اعتراض عکاسان بیرجند به عکاسی ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان

بیرجند امروز- حسین زاده
این یک اجهاف بزرگ در حق صنف عکاسان است! چرا باید بخشی از کار عکاسانی که واقعا به لحاظ دیجیتالی شدن عکاسی با مشکل روبه رو شده و درآمدشان کاهش چشمگیری پیدا کرده، از آنان گرفته شود؟! عوارض و مالیات حرفه عکاسی را بپردازیم و بخشی از درآمد ما به جیب دیگران برود! این عادلانه نیست و از مسئولین می خواهیم هرچه سریعتر جلوی این بی عدالتی آشکار را بگیرند! چرا باید حق و حقوق زن و فرزندان عکاسان به همین راحتی تضییع شود؟ اگر این رویه ادامه پیدا کند و ما معترض نشویم قردا برای عکس دانش آموزش، گذرنامه و … نیز همین داستان تکرار می شود و صنف عکاس از کار بیکار خواهند شد. ما شدیدا به این روند که از نظر ما کاملا غیر قانونی است معترضیم . …..
وظیفه ای تحت عنوان عکسبرداری برای ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان تعریف نشده است
اینها بخشی از درد دل های تعدادی از عکاسان شهر بیرجند است. آنها به عکاسی از متقاضیان صدور کارت ملی هوشمند در ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان به شدت معترض هستند و این اقدامات را تداخل آشکار در امور محوله به صنعت خود می دانند و معتقدند که این اقدامات تنها با هدف کسب درآمد آنهم با ورود غیر قانونی به حریم کاری صنف عکاسان صورت گرفته و باید جلوی آن گرفته شود. یکی از عکاسان بیرجند به نمایندگی از عکاسان این شهرستان با اشاره به اینکه در قانون و برابر سوابق اجرایی وظیفه ی عکسبرداری برای ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان تعریف نشده است، گفت: افرادی که در ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان از چهره متقاضیان صدور کارت ملی هوشمند عکاسی می کنند مبتدی و بی تجربه و ناوارد هستند و در نتیجه عکسی هم که می گیرند نامطلوب و بی کیفیت است و برخی از شهروندان هم به این امر معترضند زیرا عکسی که از آنها گرفته شده کیفیت لازم را ندارد.
تا یکسال پیش ثبت احوال عکس های عکاسان را قبول می کرد
مرادی افزود: تا حدود یکسال پیش کار عکاس برای صدور کارت هوشمند را عکاسان انجام می دادند و از طریق سی دی و فلش و با حتی به صورت عکس معمولی به ثبت احوال تحویل می دادند و هیچ مشکلی هم نبود اما از حدود یکسال پیش دیگر عکسهای، عکاسان را قبول نمی کنند و این در حالی است که خدمات عکاس بر اساس قانون نظام صنفی برای اتحادیه عکاسان تعریف شده و اعضای صنف عکاسان که سالیانه محتمل پرداخت عوارض و مالیات و سایر هزینیه ها هستند. نباید بخشی از حرفه و کارشان توسط بخش های دولتی مصادره گردد.به گفته وی حرفه عکاسی حرفه ای کاملا تخصصی است و دریافت پروانه فعالیت در این حرفه منوط به طی دوره های آموزش فنی حرفه ای و دیگر مراکز علمی می باشد و این امر اقدام ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان را نیز زیر سؤال می برد.
ورود دستگاههای دولتی به حریم بخش خصوصی بر خلاف سیاست های اصل ۴۴ است
رئیس اتاق اصناف مرکز استان در گفتگو با گزارشگر ما اعتراض صنف عکاسان را منطقی و به حق دانست و گفت: برخی دستگاههایی مثل پست، ثبت احوال اقدام به کار عکاسی که کاملا صنفی است می نمایند و در حقیقت دستگاههای دولتی به حریم بخش خصوصی ورود پیدا کرده اند و این اقدام بر خلاف اظهار نظر صریح مسئولان محترم نظام در اجرای سیاست های اصل ۴۴ و واگذاری امور و فعالیت های دولتی به بخش خصوصی می باشد زیرا کار بخش خصوصی به بخش دولتی واگذار گردیده است.
یزدان شناس با بیان اینکه صنف عکاسان از این راه ارتزاق می کنند، افزود: عکاسان از راه عکاسی برای خانواده هایشان روزی حلال کسب می کنند و با اقدام ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان رزق و روزی آنها محدود شده و این واحدهای صنفی در آستانه تعطیلی هستند. در صورت به تعطیلی کشیده شدن عکاسی ها نیز جمع قابل توجهی از کار بیکار خواهند شد که این امر مشکلاتی را برای خود دستگاههای ذیربط و متولی ایجاد اشتغال بوجود خواهد آورد.
اعتراض به حق عکاسان را از طرق مختلف پیگیر هستیم
وی اظهار کرد: ما اعتراض به حق عکاسان را از طریق مراجع مختلف در استان و تهران پیگیری کرده و موضوع به اتاق اصناف ایران نیز منعکس شده و از طریق هیأت دولت نیز در حال پیگیری می باشد و امیدواریم بتوانیم این پیگیری را به نفع صنف عکاسان به نتیجه مطلوب برسانیم. یزدان شناس در پایان گفت: با توجه به اینکه کار گروههای مختلفی برای استقبال از سرمایه گذاران تشکیل شده و ستاد تسهیلات  سرمایه گذاری استان نیز شکل گرفته، این اقدام که برخی دستگاههای  دولتی بخواهند به حریم فعالیت بخش خصوصی ورود پیدا کنند قابل تأمل است و انشاالله زودتر جلوی این گونه اقدامات گرفته خواهد شد.مشاور استاندار و مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری نیز در اینباره گفت: البته ما به بحث دوگانگی نرخ صدور کارت ملی هوشمند در ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان ورود و اعلام کردیم که تصمیمات باید به نفع مردم گرفته شود و در راستای اجرای اصل ۴۴ بخش خصوصی  باید باری از روی دوش مردم بردارد نه اینکه باری بر دوش مردم یاشد و لذا گفتیم که باید یک نرخ مصوب و مناسب برای صدور کارت ملی هوشمند مشخص و مصوب گردد و همان مبلغ از مردم اخذ شود.اکبری راد تصریح کرد: همانجا از اقدام به عکاسی در دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال مطلع شدیم که به نرخ آن اعتراض کردیم زیرا مبلغ دریافتی برای عکاسی را منصفانه ندانستیم که مقرر شد تعدیل شود.
به عنوان یک شهروند حق را به عکاسان می دهم
وی در عین حال گفت: بحث اعتراض عکاسان که مد نظر شماست تاکنون به ما منعکس نشده است اما به عنوان یه شهروند حق را به عکاسان می دهم زیرا دستگاهها شرح خدمات دارند و با انجام کار عکاسی در یک دستگاه در حقیقت ایجاد شغل شده است. اکبری راد همچنین گفت: ظهرا دوستان ثبت احوال مدعی هستند عکاسی ها، عکسی را که ما برای کارت ملی هوشمند نیاز داریم نمی گیرند که این مشکل ره می توان با ارائه آموزش به عکاسان رفع کرد. به هر حال چنانچه در خواستی مبنی بر اعتراض عکاسان  به عکاسی در دستگاهها به ما منعکس شود حتما آن را پیگیری خواهیم کرد.
عکاسی در ثبت احوال جزو فرایند صدور کارت هوشمند است
اما مدیرکل ثبت احوال استان انجام کار عکاسی در ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان را جزو فرایند کار صدور کارت ملی هوشمند و در ادامه اقداماتی از جمله انگشت نگاری، ثبت اطلاعات و …. دانست و گفت: عکس متقاضیان صدور کارت ملی هوشمند باید به صورت زنده و بدون دستکاری و رتوش از چهره آنان گرفته شود و به صورت آنلاین به سیستم منتقل گردد و امکان پذیرش عکس از طریق سی دی یا فلش از سوی سیستم وجود ندارد و این روال در تمامی استانهای کشور اجرا می شود. پور حسین با اشاره به اینکه صنف عکاسان در این خصوص به ما مراجعه نکرده اند، گفت: ما در خدمت عزیزان و پاسخگویی آنان هستیم اما سال گذشته در جلسه ای که با حضور نمایندگان اتحادیه عکاسان و صنعت، معدن و تجارت در محل اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد هم رأی به انجام عکاسی در ثبت احوال داده شد زیرا همانطور که اشاره شد این کار جزو فرایند صدور کارت ملی هوشمند است.
در جلسه مذکور مراتب اعتراض عکاسان را اعلام کردم اما …
نماینده و عضو هیأت مدیره اتحادیه عکاسان و چاپخانه داران شهرستان بیرجند که در جلسه مدنظر مدیرکل ثبت احوال حضور داشته در این خصوص گفت: در جلسه مذکور بنده به نمایندگی از اتحادیه و صنف عکاسان مخالفت خود را با انجام کار عکاسی خارج از چارچوب صنف عکاسان اعلام کردم اما تأثیری در تصمیم حضار نداشت. ضمن اینکه در آن جلسه  مقرر شد درباره نرخ عکسبرداری در ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان هم جلسه ای برگزار شود که تا این لحظه جلسه ای برگزار نشده. راستگو افزود: با توجه به ورود تکنولوژی در کار عکاسی و رواج عکس های دیجیتال از طریق گوشی های تلفن همراه و … حرفه عکاسی محدود و منسوخ شده و در این شرایط ارائه خدمات به دستگاهها و ادارات دولتی حداقل انتظاری است که در صنف عکاسان دارند و اگر قرار باشد این روزنه امید هم بسته شود صنف عکاسان دیگر توجیهی برای ادامه کارشان نخواهند داشت و کارشان به تعطیلی خواهد کشید و خیلی ها بیکار خواهند شد.
ثبت احوال دو سال پیش یک دوره آموزشی برای عکاسان برگزار کرد
وی با بیان اینکه ما این اقدام غیر قانونی را دست بردن در جیب کسبه صنف عکاس می دانیم، تصریح کرد دوسال پیش از طرف ثبت احوال دوره آموزشی برای عکاسان گذاشتند تا با نحوه عکاسی برای کارت ملی هوشمند آشنا شوند. علاوه بر این سی دی را در اختیار اتحادیه عکاسان قرار دادند تا از طریق آن با نحوه ارسال عکس های گرفته شده برای سیستم ثبت احوال آشنا شوند اما با وجود این اقدامات به یکباره از حدود یکسال پیش عکاسان را از گرفتن عکس متقاضیان صدور کارت ملی هوشمند منع کردند که این اقدام جی سؤال دارد.به گفته راستگو اتحادیه عکاسان و چاپخانه داران بیرجند تاکنون طی چند نامه اعتراضات عکاسان را به مراجع تصمیم گیرنده از جمله استانداری منتقل نموده و رئیس اتحادیه نیز برای پیگیری موضوع سفری به تهران داشته است و امیدواریم که این پیگیری و مکاتبات برای تحقق خواسته به حق عکاسان به نتیجه برسد.

۱ دیدگاه

  1. ما مردم استان خراسان جنوبی از نحوه تصویر برداری و تصویر چاپ شده روی کارت های هوشمندمون معترضیم و اگر به این مسئله رسیدگی نشه کارتهامون رو آتیش میزنیم. چون عکسهای بی کیفیت روی کارت ملی توهین به مردم هست. ثبت اسناد سریعا دستور لغو روش عکیبرداری و تغییر تصویر را بدهد. منتظریم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*