کی دستگاه گوارشی را از نو تنظیم کنیم؟

دستگاه گوارشی مسئول بخش عمده سلامت عمومی و تندرستی ماست. این تندرستی شامل سلامت روانی، روحی و جسمی می شود. نگاهی داریم به هفت علامتی که نشان می دهد سیستم هاضمه مان نیاز به تنظیم مجدد (reset) دارد.

سیستم گوارش انسان

آروغ می زنید و ورم و نفخ معده دارید

اگر زیاد آروغ می زنید، نفخ می کنید و یا احساس ورم معده دارید، پس باید گوارش تان را مجددا تنظیم نمایید (reset کنید). هوای اضافی در روده ها می تواند علامت مشکلات زیادی باشد.

سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، ریفلاکس معده، لوله گوارش نشت کننده و رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک، مشکلات التهابی مزمنی هستند که می توانند کیفیت زندگی تان را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها، جزو گزینه های درمانی هستند که هدف شان تامین باکتری های مفید روده است

داروها می توانند علائم این بیماری ها را کاهش دهند و درمان کنند، اما علت اصلی باید مداوا شود. درمان با تنظیم مجدد سیستم گوارش، نسبتا ساده است. حتما روی تغذیه تان تمرکز کنید و دقیق باشید و فیبرهای محلول، پروبیوتیک و پری بیوتیک زیاد مصرف کنید. ضمنا از غذاهایی که می دانید دلیل دردتان هستند اجتناب نمایید تا علائم تان تخفیف یابد.

نمی توانید دور کمرتان را کم کنید

اگر با وجود یک ساعت ورز هوازی در روز مانند پیاده روی، همراه با تمرینات شکمی هنوز هم نمی توانید از چربی های شکم تان بکاهید، علامت این است که نیاز به تنظیم مجدد سیستم گوارشی تان است. چربی اضافه دور شکم می تواند ناشی از یک بیماری التهابی باشد. خوشبختانه تلاش برای کاهش این چربی اضافی به اندازه تنظیم مجدد سیستم گوارش ساده است.

یک بیماری التهابی یا خودایمنی دارید

سیستم هاضمه مشکل دار، مانند لوله گوارش نشت کننده می تواند سبب شود سیستم ایمنی دچار بیش فعالی شود. این واکنش ایمنی می تواند منجر به بیماری های بسیار زیادی شود، مانند: لوپوس، طاسی منطقه ای سر، آرتریت روماتوئید، آرتریت گیجگاهی، سندرم خستگی مزمن، سندرم شوگرن، لک و پیس یا ویتیلیگو، ورم و التهاب تیروئید، التهاب رگ یا واسکولیت، بیماری کرون، کولیت زخمی، کهیر، دیابت نوع اول و سندرم رینود. درمان این بیماری ها شامل سالم کردن سیستم گوارش از طریق تنظیم مجدد آن است.

اخیرا احساس افسردگی می کنید

سلامت روحی تان نیز تحت تاثیر سیستم گوارشی تان است. اگر تازگی ها احساس بی حوصلگی می کنید، نشاندهنده این است که باید سیستم گوارش تان ری ست شود. ۹۵ درصد سروتونین که تنظیم کننده خلق و خو است، در روده تان قرار دارد. التهاب معده می تواند باعث مشکلات روانی شود.

سبزیجات

وقتی فیبر محلول می خورید، احساس بهتری دارید

تحقیقات نشان داده آنهایی که از فیبر محلول استفاده می کنند، علائم سندرم روده تحریک پذیر در آنها کاهش می یابد ( گاستریت، معده درد، تغییر در دفع، درد هنگام دفع). اگر بعد از خوردن فیبر محلول در سیستم گوارشی تان احساس بهتری داشتید، یعنی فیبر به شما کمک می کند تا سیستم گوارشی تان تنظیم مجدد شود.

وقتی پری بیوتیک می خورید، احساس بهتری دارید

پروبیوتیک ها برای اولین بار در بین کسانی که به تغذیه سالم اهمیت می دادند معروف شد، اما پری بیوتیک ها هم به همان اندازه مهم هستند. نقشی که پریبیوتیک در هضم دارد این است که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند و این یعنی کمک به تنظیم مجدد دستگاه گوارش.

منابع غذایی پری بیوتیک ها شامل مارچوبه، آرتیشو، ساقه های خیزران، موز، جوپرک، کاسنی، تره فرنگی، سیر، عسل، عدس، شیر، گیاه خردل، پیاز، چاودار، سویا، چغندرقند، عصاره نیشکر، گوجه فرنگی و گندم است. اگر بعد از خوردن این مواد خوراکی احساس نفخ و ورم معده کمتری داشتید، علامت این است که این غذاها به شما در تنظیم مجدد گوارش تان کمک می نمایند.

وقتی پروبیوتیک می خورید، احساس بهتری دارید

محققان می گویند درک ما از فلور طبیعی روده و نقش آن برای سلامت معده و روده، همچنان پیچیده و مبهم است. اما آشکار است که تغییر فلور روده، علت بسیاری از اختلالات و بیماری ها است. فلور طبیعی روده شامل باکتری های مفیدی است که به تجزیه غذا کمک می کنند.

به گفته پژوهشگران، کمبود باکتری های مفید، امروزه دلیل سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های التهابی روده است. خوشبختانه، مصرف پروبیوتیک هایی مانند غذاهای تخمیر شده، ماست یا کفیر بسیار مفید هستند.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها، جزو گزینه های درمانی هستند که هدف شان تامین باکتری های مفید روده است. این درمان ها برای بسیاری از بیماری ها مانند اسهال کودکان، اسهال مربوط به آنتی بیوتیک ها، عفونت کلستریدیوم، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های التهابی روده استفاده می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*