راهکارهایی برای جلوگیری از حواس پرتی

نتایج تحقیقات نشان می دهد، که بسیاری از مردم هر روز یا چند روز پیاپی، حداقل یک وسیله را اشتباه برداشته اند یا در جای عوضی قرار داده اند؛ به عبارتی، حواس پرتی داشته اند.

فرآوری:ه. منفرد – بخش خانواده ایرانی تبیان
حواس پرتی

بیشتر ما انسان ها، هنگام انجام دادن کاری، مدام حواسمان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهیم و مساله مهم در اینجا این است که اغلب متوجه نمی شویم حواسمان پرت شده است!
 حواس پرتی خیلی دزدکی به سراغمان می آید، اما باید بدانیم که ما در برابر حواس پرتی هرگز ضعیف و ناتوان نیستیم. بلکه می توانیم براحتی از قدرت هوشیاری مان استفاده کرده و حواس پرتی را از خود برانیم. روش های زیر به شما کمک می کند حواس پرتی را کنترل کنید:

یادداشت کنید

هر وقت وسط انجام دادن کارتان به سراغ دیدن سایت یا سایت های اینترنتی می روید یا تلفن تان را چک می کنید یا جلوی برنامه تلویزیونی می نشینید، در دفترچه یادداشت تان بنویسید. به این ترتیب دفعه بعد که هر یک از این کارها را انجام دادید، هوشیارانه خواهد بود. مثلا هر بار که تلفن تان را چک می کنید، یک خط روی برگه ای بکشید که به منزله تعداد بررسی های تلفن تان است. به این ترتیب ضمیر ناخودآگاه تان فعال شده و موقع انجام دادن هر یک از کارهای فوق هوشیار خواهید بود و این رفتارها را ناخودآگاهانه انجام نمی دهی.

۲۰ دقیقه تا افزایش بهره وری

وقتی ذهن شما به هزار موضوع می پرد، کارایی اش را از دست می دهد و ضعیف عمل می کند. به این ترتیب سخت تر چیزها را به یاد می آورد

وظایف شما می توانند با توجه به زمانی که به آن ها اختصاص می دهید، به طول بیانجامند. اگر شما تنها ۲۰ دقیقه را به انجام کاری اختصاص دهید ، شگفت زده خواهید شد که با چه سرعتی می توانید به جمع بندی کارهای خود بپردازید.

انگیزه و شتاب در کارها

برای انجام کارهای دشوار و ناخوشایند، تنظیم زمان سنج، امکان شروع کار را در اختیار شما قرار می دهد. حتی شما می توانید با اختصاص دادن ۲۰ دقیقه به یک پروژه ی دشوار، شروع به کار کنید. زمانی که در آن مسیر شروع به حرکت کردید، مطمئن باشید که تمایل به ادامه آن را خواهید داشت. همچنین از زمان سنج خود به منظور جلوگیری از بروز وقفه، استفاده کنید. چه زمانی که تلفن شما در حال زنگ خوردن است، و یا پیامکی برای شما فرستاده شده است و یا کسی پشت در است. همه ی آن ها می توانند تا تمام شدن زمان شما صبر کنند. شما می توانید بگویید “من ۱۵ دقیقه ی دیگر کار دارم، آیا ممکن است ۱۵ دقیقه ی دیگر بیایید؟

فایل های ذهن تان را مرتب کنید

بهترین راه، ساده ترین است: فقط به موضوع ها توجه کنید. وقتی ذهن شما به هزار موضوع می پرد، کارایی اش را از دست می دهد و ضعیف عمل می کند. به این ترتیب سخت تر چیزها را به یاد می آورد. هرچه بیش تر توجه کنید، راحت تر به یاد می آورید.

تصویر بسازید

از چیزی که قرار است به خاطر بسپارید، یک تصویر در ذهن تان بسازید. بخش گسترده ای از مغز، در قالب بصری کار می کند پس ثبت اطلاعات تصویری خیلی موثر است.

تکرار و تکرار کنید

برای انجام کارهای دشوار و ناخوشایند، تنظیم زمان سنج، امکان شروع کار را در اختیار شما قرار می دهد. حتی شما می توانید با اختصاص دادن ۲۰ دقیقه به یک پروژه ی دشوار، شروع به کار کنید

چیزی که می خواهید فراموش تان نشود را چندین و چند بار پیش خودتان تکرار کنید. این راهکار در به خاطر سپردن مکان، افراد و اشیا تاثیر فوق العاده ای دارد.بپرسید که چرا باید این موضوع را به خاطر بسپارید. داشتن یک دلیل و توجیه باعث می شود که موضوع بیش تر در ذهن جا بگیرد و زودتر به یاد آورده شود.

تداعی کنید

ایجاد مصداق ها و ساختن تداعی ها ذهن شما را تقویت می کند. ارتباطی بین موضوع ها پیدا کنید و این را به یک بازی تبدیل کنید. مثلا به جای «مهمان امشب از موسیقی کلاسیک خوش اش نمی آید» پیش خودتان بگویید «طرف اگر بتهوون و موتسارت را ببیند، با کلاشینکف تکه تکه شان می کند.»

موهای موضوع را کوتاه کنید

ظرفیت حافظه ی کوتاه مدت، محدود است. اطلاعات پیچیده را به صورت عبارت های کوتاه و کوچک دربیاورید؛ مخصوصا عددها هر قدر کوتاه تر باشند، بهتر در ذهن می نشینند. تا حالا شده یک شماره تلفن را این طور بخوانید: شصت و پنج میلیون و دویست و سی و نه هزار و چهارصد و هفت؟

هشتگ ذهنی بزنید

این شیوه به خصوص در مورد متن های نسبتا طولانی یا لیست ها کاربرد دارد. این کار مثا برچسب زدن (Tag) است.
*در این جا به برخی از فعالیت ها که نمونه های خوبی برای ایجاد محدودیت زمانی هستند، اشاره می کنیم:
– ۱۵  دقیقه برای بررسی پست الکترونیکی خود وقت بگذارید.
– به مدت ۱۰ دقیقه چندین کار کوچک از لیست کارهایی که باید به انجام برسانید، را انجام دهید.
– هر روز به مدت ۲۰ دقیقه کتاب بخوانید.
– برای روز خود به مدت ۱۵ دقیقه برنامه ریزی کنید.
– به مدت ۴۵ دقیقه به صورت فشرده ورزش کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*