آخرین خبر :

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی خبر داد گسترش فرونشست زمین با برداشت بی رویه آب در خراسان جنوبی

 

خشکسالی/نشست زمین/

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر با توجه به برداشت بی‌رویه آب از سفر‌ه های زیرزمینی فرو نشست زمین در استان خراسان جنوبی تشدید شده است.

حسین امامی صبح امروز در جمع خبرنگاران بیرجند اظهار داشت: فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی یک پدیده طبیعی است که به طور معمول رخ می‌دهد اما در حال حاضر با توجه به برداشت بی‌رویه آب از سفر‌ه های زیرزمینی این فرو نشست در استان خراسان جنوبی تشدید شده است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۱ محدود مطالعاتی ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استان در معرض تشدید پدیده فرونشست هستند، افزود: اخیرا فرونشست در محدوده بحرانی دشت سرایان در سال ۸۷ به صورت ظاهری نخستین بار مشاهده و تشدیده شده و در اواخر سال گذشته در محدوده سه قلعه این شهرستان شاهد تشدید رخداد فرو نشست در منطقه آیسک بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه علت اصلی این فرونشست‌ها در دشت‌های بحرانی سرایان و فردوس برداشت بی‌رویه آب‌ها و افت شدت سفره‌های زیرزمینی است که سبب تراکم لایه‌های آب رفتی می‌شود و متاسفانه شاهد عوارضی جدی در این دشت‌ها هستیم که برای تاسیسات زیربنایی از جمله خطوط انتقال آب، گاز، راه‌ها و سایر موارد تهدید جدی تلقی می شود.

امامی با اشاره به راهکار‌های مقابله با فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی گفت: مهم‌ترین علت رخداد این پدیده افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی است که متاسفانه خشکسالی‌های دراز مدت در استان این موضوع را تشدید کرده که با مدیریت مصرف و کاهش جدی کسری مخزن‌ها باید صفر شود و با یک برنامه عملیاتی کسر مخزن انباشته را جبران کنیم.

وی با بیان برنامه‌های عملیاتی در راستای مقابل با طرح فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی، افزود: در دو سال گذشته مصرف آب در دشت‌های استان به میزان پروانه کاهش پیدا کرده است و در گام بعدی نیز کاهش پروانه‌های چاه کشاورزی با توجه به انطباق با محدوده آب تجدید شونده مطالعاتی است که پیش بینی می‌شود حدود ۳۰ درصد کاهش پروانه‌ها را در محدوده های مطالعاتی ممنوعه استان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: لزوم کاهش پروانه در محدوده های مطالعاتی نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مربوط به ویژه سازمان جهاد کشاورزی بهبود راندمان، تغییر کشت و از طرف دیگر اجرای آبیاری‌های تحت فشار با راندمان بالا است تا بتوانیم سطح زیر کشت در استان را ثابت نگه داشته تا درآمد تولیدکنندگان کشاورزی لطمه نبیند.

امامی بیان کرد: قطعا پدیده فرونشست سفره‌های زیرزمینی در اکثر دشت‌های استان رخ دهد زیرا کسری مخزن زیادی به ویژه در محدوده های مطالعاتی خود داریم و کماکان سطح زیرزمینی ما در حال افت است و راه مقابله و مبارزه فوری ندارد و باید با جدیت ابتدا کسری مخزن را به صفر رساند و سپس  آن را تقلیل داد.

وی افزود: امیدواریم سازمان زمین‌شناسی نیز در این خصوص مطالعات جامع مد نظر قرار بدهند و نقاط خطرپذیر و ریسک بالا را شناسایی کنند و متولیان امر براساس این مطالعات چاره اندیشی داشته باشند تا حداقل آسیب را داشته باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*