آخرین خبر :

بازگشایی بازارچه های تعطیل شده استان در انتظار مصوبه کمیسیون عالی اقتصادی افغانستان تامین امنیت ،نبود زیر ساخت های گمرکی و تجارت یکسویه موانع بازگشایی بازارچه های خراسان جنوبی

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
والی استان فراه افغانستان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم بهره برداری از پایانه مرزی ماهیرود با مطرح کردن این موضوع که بازگشایی بازارچه های تعطیل شده خراسان جنوبی با توجه به ناامنی های موجود در افغانستان و نبود امکانات زیربنایی مانند راه دراین کشور دشوار به نظر می رسد ار تجارت یکسویه در این بازارچه ها نیز انتقاد کرده و گفته: بازگشایی بازارچه های مرزی  فقط به نفع تجارایرانی است و هدف ما تجارت یکطرفه نیست .
محمد آصف ننگ معتقد است که بازارچه ها دائمی نیستند و بلحاظ اقتصادی ثبات ندارند و این چیزی که کشور افغانستان آن را خواستار باشد .
وی  بازگشایی بازارچه های مرزی استان را بسته به نظر کابینه دولت افغانستان دانسته و گفته :  بازگشایی بازارچه ها ضروری به نظر برسد اما ما خواستار بازارچه مشترک هستیم و در حال حاضر وضعیت بازارچه های استان طوری بود که بیشتر تجار ایرانی را به این سمت می کشاند و تجار افغانی رغبتی ندارند .
استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه بازگشایی بازارچه های مرزی استان به نفع مرزنشینان است و ما بیشتر به این خاطر پیگیر بازگشایی این بازارچه هاهستیم گفت: ما نیز با واردات برخی از محصولات کشاورزی از افغانستان موافقیم که مراحل اجرایی این درخواست در دستور کار مسئولان استان قرار دارد .
خدمتگذار تاکید کرد : ما نیز خواستار تجارت دو سویه با افغانستان هستیم .

مطرح کردن این مباحث از سوی یکی از مقامات کشور افغانستان اینگونه به نظر می رسد که ما در آینده نزدیک شاهد بازگشایی بازارچه های تعطیل شده استان نخواهیم بود و حتی از  سخنان این مقام افغانی می توان اینگونه برداشت کرد  که این کشور هر چند اعلام می کند که نسبت به بازگشایی بازاچه ها تمایل دارد اما در عمل چیزی را شاهد نخواهیم بود در همین راستا خبرنگار ما با مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی و مدیر کل بازارچه های استان گفت و گویی داشته است.

بیش از ۶ هزار افغانی در بازارچه های تعطیل شده خراسان جنوبی مشغول بکار بوده اند
مدیر کل بازارچه های خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما در این زمینه اظهار داشت: بر اساس گفته های والی فراه  افغانستان در سنوات گذشته ۶ هزار  کارگر افغانی  در بازارچه های تعطیل شده  استان مشغول به کار بوده اند.
مخالفت طرف افغانی با بازگشایی بازارچه های استان بخاطر تجارت یکسویه
فخر در مورد سخنان والی فراه افغانستان در مورد بازگشایی بازارچه های استان اظهار داشت : با توجه به اینکه بیشتر تجار ایرانی در این بازارچه ها تجارت می کنند و سود یکطرفه است طرف افغانی  با این موضوع مخالفت می کند .
کاهش تعرفه های گمرکی ۱۴ قلم کالای افغانی در دستور کار مسئولان
وی به سفر مدیر کل دفتر توسعه صادرات به استان طی  دو هفته گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به بالا بودن تعرفه های گمرکی و عوارض موجود در کشور اگر با واردات ۱۴ قلم کالای کشاورزی از افغانستان نیز موافقت شود به صرفه اقتصادی نخواهد بود که در این سفر بر کاهش این تعرفه ها تا ۸۰ درصد و حتی ۱۰۰درصد تاکید شد هم چنان که ما از گذشته نیز پیگیر این موضوع بوده ایم.
قول رئیس جمهور افغانستان برای پیگیری بازگشایی بازارچه های استان
وی با اشاره به پیگیری های استاندار خراسان جنوبی برای تحقق این موضوع اذعان داشت: در دو سفر اخیر  رئیس جمهور افغانستان به ایران نیز بازگشایی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی مورد درخواست بوده که ایشان قول داده از طریق وزیر تجارت افغانستان این موضوع را پیگیری  کند .
مدیر کل بازارچه های خراسان جنوبی ادامه داد: قرار بر  این شده کمیسیون مشترکی بین دو کشور به ریاست وزیر کشور ایران برگزار شود تا نتیجه قطعی در این زمینه اتخاذ شود .
تامین امنیت یک عامل موثر در بازگشایی بازارچه های استان
فخر با بیان اینکه در سفر ما به افغانستان نیز تجار افغانی تمایل به  بازگشایی بازارچه های خراسان جنوبی را داشتند ،گفت: به نظر می رسد بیشتر مساله تامین امنیت در بازارچه ها از طرف افغانستان مانعی در بازگشایی است ولی این موضوع در پالمان این کشور  مطرح شده است.
تمامی زیر ساخت ها در بازارچه های استان فراهم است
وی به فراهم بودن تمامی زی ساخت های لازم در بازارچه های دو کوهانه ،یزدان و میل ۷۳ اشاره کرد و اظهار داشت: این بازارچه ها امکانات زیر بنایی برق ،گاز ،آب ،فیبر نوری ،ساختمان بانک،گمرک ،مهمان سرا ،مسجد و … را داراست و حتی جایگاه سوخت استانداردی نیز تعبیه شده است .

۹۵ درصد اقتصاد افغاستان در اختیار بخش خصوصی است
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد اقتصاد افغانستان در اختیار بخش خصوصی است ،تصریح کرد: در سفر ما به افغانستان ۱۰۰ درصد تجار افغانی خواستار تکمیل تجهیزات در میل ۷۸ بوده اند که این نشان از تمایل آنها به تجارت با استان دارد .
نبود زیر ساخت های گمرکی در افغانستان مانعی در بازگشایی بازاچه ها
وی از نبود زیرساخت های گمرکی در افغانستان به عنوان دیگر مانع بازگشایی بازارچه ها یاد کرد و افزود: این کشور نتوانسته زیر ساخت های گمرکی را در این مبادی فراهم کند .
فخر با بیان این عبارت که تجار افغانی به بازگشایی بازارچه های استان دید منفی ندارند ،اظهار داشت: در سفر ما به این کشور سخن از ممنوعیت بازگشایی بازارچه در میان نبود .
بازگشایی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی برای تایید به کمیسیون عالی اقتصادی افغانستان رفته است

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بازگشایی بازارچه های تعطیل شده استان در کمیسیون عالی اقتصادی افغانستان مطرح شده و ما منتظر اعلام نظر این کمیسیون هستیم.
موهبتی افزود: در مجموع نظر رئیس جمهور افغانستان نسبت به بازگشایی این بازارچه ها مثبت است و باید ببینیم این کمیسیون چه مصوبه ای خواهد داشت .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*