و مرهمی بر زخم محرومیت تاریخی این استان باشد با این وجود هنوز هم به دلیل ضعف در زیرساخت ها و نبود امکانات رفاهی و تفریحی در کنار این جاذبه ها نتوانسته ایم از این یادگارهای گذشتگان استفاده چندانی ببریم.

 

چند سالی است که قهر طبیعت و خشکسالی های چندین ساله مهمترین محور اشتغال استان را با خطر نابودی روبه رو کرده و مسئولان و کارشناسان امر، توجه به توسعه صنعت گردشگری را یکی از راه های تداوم حیات در این منطقه عنوان کرده اند و حرکت به سمت توسعه صنعت گردشگری را آغاز کرده اند.

 

ایجاد یک شغل به ازای هر ۳۰ گردشگر

آنچه که مسلم است توسعه صنعت گردشگری بدون ایجاد زیرساخت ها امری امکان ناپذیر خواهد بود و به طور حتم ایجاد این زیرساخت ها به تنهایی از عهده دولت ساخته نیست و جای خالی بخش خصوصی در این صنعت به خوبی احساس می شود. به اذعان کارشناسان به ازای ورود هر ۳۰ گردشگر یک شغل ایجاد می شود این شغل می تواند در بخش های مختلف خدمات، اسکان و حمل و نقل باشد و حتی برای یک روستایی که در خانه های بی ریا و صمیمی روستایی خود از گردشگران پذیرایی می کند نیز می تواند سهمی از این صنعت داشته باشد. اما هنوز هم سهم مردم از بخش گردشگری استان خیلی ناچیز هست و هنوز هم تعداد اقامتگاه های بومگردی، آژانس های مسافرتی، کمپ ها و غرفه های فروش صنایع دستی استان از تعداد انگشتان دست نیز خارج نشده اند.

 

به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد گردشگری با بخش خصوصی

یکی از فعالان بخش گردشگری استان در این ارتباط می گوید: در هرجای دنیا که گردشگری توسعه پیدا کرده بخش خصوصی سبب توسعه آن شده است. احمد کاشانی اضافه کرد: بخش دولتی تنها می تواند زیرساخت ها را ایجاد کند و به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد در بخش گردشگری بر عهده بخش خصوصی است.

 

وی با بیان اینکه بخش های خصوصی متنوع هستند و آژانس های مسافرتی تنها یک بخش از مجموعه را شامل می شود، بیان کرد: هتل، اقامتگاه بومگردی و حتی یک روستای می تواند تکمیل کننده این زنجیره باشد. مدیر انجمن صنفی آژانس های مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به به صدا درآمدن زنگ خطر بی آبی در استان، گفت: در استانی که ۹۰ درصد مصرف آب ان در بخش کشاورزی است بی آبی بحران جدی است و باید جایگزینی  برای کشاورزی ایجاد شود که یکی از این جایگزین ها می تواند صنعت گردشگری باشد.

 

ادامه حیات در استان نیازمند فرمول های جدید مالی

کاشانی با بیان اینکه اگر می خواهیم زندگی در استان ادامه داشته باشد باید از نظر اقتصادی فرمول جدیدی مالی پیدا کنیم، عنوان داشت: باید در بخش گردشگری سرمایه گذاری کرد تا بتوانیم از آن برداشت کنیم.

وی با انتقاد از اینکه هنوز هم مسئولان استان به این باور نرسیده اند که گرشگری می تواند کلید توسعه استان باشد، بیان داشت:  در حال حاضر بخش خصوصی از ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود در این حوزه استفاده می کند اما به دلیل محدودیت ها ۵۰ درصد نیز بازدهی ندارد.

 

رویکرد گردشگری استان تنها هتل نیست

مدیر انجمن صنفی آژانس های مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت هتل ها در استان کافی است، افزود: باید قبول کرد که رویکرد گردشگری استان تنها هتل نیست چراکه مسافری که می خواهد با روستایی زندگی کند هتل کاربردی ندارد.

کاشانی با بیان اینکه اقامتگاه های بومگردی امسال تازه پایه گذاری شده و پرداخت تسهیلات، اکسیژن تازه ای به این بخش تزریق کرده است، گفت:  به طور حتم در آینده شاهد رشد این اقامتگاه ها در استان خواهیم بود اما اگر مسافر به آن ها نرسد بازهم باید شاهد ورشکستگی بخش خصوصی باشیم.

وی، کمبود پروازها را یکی از موانع اصلی جذب گردشگربه استان می داند و می گوید: اگر گردشگری بخواهد به استان سفر کند باید یا ۳۶ ساعت رنج سفر با اتوبوس را تحمل کند و یا ۵۰۰ هزار تومان برای سفر هوایی پرداخت کند در حالی که این سفر در استان های دیگر با هزینه های کمتر انجام می شود.

 

صنعت نوپای گردشگری استان و هزاران مشکل

مدیر انجمن صنفی آژانس های مسافرتی و گردشگری خراسان جنوبی از فعالیت ۹ آژانس مسافرتی در استان خبر می دهد و می گوید: صنعت گردشگری استان صنعت نوپایی بوده و با مشکلات عدیده ای روبه رو است و همین امر سبب شد که آژانس های ما سطح درآمدی پایی داشته باشد اما هزینه آن ها با آژانس های دیگر کشور یکسان باشد.

کاشانی با تاکید بر اینکه دولت باید برای حل مشکلات آژانس ها به ان ها کمک کند، بیان کرد: هرچند در سال های گذشته دولت در بحث مالیات کمک خوبی به آژانس ها کرد اما نیاز است در بحث سرمایه در گردش نیز کمک های دولت انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سهم مردم از بخش گردشگری استان چقدر است؟ می گوید: با بهره‌گیری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی، رونق کسب و کار و افزایش سهم درآمد مردم در بخش خدمات گردشگری و صنایع دستی، فراهم می‌شود.

 

لزوم مدیریت واحد استانی برای افزایش سهم مردم از گردشگری استان

حسن رمضانی با تاکید بر اینکه اشتغالزایی و افزایش درآمد اقتصادی از صنعت توریسم با همکاری ادارات و نهادهای مختلف با مدیریت واحد استانی به دست می‌آید، بیان کرد: با توسعه‌ گردشگری صنعت مهمانداری و خرده‌فروشی به‌طور مستقیم و بسیاری صنایع خدماتی  مستقیم یا غیرمستقیم رونق می‌یابند .

وی با بیان اینکه با ورود هر نفر مسافر و گردشگر، چندین شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود که بالتبع در درآمد جامعه محلی یا میزبان اثر گذار است، بیان داشت: راننده تاکسی، کارگران رستوران ها، کارکنان واحدهای اقامتی و فروشندگان صنایع دستی و … که در هر برنامه ای (کوتاه مدت ، میانمدت و بلند مدت ) یکی از اهداف توسعه پایدار کسب درآمد مردم محلی می باشد.

 

تعداد واحدهای بومگردی استان کمتر از انگشتان دست

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی اضافه کرد: در راستای اهداف و ماموریت های  سازمان به منظور توسعه گردشگری روستایی و طبیعت گردی  و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار تاکنون در سال ۹۴ و ۹۵ تعداد ۵۴ نفر متقاضی جهت استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید جهت راه اندازی و تجهیز اقامتگاه های بوم گردی معرفی شده اند.

رمضانی با بیان اینکه که از این تعداد تاکنون هشت مورد در سال ۹۵ موفق به دریافت تسهیلات شده اند، عنوان داشت: درحال حاضر پروانه بهره برداری سه واحد در شهرستان طبس صادر وپیش بینی می شود تا پایان سال ۹۵ این تعداد  به ۱۰ مورد در کل استان برسد و چندین پروانه تایید که در نیمه دوم سال ۹۵ پرداخت می گردد. وی ادامه داد:همچنین به منظور فعالیت های طبیعت گردی دو  واحد از دفاتر خدمات مسافرتی استان از این تسهیلات استفاده کرده اند.

 

در شرایطی که یکی از مهمترین محورهای توسعه فزاینده و پایدار استان از سوی مدیریت ارشد استان، شناسایی و جذب حداکثری سرمایه گذاران و ایجاد فضای مناسب برای حضور بخش خصوصی در طرح های مختلف اجرایی، تولیدی و اقتصادی عنوان شده، می طلبد که سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه صنعت گردشگری استان با همتی مضاعف بررسی شود و در این راه استفاده حداکثری از خلاقیت ها و نوآوری های مدیریتی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*