آخرین خبر :

گفته می شود

 

 

 

گفته می شود خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات وزیر دفاع آمریکا را در جلسه‌ای در سنای این کشور بازتاب داده که بار دیگر ایران را یکی از چالش‌های اصلی پیش روی واشنگتن خوانده است. وی در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته: «من ماه گذشته در جلسه دفاع از بودجه وزارت دفاع به پنج چالش پیش روی آمریکا اشاره کردم که شامل روسیه، چین، کره شمالی، ایران و تروریسم، به خصوص داعش می‌شود». وی افزوده: «وزارت دفاع آمریکا نمی‌تواند بین یک چالش یا چالشی دیگر انتخاب داشته باشد. نمی‌تواند بین اقدام در زمان حال و یا سرمایه گذاری برای آینده انتخاب داشته باشد؛ بلکه باید همه را با هم انجام دهد. تمرکز صحبت‌های امروز من روی خاورمیانه خواهد بود. اقدامات و وضعیت نظامی ما در این منطقه همچنان در راستای منافع ملی آمریکا خواهد بود».

*****

گفته می شود شبکه خبری «اسکای نیوز» در گزارشی به اقدامات انگلیس در راستای احیای روابط تجاری با ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش، انجمن بانکداران انگلیس (بی‌بی‌ای) توافق کرده کمیته‌ای را به منظور بررسی پیامدهای لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران، با هدف از سرگیری روابط بانکی با تهران، تشکیل دهد. بانک‌های بزرگ انگلیسی، با توجه به مخالف آمریکا با برخی از مبادله بانک‌های بین‌المللی با ایران، درصدد تشکیل یک کمیته عالی رتبه به منظور حرکت به سمت رفع تحریم‌های علیه ایران برآمده‌اند. درخواست برای تشکیل کمیته یاد شده، هفته گذشته به هیات مدیره انجمن بانکداران بریتانیا ارجاع شد. این درخواست در پی آن صورت می‌گیرد که دولت انگلیس از بانک‌های این کشور خواست تا رابطه مالی شان را با ایران گسترش دهند. این کمیته در حالی تشکیل می‌شود که ساجد جاوید، وزیر تجارت و توسعه انگلیس، قرار است ماه آینده در رأس یک هیات تجاری به ایران سفر کند.

*****

گفته می شود گسترش نفوذ فرهنگی ایران در آمریکای لاتین، موضوعی است که «نشنال اینترنست» در قالب گزارشی تحلیلی به آن پرداخته است. در این مطلب آمده که ایران در آمریکای لاتین حضوری موجه و بی‌ضرر، همچون فعالیت ساخت مراکز فرهنگی و مساجد، مدارس، اعزام ناظران ذبح اسلامی و تبلیغ ادبیات مذهبی، برپایی شبکه‌های اجتماعی و حتی گسیل مبارزین نبردهای نیابتی دارد. با وجود این و در لوای مباحث مذهبی و پیشبرد ادیان، ایران در واقع از اهرم ارتباط با حکومت‌ها و نهضت‌های ضد آمریکایی برای یافتن جایگاهی در این منطقه بهره می‌برد و به مسلمانان منطقه نمونه‌ای از «اسلام انقلابی» را آموزش می‌دهد. ایران به جای تکیه بر ابزار سنتی سیاستمداری، پیشرفت از طریق مساجد و مبلغان را در دستور کار خود دارد. البته به کارگیری روحانیون شیعه ایرانی و لبنانی به عنوان عوامل غیر رسمی انقلابی ایران، موردی جدید نیست.

*****

گفته می شود بحث بر سر احتمال عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم اسرائیل که از مدتی پیش آغاز شده، همچنان در مطبوعات و رسانه‌ها جریان دارد. روزنامه صهیونیستی «معاریو» در مطلبی به همین موضوع پرداخته و با اشاره به روند تحولات در روابط تعدادی از کشورهای عربی با رژیم اسرائیل و در راس آن‌ها عربستان سعودی، تأکید کرده که رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در آینده‌ای نه چندان دور با هم سازش می‌کنند. هم اکنون، مقامات سعودی و اسرائیلی در مکان‌هایم مختلف از جمله در حاشیه اجلاس‌ها و همایش‌ها به طور علنی و غیرعلنی ملاقات می‌کنند. یک مقام رژیم اسرائیل می‌گوید: «سعودی‌ها با دیدگاه‌ها و رویکردهای مشابه با اسرائیل، ما را شگفت زده کردند. آن‌ها از‌‌‌ همان مسائلی در ملاقات‌ها سخن می‌گویند که ما دوست داریم. بنابراین، سازش با آن‌ها دور نیست و فقط منتظر مناسب‌تر شدن شرایط هستیم».

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*