نقش آنتی‌بیوتیک در ابتلای کودکان به دیابت نوع یک

کودک دیابت

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که درمان‌های مکرر با آنتی‌بیوتیک می‌تواند با ابتلای موش‌ها به دیابت نوع یک مرتبط باشد.

به گزارش ایسنا، در این بررسی متخصصان برای موش‌ها دوزی از آنتی‌بیوتیک را تجویز کردند که میزان آن برابر با مقدار داروی دریافتی کودکان به منظور درمان بیماری‌های همچون عفونت گوش است.

متخصصان آمریکایی مشاهده کردند پس از سه درمان آنتی‌بیوتیکی میزان ابتلا به دیابت نوع یک در موش‌ها افزایش پیدا کرده است.

دکتر “مارتین بلیسر” محقق ارشد این مطالعه از مرکز درمانی “لانگون” در نیویورک گفت: آنتی بیوتیک در میکروبیوم روده تغییراتی ایجاد می‌کند. این وضعیت، تغییرات دیگری را هم بوجود می‌آورد که از آن جمله می‌توان به تغییر در سلول‌های سیستم ایمنی اشاره کرد.

متخصصان همچنین در بررسی‌های بیشتر این پرسش را مطرح کردند که آیا تمامی این تغییرات به همین شکل در انسان نیز رخ می‌دهد؟ آنها معتقدند که هنوز اظهار نظر قطعی در این رابطه زود است.

با این حال بلیسر گفت: تحقیقات دیگر نشان می‌دهد کودکان مبتلا به بیماری‌های خودایمنی از قبیل دیابت نوع یک دارای میکروبیوم تغییر یافته هستند.

“جسیکا دون” از بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان نیز گفت: این تغییرات در میکروبیوم ممکن است در دیابت نوع یک نقش داشته باشند اما مشخص نیست نقش آنها چیست؟

به گزارش هلث دی نیوز، هر چند این دو محقق اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده نباید موجب شود والدین در رابطه با مصرف آنتی بیوتیک در کودکان تصمیمی بگیرند و لازم است پزشک متخصص تشخیص دهد مصرف این دارو در چه مواقعی ضروری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*