آخرین خبر :

اولین آزمایشگاه تمام وقت دامپزشکی خراسان جنوبی در بیرجند راه اندازی شد

مدیرکل دامپزشکی استان از راه اندازی اولین آزمـایشــــــگاه تمام وقت دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ایــــن آزمایشگاه با زیر بنای ۸۰ متر مربع و هزینه کرد بیـــش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بیرجند راه اندازی شـــد و آغاز به کار کرد.

دکتر علیرضا رفیعی پور با بیان اینکه ۲ آزمایشگاه پاره وقت در مرکز استان فعالیت دارد، افزود: ارائه خدمات بهداشتی به صورت تمام وقت کمک قابل توجهی به سرعت بخشیدن به تشخیص بیماریها می کند. وی ادامه داد: انجام آزمایشات در تشخیص و درمان بیماری ها و جلوگیری از تجویز غیر ضروری داروها برای دام و طیور به متخصصان کمک قابل توجهی میکند.

۸s2-2

رفیعی پور با بیان اینکه آزمایشات غیر حاکمیتی مانند سرولوژی، میکروبیولوژی و آنالیز مواد غذایی در این آزمایشگاه قابل انجام است، افزود: با افتتاح و شروع به کار این مجموعه خدمت رسانی به دامداران منطقه در حوزه آزمایش و تشخیص به نحو مطلوبتری انجام خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: تشخیص دقیق بیماریهای دامی و همچنین نظارت برکیفیت فرآوردههای خام دامی بدون انجام آزمایشات تخصصی در آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: تأمین بهداشت و سلامت جمعیت دام، طیور، آبزیان و فرآوردههای خام دامی و نظارت وکنترل بر بیماریهای مشترک انسان و دام جزو وظایف سازمان دامپزشکی است که امیدواریم با راه اندازی این مرکز گام های بلندی در راه ارتقای بهداشت و سلامت برداریم.

۸s2-1

انجام آزمایشهای کنترل کیفی

مدیر آزمایشگاه مرکزی شرکت کیفیت مبنای رویان نیز درباره اقداماتی که در این آزمایشگاه انجام میشود، گفت: علاوه بر آزمایشهای تشخیصی مانند آنتی بیوگرام، الایزا، HI و… که برای بیماریهای دام و طیور انجام میشود، آزمایشهای کنترل کیفی مواد غذایی و خوراک دام ، آنالیزهای شیمیایی و میکروبی، آزمایشهای استاندارد و محیط زیستی مربوط به آلایندهها انجام میشود.

دکتر مجتبی کیانی افزود: در این آزمایشگاه به زودی بخش آنالیز مولکولی PCR که منجر به تشخیص قطعی و سریع بیماری میشود نیز راهاندازی خواهد شد.

وی گفت: با تأمین و تجهیز ابزار آلات تشخیصی در این آزمایشگاه به کلینیکهای دامپزشکی نیز کمک شایانی در تشخیص بیماری ها می شود و به عنوان یک پاراکلینیک مطمئن نقش خود را در تأمین سلامت دام و طیور ایفا خواهد کرد.

به گفته وی در حال حاضر یک نیروی کارشناس محیط زیست، یک کاردان و یک کارشناس علوم آزمایشگاهی و ۲ دکتر دامپزشک در آزمایشگاه تمام وقت دامپزشکی مشغول به کار شده اند.

وی با اشاره به همکاری این آزمایشگاه با اداره استاندارد ادامه داد: با فعالیت این آزمایشگاه پروانه استفاده از نشان استاندارد برای مرغ تولیدی در استان برای اولین بار در شرق کشور صادر شد.

این آزمایشگاه هم اکنون در خیابان ۱۷ شهریور بیرجند بین ۱۷ شهریور ۲۸ و ۳۰ در طبقه چهارم ساختمان کاکل زری فعالیت میکند.

مرغداران و دامداران هم استانی برای ارسال نمونه از سراسر استان میتوانند با شماره ۰۹۱۵۱۶۳۱۰۲۵ و ۳۲۲۱۳۶۱۱-۰۵۶ تماس بگیرند.

۸s2-3

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*