آخرین خبر :

اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم اقدام یا عمل

رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیأت دولت یازدهم نکات مهمی را در قالب هفت سرفصل در زمینههای «اقتصاد مقاومتی»، «سیاست خارجی»، «علم و فناوری»، «امنیت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و «فضای مجازی» به عنوان اولویت های اصلی کشور و نقشه راه دولت یازدهم در یکسال پیشرو بیان کردند. معظم له در سال ۹۲ در ۵ سرفصل به تبیین نقشه راه دولت یازدهم در چهار سال پیش رو پرداختند که با مقایسه این دو سخنرانی می توان عملکرد دولت را در کلام رهبری در هریک از حوزه ها مورد بررسی قرار داد. در سرفصل های سخنرانی امسال ایشان به دو حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با تاکیدهای بیشتری پرداخته شده است.

در حوزه اقتصاد مقاومتی، معظم له فرمودند اقتصاد مقاومتی است. برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید کاری جهشی و خارج از روالِ کارهای روزمره و متعارف انجام شود.«واگذاری اختیارات تصمیمگیری به استانها»، «هدایت تسهیلات بانکی و همچنین حجم عظیم نقدینگی بهسوی تولید»، «مشوّقهای صادراتی»، «پرداخت به موقع بهای محصولات کشاورزی» و «توجه جدی به روستاها و صنایع تبدیلی» ازجمله اقدامات اساسی و ممکن برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.» در حالی که یک سال به پایان دولت حسن روحانی باقی مانده است اما هنوز شعار دولت مبنی بر حل مشکلات اقتصادی اجرایی نشده است. رهبر انقلاب امسال را با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند و در این سخنرانی اقتصاد را مسأله اول کشور عنوان کرده اند. تولید در حوزه های صنعتی و کشاورزی، کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است و رهبر انقلاب بر رونق این حوزه ها تاکید ویژه دارند. مشکلاتی که کشاورزان در دریافت مطالبات شان از دولت داشته اند وکم توجهی به اقتصاد روستاها به عنوان یکی از پایه های اساسی اقتصاد مقاومتی، بارها به نقد کشیده شده است.

دومین مبحثی که معظم له از آن یاد کرده اند «برنامه ششم توسعه» است. برنامه توسعه کشور برای تحقق سند چشم انداز۱۴۰۴ تدوین شده است. قانون پنج ساله پنجم ۲۳۵ ماده دارد و ماده ۲۳۵ آن اعلام میکند که این قانون تا سال ۱۳۹۴ شمسی اعتبار دارد و برنامه پنج ساله ششم کشور باید از ابتدای سال ۹۵ اجرایی می شد که به دلیل برخی مشکلات هنوز عملیاتی نشده است.

اولین برنامه های پنج ساله توسعه در دولت هاشمی رفسنجانی به عنوان برنامه های میان مدت نظام تعریف شد و تا پایان دولت دهم روند اجرایی آن دچار وقفه نشده بود. بعد از کشمکشهای بسیار میان مجلس نهم و دولت یازدهم بر سر تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، بالاخره مجلس نهم زیر بار تصویب این برنامه نرفت و نمایندگان مجلس اجرای قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را با ۱۴۶رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند، تا به این ترتیب اداره کشور یک سال دیگر منطبق با برنامه پنجم توسعه صورت گیرد. برنامه ششم توسعه که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدوین شده بود، اشکالات فراوانی را به همراه داشت. عدهای از کارشناسان مانند داوود دانش جعفری نحوه تامین منابع مالی دولت برای اقدامات پیشبینی شده را مبهم میدیدند و همچنین برخی دیگر مانند بهروز هادی زونوز معتقد بودند که دولت با اقداماتی از قبیل انتشار اوراق بهادار، تعهدات مالی خود را افزایش خواهد داد. شاید در این میان تندترین انتقادات را فرشاد مومنی مطرح کرد. او از دولت خواست که لایحه احکام کلی برنامه ششم توسعه را پس بگیرد و لایحه دیگری را تقدیم مجلس کند. تا به این ترتیب فرصت ارائه یک برنامه جامع دقیق و کارآمد توسعه را از دست ندهد. این ها مجموعه اقداماتی بود که تأخیر در تصویب و اجرایی شدن برنامه ششم را به همراه داشت. با توجه به اهمیت برنامه میان مدت نظام برای توسعه کشور، اجرایی نشدن این برنامه سبب شده است تا رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیأت دولت بر هر چه سریعتر اجرایی شدن این برنامه تأکیدکنند.

این نوشته، دومین بخش از سری جستارهای «بازخوانی یک سخنرانی» است که در آن به تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری پرداخته می شود. به ۵ سرفصل دیگر سخنرانی ایشان در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در شماره بعد پرداخته می شود.

Image result for ‫یادداشت‬‎

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*