سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انقلاب فرهنگی هنوز به آموزش و پروش نرسیده /نظام آموزشی نیازمند بومی سازی


نظام آموزش و پرورش قرار است در کنار آموزش، بار تربیت فرزندان را هم بر دوش بکشد اما با سیستم حاکم فعلی، تربیت به کنار، حتی در بحث نظام آموزش هم با چالش های فراوانی رو به رو است. در همین زمینه با احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به گفت و گو نشسته ایم. در بخش هایی از این مصاحبه می خوانیم:

«او با اشاره به اینکه این دو اصل همچون دو بال سرمایه‌های اجتماعی ایران را غنی و توانمند می‌کند، می‌گوید: اگر در سیستمی اصل آموزشی مورد توجه قرار گیرد اما اصل پرورشی مورد توجه قرار نگیرد آن سیستم شکست خورده است و این در حالی است که اگر تنها به اصل پرورشی توجه داشته باشیم و سیستم آموزشی را رها کنیم نیز شکست خورده‌ایم…..آزادی خواه با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و باید به این دو اصل توجه ویژه شود، ادامه می‌دهد: تا کنون نتوانسته‌ایم نمره قابل قبولی در اصل‌های مورد نظر داشته باشیم و باید شرایط را اصلاح کنیم.»

«سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری خاطره‌ای تصریح می‌کند: چند سال پیش کارشناس آموزشی از کشور ژاپن به کشور ما آمده بود و شرایط تحصیلی ایران را بررسی می‌کرد و معتقد بود سیستم آموزشی غلطی در ایران در جریان است…..احدی با بیان اینکه ما و کشور ژاپن در یک زمان فعالیت‌های خود را آغاز کردیم تصریح می‌کند: نخستین درس کتاب‌های آموزشی ژاپن موضوع دویدن و آن‌که من دویدم است اما در کشور ما نخستین درس، درس بابا آب داد، بابا نان داد است.»

متن کامل مصاحبه:

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

باید تغییراتی در نظام آموزشی و پرورشی کشور حاصل شود

 

 

اگر کشوری می‌خواهد رشد کند به واسطه‌ی سیستم آموزشی خود می تواند به این مهم برسد. اگر نظام آموزشی کارا و پویا باشد می‌تواند دانش آموزان موفقی را پرورش داده و مراحل رشد آن‌ها را در سایر مقاطع تحصیلی نیز تضمین کند. در کنار بُعد آموزشی، مسئله تربیتی نیز حائز اهمیت شده و وقتی هر دوی آن‌ها در کنار یکدیگر باشد می‌توانیم بگوئیم شرایط را برای پرورش آرمانی فرزندانمان فراهم دیده‌ایم. اما متاسفانه در کشور ما هیچ یک از دو بعد آموزشی و پرورشی به درستی مورد توجه قرار نگرفته و نمی‌توان امید داشت وقتی کودکانمان را به مدرسه می‌فرستیم از آینده تحصیلی و رفتاری و اجتماعی او اطمینان خاطر داشته باشیم.

در حالی که کارشناسان معتقدند، اگر مشکلات سیستم آموزشی ما رفع شود، مشکلات فرهنگی نیز تا حد بسیاری مرتفع می‌شود اما همچنان حلقه‌های مفقوده بسیاری در این میان دیده می‌شود. موضوعی که وقتی با عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آن را مطرح می‌کنیم معتقد است کمیسیون آموزش باید پای کار آمده و تغییراتی در نظام آموزشی و پرورشی کشور ایجاد کند.

احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو اصل باید در آموزش و پرورش محور برنامه ریزی‌ها باشد، توضیح می‌دهد: اصل اول ارتقای دانش فرزندان با نگاه توسعه علمی بوده و اصل دوم ترویج مسائل تربیتی و پرورشی است.

او با اشاره به اینکه این دو اصل همچون دو بال سرمایه‌های اجتماعی ایران را غنی و توانمند می‌کند، می‌گوید: اگر در سیستمی اصل آموزشی مورد توجه قرار گیرد اما اصل پرورشی مورد توجه قرار نگیرد آن سیستم شکست خورده است و این در حالی است که اگر تنها به اصل پرورشی توجه داشته باشیم و سیستم آموزشی را رها کنیم نیز شکست خورده‌ایم.

آزادی خواه با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و باید به این دو اصل توجه ویژه شود، ادامه می‌دهد: تا کنون نتوانسته‌ایم نمره قابل قبولی در اصل‌های مورد نظر داشته باشیم و باید شرایط را اصلاح کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری خاطره‌ای تصریح می‌کند: چند سال پیش کارشناس آموزشی از کشور ژاپن به کشور ما آمده بود و شرایط تحصیلی ایران را بررسی می‌کرد و معتقد بود سیستم آموزشی غلطی در ایران در جریان است.

احدی با بیان اینکه ما و کشور ژاپن در یک زمان فعالیت‌های خود را آغاز کردیم تصریح می‌کند: نخستین درس کتاب‌های آموزشی ژاپن موضوع دویدن و آن‌که من دویدم است اما در کشور ما نخستین درس، درس بابا آب داد، بابا نان داد است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیستم غلط حاکم بر مدارس ایران اضافه می‌کند: سیستم آموزشی ما باید بر اساس متد روز دنیا باشد تا بتوانیم فرزندانمان را شیفته علم کنیم. البته باید سیستم علمی روز دنیا را بومی سازی کرده و بر اساس نیازهای فرهنگی خود آن را در مدارس پیاده کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به حفره‌های تربیتی موجود در جامعه نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: اینکه تنها از سیستم آموزشی کشور توقع پرورش دادن فرزندان خود را داشته باشیم موضوع اشتباهی است و سه ضلعی خانواده، مدرسه و جامعه باید دست در دست هم دهند تا تربیت اصولی داشته باشیم.

او با تاکید برآن‌که امروزه یکی از مهم‌ترین مسائلی که دنیا با آن رو به رو ست موضوع تعلیم و تربیت فرزندان به عنوان آینده سازان است، تصریح می‌کند: برترین دانشمندان و صاحب نظران برای مسئله تعلیم و تربیت برنامه ریزی کرده و آن را بسیار جدی می‌پندارند.

آزادی خواه با اشاره به اینکه هم اکنون سیستم تربیتی فرزندان نه در خانواده و نه در مدرسه و نه در جامعه منسجم نیست، می‌گوید: هر یک از این عوامل اگر به درستی کار نکنند چرخه تربیتی می‌لنگد و به مشکل بر می‌خوریم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان می افزاید: باید به جایی برسیم که سیستم آموزشی ما علاوه بر پرورش نخبه‌های علمی سبب بارور کردن توان و هنر اخلاقی در افراد شده و اندیشیدن را به آن‌ها یاد دهد و روح و جسمشان را در کنار هم پرورش دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*