متخصص غدد در گفت‌وگو با فارس بیان کرد باید و نبایدهای روزه‌داری برای بیماران دیابتی

 

خبرگزاری فارس: باید و نبایدهای روزه‌داری برای بیماران دیابتی

متخصص غدد گفت: بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند یا هنوز بیماری خود را کنترل نکرده‌اند و قندخون آنها هنوز به حد قابل قبولی نرسیده بهتر است روزه نگیرند.

سهیلا مروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: با توجه به اینکه روزهای ماه مبارک رمضان بسیار طولانی و گرم است، آب بدن کم می شود و این مسئله در بیماران دیابتی باعث افزایش غلظت خون و افت شدید قند خون می شود در نتیجه باید این افراد قبل و بعد از افطار و تا پایان شب در چند مرتبه قند خون خود را آزمایش کنند.

وی تآکید کرد: این بیماران از مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای مثل زولبیا یا غذاهای چرب و حجیم مثل حلیم، کله پاچه و آش خودداری کنند.

این متخصص غدد ادامه داد: بیماران دیابتی که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده اند و قند خون آنها هنوز به حد قابل قبولی نرسیده بهتر است روزه نگیرند.

مروستانی گفت: بیمارانی که انسولین مصرف می کنند یا دچار فشار خون بالا هستند نیز مجاز به روزه گرفتن نیستند.افراد سالخورده، زنان باردار و شیرده مبتلا به دیابت نیز نمی توانند روزه بگیرند.

وی در رابطه با علائم افت قند خون گفت: اگر فرد دچار تعریق، عرق سرد و تپش قلب شود، این نشان دهنده افت قند خون است که در این صورت باید روزه افطار شود.

این متخصص غدد ادامه داد: اما اگر قبل از سحر قند خون حداکثر ۱۳۰ میلی‌گرم درصد، دوساعت بعد از سحر حداکثر ۱۸۰ ، بین ساعت یک تا ۳ بعدازظهر کمتر ۷۰ نباشد، قبل از افطار حداکثر ۱۳۰ و دو ساعت بعد از افطار حداکثر ۱۸۰ باشد روزه داری منعی ندارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*