۱۸ درصد جمعیت جهان بیسواد هستند

رییس کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به وجود ۷۵۸ میلیون بزرگسال بیسواد (۱۸ درصد جامعه بشری) در دنیا اظهار کرد: دوسوم بیسوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سعدالله نصیری قیداری در همایش روز جهانی سوادآموزی با بیان اینکه امسال به دو دلیل بحث سوادآموزی بیش از سال‌های گذشته حائز اهمیت است، گفت: در پنجاهمین سال تاسیس این نهضت در جهان هستیم و از سوی دیگر اجرای برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ که در سپتامبر ۲۰۱۵ در سازمان ملل به امضای روسای دولت‌ها رسید، آغاز شده است.

وی افزود: ایران تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام داده و کمیته آموزش و توسعه پایدار ۳۱ کارگروه را به تدوین سند آموزش ۲۰۳۰ اختصاص داده است و به زودی این سند را تهیه خواهیم کرد.

رییس کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه کمیته اجرایی این سند در آموزش وپرورش مستقر خواهد بود و هر ۶ ماه یکبار به نهادهای مربوط گزارش عملکرد ارائه خواهد کرد، گفت: امیدواریم بیش از پیش بحث سوادآموزی به لحاظ سابقه تمدن ایرانی – اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

نصیری قیداری ادامه داد: برنامه توسعه پایدار دارای ۱۷ هدف است که اولویت آن آموزش و مسوولیت اجتماعی است. آموزش امر اول در توسعه پایدار است و به این خاطر جایگاه آموزش دهندگان سواد برای جهان جایگاه اولویت‌داری است.

وی با بیان اینکه بی‌سوادان امروز معضل اجتماعی جدی بشر هستند و نمی‌توانند از فرصت‌ها به درستی بهره‌مند شوند، گفت: اگرچه این افراد از توان خوبی برخوردارند اما بی‌بهره بودن آنها از سواد باعث شده در رده‌های پایین شغلی قرار بگیرند.

رییس کمیسیون ملی یونسکو به بیسوادی ۷۵۸ میلیون نفر بزرگسال در جهان اشاره کرد و گفت: این افراد ۱۸ درصد جامعه بشری را تشکیل می‌دهند که البته دوسوم آنان زن هستند. همچنین در دنیا ۵۸ میلیون کودک بازمانده از تحصیل داریم.

نصیری قیداری ادامه داد: یونسکو تاثیرگذاری فراوانی در سوادآموزی زنان دارد. در سال ۲۰۰۰ نرخ بیسوادی جهان ۱۸ درصد بود و انتظار می‌رفت که در سال ۲۰۱۵ به ۱۴ درصد برسد اما محقق نشد و از ۷۳ کشوری که نرخ سوادآموزی آنها ۹۵ درصد بود و قرار بود طبق برنامه ۲٫۵ درصد افزایش یابد، تنها ۱۷ کشور موفق شدند.

 آفریقای مرکزی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*