رویترز خبر داد نمایندگان کنگره در تلاش برای حل اختلافات و وضع تحریم‌های جدید ضد ایرانی هستند

 

خبرگزاری فارس: نمایندگان کنگره در تلاش برای حل اختلافات و وضع تحریم‌های جدید ضد ایرانی هستند

سناتور ارشد آمریکایی می‌گوید خواستار تصویب طرحی برای تمدید قانون تحریم‌های ایران و اعمال تحریم‌های جدیدتر علیه این کشور به بهانه آزمایش‌های موشکی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قانونگذاران آمریکایی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند اما هنوز در این باره به توافق نرسیده‌اند.

یک سناتور ارشد آمریکایی بامداد چهارشنبه به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفته که تمایل دارد طرح مربوط به تمدید «قانون تحریم‌های ایران» که در حال انقضا است را تصویب کرده تا زمینه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران در صورت لزوم فراهم شود.

«قانون تحریم‌های ایران»، مصوب سال ۱۹۹۶ که زیربنای وضع تحریم‌هایی به بهانه‌های هسته‌ای، موشکی و تروریسم علیه ایران را فراهم کرد، در پایان سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود و قانونگذاران هر دو حزب آمریکا با تمدید آن موافقند. چندین طرح، تا کنون برای تمدید این قانون در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ارائه شده است.

اما به نوشته رویترز سناتور «بن کاردین»، نماینده ارشد حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا بامداد چهارشنبه اذعان کرده که قانونگذاران آمریکایی هنوز بر سر طرحی که بتواند آرای کافی برای تصویب و تبدیل به قانون جذب کند متحد نشده‌اند.

آقای کاردین در میزگردی با حضور خبرنگاران گفت: «اعضا، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.»

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته قانونی که اجرای برجام را مختل کند، مخالف است و آن را وتو خواهد کرد.

سناتور «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید طرحی را با همکاری «کاردین» در دست تهیه دارد که امیدوار است از حمایت قوی نمایندگان هر دو حزب برخوردار باشد. جزئیات طرح این دو سناتور ارشد هنوز افشا نشده و دستیاران آنها در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند اطلاعی از اینکه این طرح چه زمانی به کمیته‌های مربوطه ارائه خواهد شد، ندارند.

سناتور «کاردین»، یکی از چند قانونگذار هم‌حزبی باراک اوباما است که سال گذشته به صف قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه که تماماً خواستار رد توافق هسته‌ای ایران بودند پیوست. اما او بعد از ناکامی نمایندگان جمهوری‌خواه در رد توافق، از آنها خواسته که برجام را بپذیرند و در عوض، راهکارهایی برای تقویت نظارت بر آن ارائه کنند.

بعد از اجرایی شدن «برجام»، «کاردین» طرحی را معرفی کرد که هدف آن افزایش نظارت واشنگتن بر این توافق هسته‌ای است. این طرح، هنوز در مجلس سنا که اکثریت اعضای آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند به رأی گذاشته نشده است.

«کاردین» می‌گوید احساس می‌کند که این طرح هنوز معتبر است و او قصد دارد با اضافه کردن ماده‌های الحاقی، آن را به نحوی اصلاح کند که «قانون تحریم ایران» را تمدید کرده و چارچوبی قانونی برای اعمال تحریم موشکی علیه ایران فراهم آورد.

دو سناتور دموکرات حامی برجام، «تیم کاین» و «کریس مورفی» اواخر ماه گذشته طرحی جداگانه ارائه کردند که خواستار تمدید قانون تحریم ایران تا زمانی است که اوباما بتواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را تضمین کند.

علاوه بر این، «کلی آیوت»، سناتور جمهوری‌خواه با حمایت ۱۸ سناتور دیگر از همین حزب طرحی دیگر معرفی کرده‌اند که خواستار تمدید قانون تحریم ایران تا سال ۲۰۳۱ و وضع تحریم‌های جدید به بهانه برنامه موشکی ایران است.

سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا گفته خواستار آن است که طرحی برای رأی‌گیری به صحن علنی بیاید که از حمایت دست‌کم ۶۷ نماینده برخوردار باشد و بتواند وتوی احتمالی اوباما را باطل کند.

انتهای پیام/ *

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*