آخرین خبر :

پرچمی که «خدمتی» در ریو بالا برد

تنها بانوی افتخار آفرین خراسان جنوبی که تاکنون توانسته در مسابقات قهرمانی جهان و آسیا مدال کسب کند در المپیک ۲۰۱۶ ریو(برزیل) افتخار دیگری برای خراسان جنوبی رقم زد و یکی از ماندگارترین آلبوم های تاریخ ورزش خراسان جنوبی در دست نجمه خدمتی است. او سال هاست نام خراسان جنوبی را در جای جای ایران و جهان به سهم خود پرآوازه کرده و این بار در ریوعلاوه بر تلاشی که برای موفقیت در رشته ورزشی اش می کند در مستندی که قرار بود درباره او ساخته شود استان اش را معرفی کرد. او تنها ورزشکاری است که چنین کرده و این افتخار آفرینی تحسین برانگیز است. درباره این مستند از او می پرسم.

*چرا در این مستند سعی کردید خراسان جنوبی را معرفی کنید؟

من تنها ورزشکاری از ایران بودم که کارگردان اسپانیایی وقت مصاحبه گرفت و در یک مستند ۴۰ دقیقه ای که از شبکه المپیک جهانی پخش می شد مدت ۲۰ دقیقه به معرفی خراسان جنوبی پرداختم که این شبکه مخاطبان زیادی از جهان دارد و من بعنوان بانوی ورزشکار المپیکی ایران که اولین بار در این مسابقات شرکت کردم و به مردم خراسان جنوبی و کشورم علاقه دارم سعی کردم پتانسیل های استان را به جهان بشناسانم.

* در مورد رقابت های المپیک بیشتر توضیح دهید؟

سطح مسابقات المپیک بسیار بالاست و هر کسی که قهرمان قاره خودش محسوب می شد در این مسابقات شرکت می کرد و همه برای مدال تلاش می کنند و هیچکس برای گرفتن نتیجه خوب در این میدان حضور ندارد و من نیز با توجه به اینکه در سطح المپیک تجربه ای نداشتم توانستم از بین ۳۶ ورزشکار جهان با اختلاف ۲دهم رکورد به مقام یازدهم ۲ ماده تفنگ بادی ۱۰ متر این رقابت ها بسنده کنم و از آنجایی که نتیجه تا پایان رقابت برای ورزشکاران مشخص نیست با تلاش بیشتر می توانستم جزو۱۰ نفر این رقابت ها باشم.

*رقبای تیراندازی که حضور داشتند در چه سطحی بودند؟

هر کسی که سهمیه داشت در این مسابقات حضور پیدا کرده بود و ورزش تیراندازی قابل پیش بینی نیست طوری که نفر اول رنکینگ جهانی که از صربستان شرکت کرده بود و جزو تیراندازانی است که در سایت جهانی فدراسیون به عنوان نفر اول از او نام برده شده که با ۴ نمره از من کمتر در این مسابقات حذف شد و همچنین نفر اول المپیک لندن نیز نتوانست به دور بعدی راه پیدا کند و دیگر ورزشکار المپیکی که از کرواس بود و هر ساله در مسابقات جهانی طلا می گرفت، در مسابقات ۵۰ متر سه وضعیت که من هشتم شدم نتوانست به فینال راه پیدا کند.

* از تکنیک کدام ورزشکار تیراندازی که در این رقابت ها حاضر بود لذت بردید؟

ورزشکار چین خانم لیدو که ۱۴ سال از من بزرگتر بود و توانست در این رقابت ها مدال نقره را کسب کند او با افتخار آفرینی درالمپیک پکن، لندن و آتن طلای رقابت ها را از آن خود می کند و در مسابقات ریو ۲۰۱۶ گردن آویز نقره را بدست می آورد و با اینکه مدال آور است از اینکه دومرتبه توانسته تجربه های گذشته اش را تکرار کند و نتایج زحمات خودش را ببیند خوشحال است و گریه می کند و تمرینات مداوم و تجهیزاتی که کشور چین از ۴ سال قبل برای ورزشکاران اش مهیا می کند ثمره اش نتایج خوبی است که ورزشکاران این کشور در مسابقات می گیرند.

* چه مشکلاتی باعث شد که نتوانید در این رقابت ها حائز مقام شوید؟

نداشتن سالن مجهز در مرکز استان مرا مجبور کرد به تهران بروم و تمریناتم را از آنجا دنبال کنم و شرایط المپیک هم طوری است که باید هر روز تمرین داشته باشی تا توانایی ذهنی ات بالا برود و این موضوع مرا به مدت ۳ ماه از خانواده ام دور می کند و این برایم سخت بود از طرفی در مصاحبه ای قبل از المپیک درج شده بود که قول مدال داده ام در حالی که من حرفی از مدال نزدم بلکه از مردم خواسته بودم برایم دعا کنند تا مقام بیاورم وانتظار مردم و مسئولین این بود که من در این مسابقات طلا بگیرم وآشنایی با سطح المپیک نداشتم و همه چشم ها به این مسابقات دوخته شده است حتی فدراسیون جهانی خواسته بود ورزشکارانی که در بخش تیراندازی هستند جزو اولین مدال آوران ریو باشند و ما جزو اولین نفراتی بودیم که در این مسابقات به رقابت می پرداختیم که نتیجه همه این فشارهای روحی و روانی باعث شد من رکورد خودم را نتوانم بزنم که اگر رکورد خودم را می زدم قطعاً به فینال راه پیدا می کردم.

* در مورد امکاناتی که استفاده می کردید توضیح بدهید؟

در ورزش تیراندازی باید تمرین داشته باشی سالن، سلاح، فشنگ و لباس جزو ملزومات این رشته است که من در ابتدا با همراهی خانواده ام تمام هزینه های تمرین و حضور در مسابقات مختلف را پرداخت می کردم طوری که یک بسته فشنگ ۵۰ تایی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان، لباس حدود هزار یورو و سلاح حدود ۲هزار یورو هزینه دارد و من بعد از ۳ سال تلاش حرفه ای توانستم نظر فدراسیون را به خود جلب کنم تا بتوانم از امکانات و تجهیزات فدراسیون استفاده کنم.

* ورزشکاران علاقمند به تیراندازی چطور می توانند به این رشته گرایش پیدا کنند؟

تیراندازی ورزشی است که علاقه و صبوری می خواهد باید تکنیک های لازم را آموزش ببینی و اگر بخواهی حرفه ای این ورزش را ادامه دهی باید هزینه کنی و تمرکز و آرامش در کنار استعداد و علاقه از ضروریات ورزشکاران تیرانداز است. من نیز ابتدا با محدودیت ها شروع کردم و با توکل به خدا و حمایت خانواده و پشتکاری که داشتم توانستم با تجهیزات کم به تیم ملی راه پیدا کنم.

* آیا نجمه خدمتی توان این را دارد یک المپیکی دیگر را تربیت کند؟

من در حال حاضر فرصت شرکت در ۴ المپیک دیگر را دارم و ۲۰ سال بیشتر ندارم و دوست دارم بیشتر در میادین ورزشی حضور داشته باشم. من پس از ۳ سال تمرین وارد المپیک شدم و هیچکس نمی تواند به این سرعت وارد این سطح از مسابقات شود و تمرین حرفه ای اگر نداشته باشی نمی توانی به این مقطع برسی. ادامه تحصیل و شرکت در مسابقات برایم اولویت دارد و می خواهم برای کشورم و مردم استان مدال آوری کنم و در زمینه مربی گری علاقه ای ندارم و به آن فکر هم نمی کنم.

*چه تقاضایی از مسئولین استان دارید؟

زمانی که یکی مثل من بعد از ۲ سال با بازی هایی آسیایی دیده می شود مسئولین تازه به فکرشان رسیده که به ورزش استان اهمیت بدهند. استاندار خراسان جنوبی نیز در روز ورود من به بیرجند پس از بازگشت از مسابقات المپیک با برخورد مناسب و قول مساعد جهت حمایت از ورزش تیراندازی مرا به ادامه راه امیدوار کرد. اگر ورزشکاری مانند من از حمایت پدر و مادرش برخوردار نباشد و در حد توانش هم تلاش کند باید باز هم از ابتدا از سوی مسئولان سرمایه گذاری شود و اختصاص یک سالن مجهز می تواند به ورزشکاران کمک قابل توجهی کند حتی اگر سالن ۱۰۰ متری تمرین تیراندازی در اختیار من قرار می گرفت که بتوانم در شهر خودم تمرین کنم مجبور نبودم همه روزه تمام وقتم را با تمام مشکلات و هزینه هایی که تاکنون برایم رقم خورده در تهران به سر ببرم و کنار خانواده ام نباشم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*