روتیتر: آشنایی با آسیب ها و چالش های تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان؛ یادداشت/ دلبندتان را دریابید

 

حوزه خبری:
اجتماعی
موضوع پرونده:
نیمه اول شهریور ماه

 

مطلب پیش رو به بررسی آسیب ها و چالش های استفاده از تلفن های همراه توسط کودکان و نوجوانان می پردازد. نگارنده وظایفی که در این مسیر بر دوش خانواده است را یادآور می شود.

در بخشهایی ازین مطلب می خوانید:

“….  سعی کنید با امکانات، کاربری ها  و اطلاعات گوشی های هوشمند به طور دقیق آشنا شوید و در این حوزه ها آموزش ببینید. کم اطلاعی و یا بی اطلاعی والدین از پیشرفت های جدید تکنولوژیک – از جمله تلفن همراه و امکانات جانبی آن – باعث ناتوانی والدین در گفت و گو با فرزندان و نظارت بر فعالیت های آن ها در فضاهای جدید تکنولوژیکی می شود.

والدین باید زمان هایی را برنامه ریزی کنند تا به شکل تعاملی و دوستانه و در کنار فرزندان از محتویات گوشی آن ها مطلع شوند. باید در کنار فرزندتان بنشینید و به عنوان یک دوست از محتوای موجود گوشی تلفن همراه با یکدیگر بحث و مذاکره کنید.

بازی ها و سرگرمی هایی را با فرزندتان ….”

متن کامل یادداشت:

آشنایی با آسیب ها و چالش های تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان

دلبندان خود را دریابید

 

میثم آخوندی

فرهنگ استفاده از تلفن های هوشمند یکی از مهمترین موضوعاتی است که در عصر امروز مجازی اهمیت بسزایی دارد. شناخت کامل نسبت به آسیب ها و چالش های تلفن همراه باید در دستور کار والدین قرار گیرد تا ازین طریق بتوانند کودکان خود را نسبت به نحوه مواجهه با این ابزار ارتباطی مجهز کنند؛ قطع به یقین کودکان و نوجوانان در دریافت آسیب ها و مخاطرات تلفن های هوشمند نقش بیشتری دارند.

آسیب جسمانی:

امواج الکترومغناطیسی این دستگاه برای کودکان کمتر از ۱۰ تا ۱۲ سال خطرناک است. هرچند که هنوز ارتباطی بین استفاده از این وسیله و ابتلا به سرطان به طور قطعی ثابت نشده اما تحقیقات بعضی ازدانشمندان نشان داده است که بین استفاده از تلفن های همراه و ابتلا به برخی از سرطان های مغزی به احتمال بسیار زیاد ارتباط مستقیم وجود دارد.

مشکلات خواب:

کودکان و نوجوانانی که از این وسیله استفاده می کنند در بسیاری از اوقات به علت دریافت پیامک و یا جاذبه های متعدد گوشی های هوشمند – از بازی تا فضای مجازی و اینترنت –  در ساعات دیروقت شب بدخواب می شوند. خیلی از اوقات در چنین شرایطی ذهن هوشیار است و همین امر موجب اختلال در خواب می شود. همین بدخوابی و بی خوابی در عملکرد روزانه تاثیر منفی از خود به جا خواهد گذاشت.

کاهش تمرکز و افت عملکرد تحصیلی:

با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزانی که تلفن همراه هوشمند دارند آن را با خود به مدرسه می آورند و در سر کلاس درس نیز قالبا در حال ارسال پیامک یا مشاهده ویئوه و کلیپ های تصویری هستند. در چنین وضعیتی قطع به یقین باید منتظر افت تحصیلی فرزندمان در بلندمدت باشیم.

اضطراب و نگرانی:

بسیاری از کودکان و نوجوانان همیشه نگران این موضوع هستند که مبادا والدین شان از اطلاعات گوشی آن ها باخبر شوند. همین نگرانی و دلهره احتمالا باعث می شود تا برخی اوقات در مورد پیامک ها به پدر و مادر دروغ بگویند.

اتلاف وقت زیاد:

از آنجا که گوشی های تلفن همراه معمولا این امکان را دارند که بازی های گوناگون بر روی آن ها نصب شود، کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی می شود و از دیگر کارهای ضرور باز می ماند.

قرار گرفتن در معرض اطلاعات نامناسب:

در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک ها و بلوتوث ها، موضوعات و اطلاعات نامناسبی است که ذهن کودک و نوجوان را به شکلی منفی درگیر می کند، مشغله فکری برای او ایجاد می شود و قالبا به دلیل ترس از اطلاع والدین دچار تشویش و نگرانی می شوند.

کاهش خلاقیت:

استفاده از تلفن همراه برخلاقیت و شکوفایی ذهن کودکان تاثیر منفی دارد. درگیر شدن ذهن در طولانی مدت زمینه را برای عدم پویایی ذهنی کودکان فراهم می کند. این وضعیت در طولانی مدت در رشد اجتماعی و بلوغ رفتاری کودکان تاثیری سو خواهد داشت.

راهکارها:

*مدت زمان استفاده فرزندتان از گوشی تلفن همراه را محدود کنید و درباره ساعاتی از روز که می تواند گوشی در اختیار داشته باشد و از آن استفاده کند مقررات تعیین کنید. تلاش کنیم که وضع این مقررات با مشارکت فعالانه فرزندان رقم بخورد. در این خصوص با او به گفت و گو بنشینیم و نظرات او را نیز دریافت کنیم.

*والدین باید در مورد افرادی که با فرزندان شان ارتباط تلفنی دارند حساس باشند و حتما کنترل و نظارت نامحسوس را در دستور کار خود قرار دهند.

*سعی کنید با امکانات، کاربری ها  و اطلاعات گوشی های هوشمند به طور دقیق آشنا شوید و در این حوزه ها آموزش ببینید. کم اطلاعی و یا بی اطلاعی والدین از پیشرفت های جدید تکنولوژیک – از جمله تلفن همراه و امکانات جانبی آن – باعث ناتوانی والدین در گفت و گو با فرزندان و نظارت بر فعالیت های آن ها در فضاهای جدید تکنولوژیکی می شود.

*والدین باید زمان هایی را برنامه ریزی کنند تا به شکل تعاملی و دوستانه و در کنار فرزندان از محتویات گوشی آن ها مطلع شوند. باید در کنار فرزندتان بنشینید و به عنوان یک دوست از محتوای موجود گوشی تلفن همراه با یکدیگر بحث و مذاکره کنید.

*بازی ها و سرگرمی هایی را با فرزندتان ترتیب دهید. این بازی ها و سرگرمی ها حتی می تواند از طریق تلفن همراه انجام شود. داشتن فعالیت مشترک با فرزندان این امکان را به والدین می دهد تا عملکردهای کودک و نوجوان را زیر نظر داشته باشند و فرصتی پیش می آید تا فرزند بسیاری از مطالب و دغدغه های خود را با والدین در میان بگذارد.

*به فرزندان بیاموزید همان قوانینی که در ارتباطات واقعی و حقیقی رعایت می کنیم، می بایست در فضای مجازی نیز رعایت شود. در دنیای امروز دیگر فضای مجازی، عملا مجازی اطلاق نمی شود، بلکه نوعی از فضای حقیقی است که آسیب ها و مزیت های مختص به خود را داراست.

مودب بودن، عدم اطمینان و اعتماد به افراد ناشناس، احترام به دیگران، فحش ندادن و استفاده نکردن از کلمات رکیک و… نیز باید در ارتباطات دوسویه و چندسویه که از طریق ابزاری به نام گوشی های هوشمند تلفن همراه فراهم می شود مدنظر قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*