سعودی ها مقصر شکست راه حل امریکایی یمن و سوریه را ایران معرفی می کنند!

در حالی قرار است وزیر خارجه آمریکا برای نجات عربستان و ۵ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که در قالب ائتلافی به یمن حمله‌ کرده‌اند؛ ۲۵ سپتامبر (۲ و ۳ مهر) راهی ریاض شود که به گفته برخی خبرگزاری ها قرار است کری در دیدار با سران عربی منطقه خواستار توقف فوری درگیری‌ها و توقف عملیات نظامی در مرزهای عربستان شود تا شاید راهی برای گام‌های بعدی صلح در یمن فراهم شود.

کد خبر: ۶۲۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ – ۱۸:۴۴ ۱۷ September 2016
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۴۹۷

در حالی قرار است وزیر خارجه آمریکا برای نجات عربستان و ۵ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که در قالب ائتلافی به یمن حمله‌ کرده‌اند؛ ۲۵ سپتامبر (۲ و ۳ مهر) راهی ریاض شود که به گفته برخی خبرگزاری ها قرار است کری در دیدار با سران عربی منطقه خواستار توقف فوری درگیری‌ها و توقف عملیات نظامی در مرزهای عربستان شود تا شاید راهی برای گام‌های بعدی صلح در یمن فراهم شود.

به گزارش«تابناک»،همانگونه که سخنگوی کاخ سفید اخیراً اعلام کرده است که آتش‌بس در سوریه، بهترین گزینه‌ای بود که اوباما در اختیار داشت. به نظر می رسد دولت اوباما در روزهای آخری که در کاخ سفید حضور دارد به شدت در پی آن است که راه حلی برای برخی بحران ها در منطقه خاورمیانه پیدا کند که بحران در دو کشور سوریه و یمن از جمله آنهاست.

امریکایی ها برای قدم اول در گفت و گوهای طولانی با روسیه بر سر توافق آتش بس در سوریه که از عید قربان آغاز شد به توافق رسیدند که در صورت تداوم یک هفته ای این آتش بس، اقدامات مشترک نظامی و ایجاد قرارگاه مشترک نظامی با روس ها برای مبارزه با تروریسم را آغاز کنند. موضوعی که البته با توجه به اظهارات مقامات امریکایی و روسی بعید به نظر می رسد. چرا که به اذعان مقامات امریکایی تضمینی برای همکاری نظامی با روسیه نیست. در واقع برای شکل‌گیری همکاری مشترک، دو شرط، یعنی برقراری آتش‌بس و انتقال کمک‌های بشردوستانه، باید اجرایی شود و در صورتی که روز دوشنبه فرا برسد و این شروط محقق نشده باشد، مرکز عملیات مشترکی هم شکل نخواهد گرفت.

بررسی تحولات میدانی در سوریه نشان از آن دارد که پایبندی طرف های درگیری به این آتش بس بسیار محدود است و درگیری ها کم و بیش ادامه دارد. در واقع درگیری اصلی در این برهه تلاش برای مقصر نشان دادن طرف مقابل در جهت نقض آتش بس است.

اما در جبهه یمن اوضاع کمی پیچیده تر است. رسانه ها خبری از طرح امریکایی ها که جان کری در جده برای آتش بس ۷۲ ساعته مطرح کرده بود سخن می گویند. الشرق الاوسط در خبری در این باره مدعی شده است که بر طبق این طرح آتش بس همه احزاب یمنی شانس رسیدن به توافق کامل را دارند. اگرچه منابع هنوز مشخص نکرده اند که احزاب یمنی چه پاسخی به این طرح امریکایی ها داده اند.

البته الشرق الاوسط مدعی شده است که منابع غیر رسمی حوثی ها اعلام کرده اند که مذاکره کنندگان این گروه در عمان این طرح را پذیرفته اند.

اما نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که امریکایی ها و سعودی ها در ادامه ناکامی ها در جنگ های منطقه ای و گیر کردن در باتلاق یمن و سوریه ، این بار نیز درصدد هستند با فضاسازی رسانه ای ایران را مقصر شکست آتش بس در یمن جلوه دهند. در همین زمینه الشرق الاوسط مدعی شده است که در حالی طرح امریکایی ها برای آتش بس در حال انجام است، ایران شورشی ها در یمن را مسلح می کند. همچنین «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مدعی شد ایران قطعنامه ۲۲۱۶ را نقض و اقدام به قاچاق اسلحه برای انصارالله در یمن کرده است و به همین دلیل باید تحت پیگرد قرار گیرد. نماینده عربستان در این یادداشت اعتراضی بر ضرورت مجازات انصارالله و نیروهای وابسته به صالح به خاطر آنچه سنگ‌اندازی در مسیر روند انتقال سیاسی در یمن و نیر ادامه تعرض‌ها نامید، نیز شد.

این در حالی است که نتایج جامع ترین تحقیق درباره جنگ یمن نشان می دهد بیش از یک سوم حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی اماکن غیرنظامی نظیر مدارس، ساختمان ها، بیمارستانها، بازارها، مساجد و زیرساختهای اقتصادی را در این کشور فقیر عربی هدف قرار داده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*