تلفن همراه؛ دوست ناباب؟/موبایل تا قبل از ۱۲ سالگی ممنوع!

یک روانشناس گفت: در اختیار قراردادن تلفن همراه برای کودک می تواند ضربه سنگینی به زندگی او وارد کند.

قاسم قاضی دکترای روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اظهارداشت: موبایل با وجود فواید بسیار اما زمانیکه در اختیار کودک باشد و دسترسی دائمی به اینترنت برای او ایجاد کند،باشد، منجر به منحرف شدن کودک در سایت های غیر مجاز می شود.
این روانشناس در خصوص باور اشتباه والدین برای استفاده تلفن همراه در سنین کودکی، تصریح کرد: داشتن این وسیله را نمی توان صرفاً دلیلی برای به روز بودن کودک محسوب کرد چرا که بی‌توجهی به این مساله می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای کودک به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: باور به اینکه کودک از طریق تلفن همراه به آسانی با دنیای بیرون ارتباط برقرار کرده را نمی توان معیار درستی برای اجتماعی شدن کودک تلقی کرد زیرا با قرار گرفتن او در دنیای مجازی، از دنیای واقعی خارج شده و دچار انحراف می شود.
قاضی با بیان اینکه سن کودک شاخصه مهمی برای داشتن گوشی است، افزود: اگر کودک شما در دوره دبستان و راهنمایی است حقیقتا نیازی به داشتن تلفن همراه نبوده، جز این که در وضعیت خاصی مثل برخی بیماری ها قرار گرفته باشد.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که  در اختیار قراردادن تلفن همراه تا قبل از  سن یازده سالگی کار عاقلانه ای نیست زیرا ممکن است به راحتی وارد شبکه‌های مجازی شده و با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند.
قاضی اظهار کرد: درخواست تلفن همراه از والدین چالشی است که با آن روبرو هستیم و بیشتر کودکان در دوران مدرسه از والدین خود آن را طلب می کنند، بنابراین والدین و مسئولان مدرسه باید از آوردن انواع گوشی ها در کلاس های درس جلوگیری کرده که البته در همه این موارد باید بچه ها را برای این محدودیت ها با ارائه توضیحاتی  متقاعد کنند.
وی عنوان کرد: بهترین سن خرید گوش برای فرزندان، سن ۱۲ سالگی به بعد است زیرا در این زمان کودک می تواند تا حدی خوب را  از بد تشخیص دهد که البته نیاز است تا پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند.
این روانشناس در خصوص نقش موثر والدین در کنترل ساعات استفاده از موبایل یادآور شد: خانواده ها می توانند میزان ساعات استفاده از گوشی را محدود کنند تا تاثیر بسزایی در کاهش آثار زیان‌بار تکنولوژی داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*