گفته می شود

گفته می شود در ادامه جنجال ها بر سر تهدید و باج خواهی عربستان سعودی از سازمان ملل، اکنون نقش این کشور در حملات ۱۱ سپتامبر نیز قرار است از سوی آمریکا انکار شود. جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به شبکه «العربیه» گفته که انتظار دارد، گزارش کنگره آمریکا موسوم به اسناد ۲۸ صفحه، به زودی منتشر شود که در این اسناد عربستان سعودی از دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر مبرا شده است. وی گفته: «من فکر می‌کنم اسناد ۲۸ صفحه منتشر می‌شود و من از انتشار آن ها حمایت می‌کنم و همه خواهند دید که عربستان سعودی هیچ نقشی در ارتباط با حملات ۱۱ سپتامبر ندارد». کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا سه ماه پیش در صدد بودند اسناد مذکور را از حالت محرمانه خارج کنند. آن زمان گفته شده بود که انتشار این اسناد، از حمایت عربستان سعودی از عاملان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر خبر می دهد.
گفته می شود  شبکه خبری «سومریه نیوز» از درخواست توضیح دولت عراق از عربستان سعودی درباره جمع آوری کمک برای داعش در عربستان خبر داده است. وزارت خارجه عراق شنبه شب، خواستار توضیح دولت سعودی در خصوص اعتراف وزارت کشور عربستان درباره کمک های مالی شهروندانش به داعش در جنگ فلوجه شد. احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما منتظر توضیحی از دولت سعودی در مورد اظهارات مطبوعاتی سخنگوی وزارت کشور عربستان درخصوص وجود کمپین‌هایی برای جمع آوری کمک‌های مالی در داخل عربستان به نفع داعش “به دلیل همدردی برخی افراد با این گروه” هستیم». وی افزود: «این وضعیت نشانگر نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت و نقض اصول حسن همجواری است».

 

 

گفته می شود اتحادیه اروپا با وجود تردید برخی کشورهای عضو با تمدید شش ماهه تحریم‌ها علیه روسیه موافقت کرد. این تصمیم قرار است ۲۴ ژوئن رسما از سوی وزرای خارجه این اتحادیه اعلام شود. این خبر در حالی از سوی یک روزنامه اسپانیایی و به نقل از یکی از منابع دیپلماتیک این کشور منتشر شده که جهان سیاست، این روزها شاهد تلاش بروکسل و مسکو برای تنش‌زدایی در روابط است. گفته می‌شود این تصمیم در روز اعلام رسمی‌اش از سوی وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تصویب خواهد شد. با این حال، این مقامات تأکید می‌کنند این تحریم‌ها بیشتر از آنکه ماهیتی سیاسی داشته باشند حالتی تکنیکی دارند. در همین حال، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا با طرح این مسأله در جلسه سران کشورهای اتحادیه اروپا مخالف است.

گفته می شود  روزنامه «یو اس ای تودی» از موفقیت آمیز بودن استراتژی نفتی ایران در دوره پساتحریم سخن گفته است. به عقیده این روزنامه، هرچند عربستان سعودی از ذخایر عظیم نفتی برخوردار است، به سرعت در حال سوزاندن ذخایر خود است؛ در حالی که به عقیده کارشناسان، اقتصاد ایران برای پایداری در مقابل کاهش قیمت نفت مجهزتر و متنوع تر بوده و این کشور از نیروی کار تحصیل کرده و سختکوشی برخوردار است. بر این اساس، بازار نفت؛ یکی از زمین های بازی اصلی بین ایران و عربستان است. ایران از زمان لغو تحریم ها به سوار تازنده تبدیل شده و به سرعت توانسته است در کمال تعحب، بسیاری از سرمایه گذاران سهم خود را در بازار افزایش دهد. ایران در آوریل ۲۰۱۶ روزانه ۲٫۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده که این بالاترین سطح از سال ۲۰۱۲ است. ایران در استراتژی خود تاکنون موفق بوده، ولی احتمال دارد گرفتن سهم بیشتر در بازار، اندکی مشکل تر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*