گفته می شود

گفته می شود کشته شدن رهبر طالبان افغانستان، یکی از مهمترین موضوعات مطبوعات و رسانه های بین المللی است. شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی ضمن پرداختن به این موضوع اشاره می کند که یکی از منابع امنیتی افغانستان، کشته شدن ملا اختر منصور، سرکرده طالبان را در مناطق قبیله ای نشین پاکستان تأیید کرده، ولی طالبان این خبر را تکذیب کرده است. در حال حاضر، تأیید خبر کشته شدن ملا اختر منصور بسیار دشوار است. به نظر می رسد نوع برخورد مقامات ارشد طالبان با خبر کشته شدن ملا منصور به مانند برخورد آن ها با خبر مرگ ملا عمر باشد. به عقیده الجزیره، منطقی است که طالبان این خبر را تکذیب کند. تأیید این خبر به معنای ضربه ای شدید به طالبان و نیروهای این گروه است. نیروهای ارشد طالبان در تلاش برای اتخاذ موضع روشن درباره این حادثه هستند و این موضع گیری بر ادامه کار این گروه تاثیر دارد.
*****
گفته می شود گروه تروریستی داعش در تلاش برای تقویت روحیه هوادارانش، روز شنبه در یک پیام صوتی خواستار حملات ضد امریکایی در ماه مبارک رمضان شد. این نوار ضبط شده که ظاهراً اظهارات ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش را شامل می شود، اواخر شنبه به طور آن لاین انتشار یافت و در فضای مجازی در شبکه توئیتر توسط هواداران این گروه دست به دست گشت. عدنانی گفت : «گر موصل، سرت یا رقه یا تمام شهرها را از دست بدهیم شکست خواهیم خورد و به جایی بازخواهیم گشت که قبلاً بودیم». عدنانی همچنین خواستار حملاتی علیه امریکا و اروپا در ماه مبارک رمضان شد . وی این درخواست را سال گذشته نیز مطرح کرده بود و از هواداران خواسته بود به دنبال شهادت باشند.
*****

گفته می شود  گروه تروریستی داعش در پیامی ویدئویی، مسلمانان هند را خطاب قرار داد و ضمن انتقاد از آنها به دلیل همزیستی با «گاوپرست‌ها»، قول داد انتقام کشته‌های تظاهرات خونین ۱۴ سال پیش ایالت گجرات را بگیرد. سال ۲۰۰۲ بود که پس از اتهام‌زنی به مسلمانان در خصوص انفجار قطار حامل زائران هندو در «آیودها»، هندوها به جان مسلمانان افتادند و ظرف ۳ روز صدها مسلمان را کشتند. بسیاری از کشته‌ها در خانه‌هایشان سوزانده شدند. تعداد دقیق کشته‌ها و عامل اصلی انفجار قطار هنوز هم نامعلوم است. آمار دولتی از ۷۹۰ کشته سخن می‌گویند ولی آمار غیر رسمی منتشر شده از سوی جوامع مسلمانان هند، عدد را تا ۲ هزار و پانصد نفر هم ذکر کرده است.

*****

گفته می شود خبرگزاری «اسپوتنیک» از امیدواری روسیه به استفاده از سرمایه های عربستان سعودی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه گفت که این کشور در صورت تشکیل صندوق ذخیره ارزی عربستان سعودی به ارزش دو تریلیون دلار به استفاده از آن در اجرای طرح های خود امیدوار است. نوواک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «اگر عربستان سعودی چنین صندوقی را تأسیس و در پرورژه ها سرمایه گذاری کند، قطعاً خواستار مشارکت روسیه در پروژه ها خواهیم شد». نوواک همچنین گفته روسیه در زمان حاضر با عربستان سعودی شرایط همکاری را بر مبنای استفاده از وجوه صندوق سرمایه گذاری این کشور تعیین می کند. به گفته وی، صندوق سرمایه گذاری روسیه روی برخی طرح ها برای مشارکت کار می کند و همچنین امکان جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در حال بررسی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*