آخرین خبر :

فشار ۲۰ گروه‌ حقوق‌بشری به سازمان ملل برای بازگرداندن نام سعودی به فهرست سیاه

خبرگزاری فارس: فشار ۲۰ گروه‌ حقوق‌بشری به سازمان ملل برای بازگرداندن نام سعودی به فهرست سیاه

گروه‌های حقوق بشری با ارسال نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند هر چه زودتر دوباره نام رژیم سعودی را به فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان بازگرداند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۲۰ گروه حقوق بشری روز چهارشنبه از «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل خواستند تا به دلیل کشتار بی‌رحمانه کودکان در یمن، مجددا نام عربستان را به فهرست سیاه ناقضان حقوق بشر سازمان ملل بازگرداند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، هفته گذشته سازمان ملل گزارش سالانه خود در مورد ناقضان حقوق کودکان را منتشر کرد. در این گزارش به نام عربستان به عنوان مسئول ۶۰% تلفات کودکان در جنگ یمن، اشاره شده بود. تنها چند روز پس از انتشار گزارش، دبیر کل سازمان در اقدامی بی‌سابقه نام عربستان را از فهرست خارج و اعلام کرد که قرار است تحقیقات مشترکی با مشارکت ریاض در مورد جنگ یمن انجام شود.

این اقدام که به نوشته خبرگزاری رویترز با فشار گسترده عربستان و متحدانش انجام گرفته، انتقاد مجامع حقوق بشری و رسانه‌ها را در پی داشت. اظهارات روز گذشته بان‌کی مون گزارش‌های منتشر شده در مورد تهدید عربستان برای قطع کمک‌هایش به این نهاد را تائید کرد.

بان کی‌مون روز پنج‌شنبه گفت: «این یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین تصمیماتی بود که من تاکنون گرفته‌ام… این خطر وجود داشت که میلیون‌‌ها کودک با رنج ناشی از قطع بودجه برنامه‌های سازمان ملل در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق روبرو شوند.»

با این حال، «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل در واکنش به اظهارات بان کی مون گفته است که ریاض این سازمان را تهدید نکرده، اما «ورود نام عربستان به این لیست، قطعا بر روابط ما سازمان ملل تأثیر می‌گذاشت.»

روز چهارشنبه دیدبان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و آکسفام با ارسال نامه‌ای از بان‌ کی‌مون انتقاد کردند و گفتند وی به عنوان دبیرکل سازمان ملل تسلیم عربستان شده و نام خود و این سازمان را لکه دار کرده است.

در نامه گروه‌های فعال حقوق بشری آمده است: مسئولیت ائتلاف عربستان برای نقض گسترده حقوق کودکان در بسیاری از حملاتی که در یمن به انجام رسانده بلاتردید است. و شواهد در خصوص نقض گسترده حقوق کودکان یمنی توسط عربستان بسیار زیاد است.

گروه‌های حقوق بشری تأکید کردند که تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای حذف نام عربستان از فهرستان ناقضان حقوق کودکان، «ابزار بسیار باارزش در تلاش‌ها برای جلوگیری و توقف موارد نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه را به شدت تضعیف کرد».

در ادامه نامه گروه‌های حقوق بشری آمده است: «این فهرست بر طرفین درگیری‌های مسلحانه فشار وارد می‌کرد تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. بیش از ۲۰ کشور و گروه مسلح طرح‌های اقدام سازمان ملل را امضا کرده و گام‌هایی را در جهت پایان دادن به نقض حقوق کودکان انجام داده‌اند تا بتوانند از این فهرست خارج شوند».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*