تحقیقات جدید نشان می دهد؛ ارتباط حملات مکرر آسم و بروز بیماری ریه در کودکان

به گفته محققان، کودکانی که به طور مکرر دچار حملات آسم نظیر سرفه کردن، خس خس سینه، تنگی نفس یا تنگی قفسه سینه می شوند، احتمالا در اوایل دوره بزرگسالی مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) جزء گروه بیماری های ریوی است که موجب مسدودشدن مسیر جریان هوا شده و نفس کشیدن را سخت می کند.

دکتر اسکات ویس از بیمارستان بریگام آمریکا در این باره می گوید: «بیماری COPD در بزرگسالی بسیار مشکل ساز است. در صورت پیشرفت این بیماری، افراد بزرگسال با چنان مشکلات سلامتی روبرو می شوند که امکان حضور آنها در فعالیت های رومره نظیر به عهده گیری مشاغل را دشوار می سازد.»

یافته ها نشان می دهد عملکرد اولیه ریه پیش بینی کننده رشد ریه در سنین بالاتر است.

در اکثر موارد آسم دوران کودکی به مرور زمان برطرف می شود، اما در حدود ۲۰ درصد از کودکان مبتلا به آسم در بزرگسالی دارای علائم شدید بیماری خواهند بود.

ویس در ادامه می افزاید: «کودکانی که در ابتدای مطالعه دارای عملکرد ضعیف ریه بودند، دارای الگوی رشد قابل پیش بینی ای نیز بودند: اکثر آنها به مرور زمان دارای رشد ضعیف ریه ها بودند و شمار قابل توجهی از آنها نشانه های ابتلا به COPD را به همراه داشتند.»

همچنین نتایج نشان داد پیامدهای آسم برای مردان به مراتب بدتر و وخیم تر از زنان است.

در بین شرکت کنندگان، ۷۵ درصد کودکان مبتلا به آسم مزمن، دارای کاهش عملکرد ریه یا کاهش رشد ریه تا اوایل دوره بزرگسالی بودند. حتی درمان هم موجب تغییر این الگوها نشده بود.

در این مطالعه، محققان وضعیت ۶۸۴ شرکت کننده را در قالب «برنامه مدیریت آسم کودکی» از سن ۵ تا ۱۲ سالگی پیگیری کردند. وضعیت این افراد تا سن ۲۳ سالگی تحت نظر بود. تا پایان مطالعه ۱۱ درصد شرکت کنندگان معیارهای بیماری COPD را به همراه داشتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*