نگاهی به دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب

رامین صاحبی
دستاوردهای دفاعی – نظامی جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چشم گیر بوده به طوری که اکنون ایران به لحاظ قدرت دفاعی، در سطح بازدارندگی قرار داشته و توانسته علیرغم تأمین تجهیزات نظامی خود به یکی از صادرکنندگان تجهیزات نظامی تبدیل شود. در حوزه موشک، پهپاد، بالگرد، ساخت اژدرهای ساحل به دریا و دریا به دریا، انواع تانک ها و ناوچه ها و کشتی های نظامی، انواع رادارهای مجهز و ساخت سیستم هایی به منظور انجام نبردهای سایبری و تولید موشک هایی با بردهای کوتاه و بلند تنها نمونه ای کوچک از دستاوردهای نظامی کشور طی سال های بعد از انقلاب اسلامی تاکنون است.
موشک پدافندی «صیاد۲»
در آغاز برای بررسی دقیق دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به معرفی موشک پدافندی «صیاد۲» که سال ۱۳۹۲ رونمایی شد، می پردازیم.
این موشک مطابق فناوریهای روز دنیا تولید شده و می تواند تمامی هواپیماهای بدون سرنشین و بالگردها را منهدم کند. صیاد ۲ یک موشک میان‌برد با ارتفاع بالاست. برخورداری از سامانه هدایت ترکیبی و ردیابی خودکار، موتور سوخت جامد، انهدام اهداف کوچک و دارا بودن سه پرتابگر که هر یک دارای۴ موشک است از مهمترین ویژگی های این موشک محسوب می شود.
«فُطرُس»؛ بزرگترین پهباد راهبردی کشور
«فُطرُس»، بزرگترین پهباد راهبردی کشور است که در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۹۲ در شهر اصفهان رونمایی شد، این پهباد، ظرفیت پرواز برای محدوده عملیاتی ۱۷۰۰ تا ۲ هزار کیلومتر را دارا بوده و قادر به پرواز در ارتفاع ۲۵ هزار پا است. طی سالیان گذشته دانش ساخت و تولید آن تنها در انحصار کشور آمریکا بود اما جمهوری اسلامی با مداومت و پشتکار و همت و تلاش متخصصان و کارکنان صنایع دفاعی کشور موفق شد تا این پهباد را تولید کند.دیده بانی نقاط حادثه دیده در زمان وقوع زلزله و آتش سوزی و مراقبت از مرزهای دریا و خشکی از مهمترین ظرفیت های این پهباد به شمار می رود.جمهوری اسلامی به مدد پیروزی انقلاب اسلامی و تکیه بر توان و تخصص داخلی توانسته است در عرصه نیروی زمینی  و ساخت راکت های مختلف، به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کند. کشور ما به منظور دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی؛ راکت ” شهاب – ۳ ” را تولید کرده است.برد این راکت ۲ هزار کیلومتر برآورده شده و گفته می شود راکت شهاب ۳ می تواند پایگاه آمریکا را در خلیج فارس و اسرائیل نشانه گرفته و نیست و نابود کند.کشور ما با دارا بودن راکت های زمین به هوا همچون شهاب ثاقب می تواند هواپیماهای دشمن را حتی در ارتفاعات پایین شناسایی و منهدم سازد.
تانک ” ذوالفقار ”
در این میان باید از تانک ” ذوالفقار ” به عنوان یکی از سلاح های سنگین زرهی نام برد، اکنون کارشناسان و متخصصان نظامی توانسته اند انواع طیاره های بدون سرنشین را جهت شناسایی و عکس برداری و حمله به دشمن طراحی و ساخته اند.
براساس آنچه در دانشنامه آزاد به آن اشاره شده؛ در ذوالفقار ۳ از موتور دیزلی ۱۲ سیلندر با قدرت هزار اسب بخار استفاده شده و دارای مسافت یاب لیزری و سیستم دید در شب است. ذوالفقار ۳ این قابلیت را دارد که در آب با عمق ۱۶۰ سانتیمتری حرکت کرده و ۵ راکت را به شکل همزمان از خود دور سازد و در عین حال نارنجک‌های دودزا و منحرف کننده الکترونیکی را به سوی هدف پرتاب نماید.
به جرائت می توان گفت که رهبر انقلاب به منظور خودکفایی نظام اسلامی در حوزه صنایع دفاعی و تجهیزات نظامی نقش بی بدیلی ایفا کردند. ایشان در سال ۵۸ زمانی که معاون امور انقلاب وزارت دفاع بودند با صدور پیامی تحت عنوان «تشکیل جهاد خودکفایی در ارتش»، اولین گام های حرکت به سمت خودکفایی در عرصه صنایع دفاعی را با اقتدار برداشتند.
بعد از صدور پیام ایشان شالوده تفکر و باور به خودکفایی و توسعه دانش فنی در حوزه نظامی و دفاعی  پایه گذاری شد. ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،  تمامی تجهیزات دفاعی مورد نیاز خود را از سایر کشورها به ویژه آمریکا خریداری می کرد اما بعد از پیام رهبر انقلاب خودکفایی در حوزه دفاعی به یکی از دغدغه های اصلی سردمداران نظام اسلامی تبدیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*