افتخار آفرینی وزنه برداران بیرجند زیر فشار مشکلات/فقر فوق سنگین امکانات وزنه برداری

چند تخته چوب بسیار قدیمی، موکت های کهنه و پاره، صفحات قدیمی هالتر و وزنه و دیگر کاستی های تجهیزات در همان لحظه ورودم به سالن شهرداری بیرجند که محل تمرین ورزشکاران وزنه بردار است نظرم را جلب می کند، جوانان و نونهالانی را مشاهده می کنم که با هیجان مشغول تمرین در سالن هستند. علی افضلیان، یکی از ورزشکاران این رشته موفق به دریافت لوح قهرمانی شرق کشور در رده سنی نونهالان شده است. او می گوید: مدت یکسال است که با همراهی خانواده و آشنایی قبلی که با این رشته داشتم به این ورزش رو آوردم ابتدا علاقه ای نداشتم و از آسیب هایی که ممکن است به من برسد احساس خوبی به من دست نمی داد اما با تمرین و پیشرفت هایی که توانستم بدست آورم متوجه شدم که کمترین آسیب را این ورزش دارد و آنچه که آرزوی یک قهرمان است در این ورزش به راحتی به دست می آید.

او که در حال حاضر در وزن ۴۸ کیلوگرم مشغول وزنه برداری است، می گوید: ما هر روز در هفته به مدت ۲ ساعت تمرینات هوازی و کششی در کنار آمادگی جسمانی و رکوردگیری را به کمک مربیان انجام می دهیم.

او با اشاره به اینکه در مسابقات اعزامی قهرمانی شرق کشور شرکت کرده است، ادامه می دهد: در سالن امکانات خوبی نداریم و نبود امکانات موجب می شود بدن ورزشکار در حین تمرین سرد شود. وی از مسئولان ورزش و جوانان می خواهد به این رشته توجه ویژه ای داشته باشند.

حمایت می خواهیم

در ادامه میلاد شاهین نژاد که وزنه برداری را از یک سال قبل آغاز کرده است و توانسته در مسابقات قهرمانی شرق کشور مدال به دست آورد، می گوید: در وزن ۶۹ کیلوگرم رده سنی نونهالان در مسابقات حضور داشتم و با کمک مربیان و اساتید حرفه ای توانستم به مقام قهرمانی برسم.

او انگیزه کافی برای وزنه برداری دارد و این ورزش را جزو ورزش های پهلوانی عنوان می کند و می گوید: باید علاقه داشته باشی تا بتوانی در وزنه برداری موفق شوی و اگر ورزش و جوانان حمایت های لازم را از این ورزش نکند نمی توانیم در مسابقات قهرمانی حضور موفقی داشته باشیم.

کمبود شدید امکانات

در ادامه حسین نیک طلب که قهرمان سوم شرق کشور در رده سنی نوجوانان است و ۳ سال و نیم در دسته سنگین وزن فعالیت می کند، می گوید: متأسفانه به این ورزش بها داده نمی شود و مسابقات کمی برگزار می شود و شایعه ای که بین مردم در خصوص کوتاه قد ماندن ورزشکاران این رشته و یا آسیب دیدگی مطرح می شود سبب شده که نوجوانان کمتری به این رشته رو بیاورند.

او علمی بودن این رشته ورزشی و استفاده از مکمل های دارویی از جمله ویتامین ها، پروتئین ها و مکمل های مجاز را لازمه ورزش حرفه ای وزنه برداری ذکر می کند و ادامه می دهد: همه ورزشکاران این رشته هدف قهرمانی دارند تا بتوانند افتخاری برای مردم استان کسب نمایند و با علمی کار کردن این ورزش آسیب دیدگی به حد صفر می رسد.

او می گوید: روزی ۲ ساعت تمرین داریم که با این تجهیزات کم و نداشتن وسایل وزنه برداری نمی توان به رشد ورزشکاران امید داشت و استفاده از صفحات وزنه برداری، هالترو، تخته خوب جزو ضروریات این ورزش است که ما متاسفانه با کمبود تجهیزات روبرو هستیم.

در ادامه محمد زردست دیگر ورزشکار ۱۸ ساله که ۴ سال در این رشته حضور داشته است، می گوید: با حمایت های مربیان با تجربه و تشویق های خانواده ام توانستم موفقیت هایی را کسب کنم.

او با اشاره به اینکه یکی از سنگین ترین رشته های ورزشی وزنه برداری است، ادامه می دهد: در وزنه برداری از لحاظ روحی فشار زیادی باید تحمل کرد، اعتماد به نفس و علمی تمرین کردن کمک می کند تا کمتر دچار آسیب شویم و نظرات مربیان با توجه به شناختی که از ورزشکاران دارند می تواند به موفقیت ورزشکار کمک نماید.

او نیز به کمبود تجهیزات ورزشی اشاره می کند و استفاده از تجهیزات استاندارد را از ضروریات وزنه برداری ذکر می کند و می گوید: هر شب سر وزنه درگیر هستیم و مجبوریم سر یک تخته تمرین کنیم و با وزنه ای که ورزشکار دیگر لیف می کند من تمرین کنم و این نیز احتمال آسیب دیدگی را بالا می برد و توجه مسئولین به تجهیز کردن این سالن می تواند رشد و انگیزه ورزشکاران را بالا ببرد.

سالن ها را ازما گرفتند

ارمیا خالدی مربی تیم وزنه برداری که حدود ۱۲سال است این رشته را با کمک پدر، عمو و برادر بزرگترش شروع کرده، می گوید: در سن ۱۴ سالگی در این رشته مشغول تمرین شدم و بعد از ۲ سال قهرمان سنگین وزن شرق کشور و در ۶ دوره مسابقات، مدال قهرمانی را کسب کردم.

او با اشاره به اینکه اگر از سوی مسئولین ورزش استان حمایت های بیشتری از قهرمانان این رشته انجام می شد و از سالن ها بیرون رانده و قربانی اختلافات مسئولین در سن نوجوانی نمی شدیم امروز قهرمانان وزنه برداری را در استان داشتیم، گفت: در سن ۱۹ سالگی کلاس مربگیری این رشته را آغاز کردم و با تیمی که راهی مسابقات کشور شد به لحاظ تکنیکی مقام اول را بدست آوردیم.

SAM_0009

دریغ از حمایت ورزش و جوانان

او ادامه می دهد: اداره ورزش و جوانان کوچکترین حمایتی در خصوص تجهیز سالن ها نداشته و مسابقاتی که تاکنون برگزار شده از هزینه شخصی مربیان و ورزشکاران بوده است.

او می گوید: از مسئولین تربیت بدنی خواهشمندم در چارت تشکیلاتی وزنه برداری از کسانی استفاده کنند که خاک خورده میدان باشند و وزنه برداری را بصورت علمی دنبال کنند چرا که وزنه برداری یک ورزش پر خرج و علمی است و نیاز به تغذیه مناسب دارد.

او به نقش اسپانسرها اشاره می کند و ادامه می دهد: اگر اسپانسری وجود داشت تضمین می دهم که قهرمان آسیا در استان داشته باشیم و امروز در استان نقش اسپانسرها کمرنگ شده است.

وی با اشاره به اینکه باید عاشق باشی تا بتوانی به نبرد با پولاد سرد بروی و روی تخت یک و نیم ساعت عرق بریزی و از نظر تغذیه به بدنت برسی تا دچار آسیب نشوی، می گوید: ۱۰ ورزشکار حرفه ای حال حاضر استان حداقل سابقه تمرین آنها یک سال و نیم است که طبق آمار فدراسیون یک وزنه بردار ۳ سال تمرین لازم دارد که تا یک ورزشکار آماتور در وزنه برداری شود و حدود ۶ سال طول می کشد تا بتواند راهی مسابقات جهانی شود و تقریبا اکثر قهرمانان المپیک از سن ۸ سالگی تمریناتشان را شروع می کنند.

او می گوید: خانواده ها سطح ورزش وزنه برداری را از نزدیک ببینند و این رشته نه تنها باعث جلوگیری از رشد قد نمی شود بلکه حرکات کششی، ژیمناستیک و تمرینات هوازی وزنه برداری حتی به افراد سالخورده نیز توصیه می شود.

روزهای تلخ و شیرین

در ادامه دبیر هیات وزنه برداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها سالن وزنه برداری را با همت شهرداری بیرجند توانسته ایم در اختیار ورزشکاران قرار بدهیم، گفت: نقطه تکوین وزنه برداری دراستان به سال های ۱۳۴۷ برمی گردد که با ابتکار عمل و تجهیزات ابتدایی در بیرجند آغاز شد.

حیدر خالدی به آلبوم خاطرات خود اشاره می کند و عکس های پیشکسوتان وزنه بردار را نشان می دهد و می گوید: در آن زمان بیرجند وزنه بردار حرفه ای نداشت و ورزشکاران علاقه مند بودند این ورزش را برگزینند و امروز شاهد پیشکسوتان زیادی در وزنه برداری استان هستیم که مورد بی مهری قرار گرفته اند و بهره ای از آنها برده نمی شود.

او خود را یکی از میراث داران وزنه برداری عنوان می کند که به صورت خانوادگی رو به این حرفه ورزشی آورده اند و می گوید: بعد از ۱۲ سال تعطیلی هیات وزنه برداری پس از ارتقای منطقه به استان دو باشگاه سیمرغ ۱ و ۲ راه اندازی شد و با شرکت در مسابقات قهرمانی شرق کشور کارنامه خوبی را در سال های ۸۴ کسب می کنیم و برای اولین بار ورزش پاورلفتینگ در استان رونق یافت.

او به گذشته سالن وزنه برداری اشاره می کند و می گوید: در مجموعه ورزشی ولایت سالن اختصاصی وزنه برداری ساخته شد و مسابقات شرق کشور برگزار و با ۶ مدال طلا مقام اول را بدست آوردیم که نقطه عطف تاریخ این رشته بود که جوانان زیادی جذب این رشته شدند اما اکنون این سالن در اختیار هیات وزنه برداری قرار ندارد.

تقاضایی از صاحبان صنایع

دبیر هیات وزنه برداری استان تاکید می کند: در حال حاضر هیچ گونه اسپانسری برای وزنه برداری وجود ندارد و هیچکس در زمینه مالی و معنوی این تیم را حمایت نمی کند و تنها دلخوشی ما به عشق ورزش است و از مدیران شرکت های کویر تایر و کاشی نیلوفر تقاضا داریم از قهرمانان وزنه برداری حمایت کنند.

خالدی با اشاره به اینکه ورزش هایی همچون کشتی و وزنه برداری نگاه ویژه ای را می طلبد، ادامه می دهد: مسئولین و مردم به سالن های کشتی و وزنه برداری سر بزنند و جوانان را تشویق کنند تا انگیزه ورزشکاران بهبود یابد.

او به نداشتن تخته استاندارد، هالتر، صفحات، لاستیک، تخته و ملزومات جانبی بدنسازی در سالن اشاره می کند و می گوید: اگر بخواهیم حرفه ای تمرین کنیم و قهرمانان ورزشی داشته باشیم باید نگاه تربیت بدنی به این رشته و تجهیز سالن وزنه برداری باشد چرا که تجهیزات تعرفه دولتی دارد و فروشی نیست و حتماً باید از طریق اداره کل ورزش و جوانان در اختیار ورزشکاران و هیات وزنه برداری قرار بگیرد.

او ادامه می دهد: اگر حمایت والدین و مدیران ورزش نباشد من مربی نمی توانم به تنهایی معجزه کنم و این ورزش هم ورزشی نیست که بصورت تفریحی به آن نگاه شود بلکه هدف ورزشکاران وزنه بردار قهرمانی است و در همین راستا باید فرهنگ سازی صورت بگیرد.

IMG_0001

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*