در جلسه شورای شهر بیرجند عنوان شد: بافت فرسوده کمترین مقاومت را در برابر زلزله دارد آنرا دریابیم

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
بافت فرسوده شهر بیرجند و تصمیم گیری اعضای شورای شهر در مورد پیشنهادات وزارت مسکن و شهرسازی در راستای رونق گرفتن ساخت وسازها در این محدوده موضوعی بود که بیشترین وقت جلسه روز گذشته شورای شهر بیرجند را به خود اختصاص داد . چرا که وزارت مسکن بیش از ۲۵ مورد پیشنهاد را برای رونق ساخت و ساز ها در بافت های فرسوده شهرهای سراسر کشور به دفتر امور شهری استانداری ارسال کرده که در نهایت ده پیشنهاد برای تصمیم گیری نهایی به شورای شهر بیرجند ارسال شده است.معافیت ازپرداخت عوارض نوسازی در این محدوده به مدت سه سال ،معافیت کامل واحدهای مسکونی ازپرداخت هزینه هایی مانند تراکم ،ایمنی ،حق مشارکت،پیش آمدگی  و …ازجمله پیشنهادات وزارت مسکن بود که اعضای شورا در این زمینه به بحث و تبادل نظر پرداختند. نائب رئیس شورای شهر بیرجند در ابتدا با اشاره به اینکه ۱۶۴ هکتار بافت فرسوده در بیرجند وجود دارد که ۵۴هکتار آن بافت تاریخی است ، اظهار داشت: این بافت تاریخی روی گسل زلزله قرار گرفته که وزارت مسکن برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی  پیشنهاداتی را به تمامی استان ها ارسال کرده  تا شوراها در این زمینه تصمیم گیری کنند. نفیسه نخعی افزود: در این راستا شهرداری باید با ارائه تخفیفات ساختمانی مردم را به ساخت و سازترغیب کند  همان طور خیلی ازشهرها مانند طبس در این زمینه پیش قدم بوده اند.
دولت متولی بافت فرسوده است/ نباید حاتم بخشی کرد
دکتر بهترین از اعضای شورای شهر بیرجند در این زمینه معتقد بود که دولت نمی تواند خلاف قانون موضوعی را امر و نهی کند و در مجموع دولت متولی بافت فرسوده است و ما نباید حاتم بخشی بکنیم چرا که اگر شهرداری خدمتی را قرار است در این محدوده ارائه کند باید محل جبران این هزینه ها نیز تامین شود. وی  با مطرح این سوال که طرح فرزان دربافت فرسوده برای مردم چه کاری انجام داده است ،ادامه داد: باید مشخص شودکه  میراث و دولت در سال گذشته چقدر در بافت فرسوده سرمایه گذاری کرده اند چرا که شهرداری به تمامی تعهداتش عمل کرده است.
ارائه خدمات برای رونق ساخت وساز در بافت فرسوده نیازمند کار کارشناسی
وی تصریح کرد: من مخالف رونق بافت فرسوده نیستم اما مخالف این نوع نگاه هستم که شهرداری بدون کار کارشناسی به این موضوع ورود پیدا کند بلکه باید عده ای ازکارشناسان به حضور مجموعه های شهرداری ؛مسکن و شهرسازی ؛میراث و… در مورد پیشنهادات وزارت کشور تبادل نظر کنند که به نتیجه قابل قبولی برسند. بهترین افزود: مردم در بافت فرسوده مار گزیده شده و مورد ظلم واقع شده اند اما بااین وجود شهرداری نباید یکطرفه ورود پیدا کند چرا که در موارد مختلف مانند احداث پل موسی بن جعفر ۸ میلیارد اعتبار گذاشته ولی دولت یک میلیارد کمک کرده است.
معابربافت فرسوده مانعی برای ورود ماشین های اورژانس و آتش نشانی
رئیس شورای شهر بیرجند در ادامه با تاکید بر اینکه در بافت فرسوده معابر زیادی وجود دارد که بلحاظ رفت و آمد مشکل دار هستند ،اظهار داشت: حتی ورود ماشین اورژانس و اتش نشانی نیز به این معابر مشکل سازاست که اگر حوادث طبیعی مانند زلزله رخ دهد جمع کردن خسارات دشوار خواهدبود. دکتررضا زنگویی با بیان اینکه ما باید در این محدوده قدمی برداریم ،افزود:اگر اینگونه عمل کنیم نباید اسمش را حاتم بخشی گذاشت چرا که نادیده گرفتن این مساله به معنی نادیده گرفتن بخش عمده ای ازمردم است. وی اذعان داشت: شهرداری و ادارات بخش دولتی باید آورده هایشان را برای رونق بخشیدن به بافت فرسوده بیاورند چرا که در غیر اینصورت مشکلات محدوده مذکور قابل حل نخواهد بود. وی علت اصلی نافرجامی طرح فرزان را عدم مشارکت دادن مردم عنوان کرد و گفت: تبعات این عدم مشارکت را مردم چشیدند وما باید به دولت کمک کنیم. قالیبافان دیگر عضو شورای شهر در این زمینه اظهار داشت: میراث فرهنگی باید گزارش ارائه دهد که در بافت تاریخی بیرجند چه اقداماتی انجام داده است چرا که  دو سال پیش نیز از میراث خواسته شد که اعلام کند چرا ۵۴ هکتار از بافت فرسوده راتاریخی اعلام کرده است. وی افزود: در بافت تاریخی حوض انبارهایی وجود دارد که همیشه دربش بسته است وکسی از آنها بازدید نمی کند. محمدعلی طاهری دیگر عضو شورا نیز خوستار نگاه مثبت اعضا به پیشنهادات ارائه شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی شد و گفت: دولت که نمی تواند خودش مستقیم به این موضوع ورود پیدا کند بلکه ازطریق تسهیلات و واگذاری به بخش خصوصی در بافت فرسوده مشارکت می کند. وی با بیان اینکه رضایت مردم مهم ترین دستاورد ما در این زمینه خواهد بود ،افزود:اگر بافت فرسوده را اصلاح نکنیم مسئولیت اجتماعی و حقوقی به وجود می آید و الان که دولت پیش قدم شده ما هم باید ورود پیدا کنیم. وی اذعان داشت: مردم تمایل چندانی به ساخت و سازدر بافت فرسوده ندارند بنابراین ما نباید فقط منفعت شهرداری را در نظر بگیریم بلکه باید توجه داشت که اینگونه محدوده ها می تواند جرم خیز باشد. مرتضی یزدان شناس ازاعضای شورا نیز با بیان این مطلب که اگر قرار است در این کمک به بافت فرسوده شهرداری متضرر شود منطقی نیست که ورود پیدا کنیم و در ادامه اذعان داشت:باید مشخص شود که از چه محلی قرار است این هزینه ها جبران شود.
بافت فرسوده کمترین مقاومت را در برابر زلزله دارد
صباغ دیگر عضو شورا ادامه داد:در بافت فرسوده امنیت داخل خانه ها وجود ندارد چرا که با وقوع یک زلزله خانه های مسکونی این بافت کمترین مقاومت را خواهند داشت. وی افزود: اگر ما می خواهیم که معظل بافت فرسوده حل شود باید جلوبیاییم و برخی ازشهرداری ها این پیشنهادات را قبول کرده اند. وی با بیان این مطلب که بافت فرسوده شروع گرفتاری هاست ؛اذعان کرد: مردم ازعملکرد مسئولان در بافت فرسوده ناراضی هستند و این باعث بی اعتمادی آنها شده است. دکتر رضا حسنی صفت نیز در ادامه گفت: نحوه برنامه ریزی در مورد معضلات شهری نباید طوری باشد که اداره شهر گران شود وما در برخی از خیابان های بیرجند که عمر زیادی هم ندارند با کم عرض بودن معابر روبرو هستیم. در انتهای بحث بر سر این موضوع مقرر شد کار کارشناسی لازم در مورد ایم پیشنهادات انجام شود تا در نهایت شورا تصمیم گیری کنند. در جلسه روزگذشته شورای شهربیرجند موضوعات دیگری نیزمطرح شد که ازجمله می توان به بحث در مورد افزایش ۴ درصدی سختی کارپرسنل شهرداری اشاره کرد که مقرر شد با حضور نمایندگان شهرداری ،اداره کار ،تامین اجتماعی وشرکت طرف قرار داد جلسه ای گذاشته شود ودر این زمینه تصمیم گیری شود. هم چنین در این جلسه مقرر شد با توجه به نامه ارسالی دفتر امور اجتماعی استانداری به شهرداری مبنی  بر اختصاص پارکی به بیماران خاص بخشی ازپارک سلامت به این موضوع اختصاص یابد.همچنین در این جلسه نامه تعدادی ازشهروندان در اعتراض به وضعیت دست فروشان در نزدیک پل منتهی به بهشت متقین قرائت شد که مقرر شد شهرداری اقداماتی را در این زمینه انجام دهد. اقدام درراستای نصب گارد در خیابان شیرین (مرتضوی)   بنا به درخواست مردم از دیگر مصوبات شورا بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*