با دانستن این نکات به سرماخوردگی لبخند بزنید

یک متخصص تغذیه با اشاره به راهکارهای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی گفت: خوردن مواد مغذی در فصل پاییز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها شده و سرماخوردگی را از بدن دور می‌کند.

زهرا اصغرپور متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در فصل پاییز، سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک محسوب می‌شود که به طور متوسط بزرگسالان  ۲  الی ۳ بار و کودکان ۸ الی ۱۲ بار در سال این بیماری را تجربه می‌کنند.
وی با بیان اینکه مصرف ویتامین ها از بروز سرماخوردگی در افراد جلوگیری می کند، اظهار داشت: مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین همچون حبوبات، غلات سبوس دار، میوه‌جات مانند پرتقال، لیمو، نارنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزیجات تازه باعث کاهش طول مدت سرماخوردگی در افراد می شود و در صورت کمبود آنها در بدن خطر ابتلا به عفونت ها افزایش پیدا می‌کند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف سیر نیز باعث کاهش عفونت های سرماخوردگی در بیماران می شود، اضافه کرد: آهن موجود در سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ورود هر گونه عفونت به ریه جلوگیری می کند.
اصغر پور به خوردن ماهی در فصل پاییز اشاره کرد و افزود: امگا ۳ یک اسید چرب ضروری است که بدن انسان برای ادامه زندگی به آن احتیاج دارد؛ به همین دلیل با خوردن برخی غذاها همچون انواع ماهی، تخم کتان، تخمه کدو حلوایی و روغن شاه دانه، بدن مواد امگا ۳ را تامین می کند.
وی با بیان اینکه با مصرف دارو می توان ویروس ها را در بدن کاهش داد، تصریح کرد: داروهای بسیاری برای درمان سرماخوردگی تولید شده است اما باید توجه داشت که درمان مشخصی برای آن وجود ندارد و اغلب داروها جهت کاهش علایم بیماری مصرف می‌شوند.
این متخصص تغذیه به انواع داروهای این بیماری اشاره کرد و یادآور شد: مصرف داروهایی مانند داروی رفع گرفتگی بینی، اسپری بینی ضد احتقان، داروی ضد سرفه، داروهای رفع آبریزش بینی و داروهای خلط آور با تجویز پزشک به کاهش سرماخوردگی افراد کمک می کند.
اصغر پور در خصوص داروهای تب‌بر عنوان کرد: این داروها به دلیل وجود اثر ضد درد و ضد تب و برای مقابله با ویروس‌های موجود در بدن استفاده می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*