بانکهای خود مختار،آمارهای غیر مستند

ما همیشه در بحث آمار و ارقام یک جای کارمان میلنگد به عنوان مثال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرده است: تاکنون ١۴٩طرح و بنگاه کوچک و متوسط صنعتی استان برای دریافت ٢٣١ میلیارد و ۵۶٢ میلیون و۴٠٠هزار تومان تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شدند.

این معرفی به هیچ عنوان به معنای دریافت تسهیلات نخواهد بود، کاش آمار واحدهایی که این تسهیلات را دریافت کردهاند اعلام میشد تا بدانیم سهم استان از آن آمارهایی که مسئولان کشوری در بحث اقتصاد مقاومتی مطرح میکنند چقدر است؟

درحالی که اعلام میشود تا پایان شهریور همه واحدهای صنعتی شامل طرح تسهیلات دریافت میکنند باز هم در استان رقمی از آنهایی که این تسهیلات را گرفتهاند اعلام نمیشود.

این درحالی است که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید: تاکنون ۴ هزار و ٣٠٠ واحد صنعتی موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده اند علاوه بر این خبرهای خوب دیگری هم به گوش میرسد این که تعدادی از پروژه های صنعتی کوچک و متوسط دارای ۶٠ درصد پیشرفت فیزیکی نیز با استفاده از این تسهیلات تا پایان سال در کشور به بهره برداری می رسند. که در این رابطه هم انگار باید عدهای را از خواب خرگوشی بیدار کرد.

خط و نشانهای مسئولان برای بانکهای خودمختار هم شنیدنی است، وقتی شهرکی تصریح میکند: بانکها در مدت یک ماه فرصت دارند تا جواب خود را به کار گروه رفع موانع تولید استان اعلام کنند. یعنی در واقع شهریور پر و تقسیط معوقات پر یعنی تولیدکننده بمان تا خبرت کنیم، در این بین آنهایی از لطف بانکها مستفیض میشوند که در پدیده بند «پ» به طور شایسته و بایستهای به جایی وصل باشند حتی اگر عمه زاده دختر خاله پسر دایی شوهر خواهر کارمند یکی از بانک ها باشد.

آن وقت این سوال مهم مطرح میشود که چطور در استانهای دیگر کشور همین طور فوج فوج تسهیلات ارائه میشود و آمار ۴ هزاری اعلام میشود آن وقت در خراسان جنوبی تولیدکنندهها با لب تشنه تا کنار دریا میروند و برمیگردند.

       خوب پای بانکها هم که به میان میآید تذکرات زیادی که البته کمتر راه به جایی میبرد مطرح میشود. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت میداند در این زمینه مانع تراشیهایی وجود دارد چرا که با انتقاد از عملکرد بانک ها در جهت مانع تراشی برای اخذ وام گفته است برخی از بانک ها برای وام های صنعتی و تولیدی، سپرده گذاری های اجباری و اعتبار سنجی دارند در صورتی که این امر قانونی نیست و تخلف به شمار می رود.

حال این بانکها هستند که خودمختار تعیین میکنند چه واحدی وام بگیرد و کدام واحد همان طور خاک بخورد به طور حتم هیچ چیز و هیچ فردی هم نمی تواند آنها را مجبور به کاری کند.

البته وقتی نعمت زاده میگوید همه موانع برای صنایع کوچک برداشته شده تا از وام استفاده کرده و مشکلات نقدینگی خود را برطرف و ظرفیت های اشتغال و تولید را فعال کنند، این سؤال به وجود میآید که به راستی خراسان جنوبی کجای نقشه ایران است که برای هیچ کدام از این رفع موانع نمی توان مثالی مستند زد؟؟؟!!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*