مادر شوهر را مادر خود بدانید

آیا ادبیات رفتار با مادرشوهر را می دانید؟ آیا می توانید روابط با همسرتان را  طوری تنظیم کنید نه سیخ بسوزد نه کباب؟  آیا این نکته را می دانید که وقتی با مادر همسرتان رابطه خوبی داشته باشید، این موضوع در خوشحالی همسرتان و بهبود روابط شما تاثیر دارد و از بحث و جدل های بیهوده می کاهد؟

مادرشوهر، عروس

پس اگر تصمیم به ازدواج دارید یا به تازگی وارد زندگی مشترک شده اید، بهتر است نکات کلیدی درباره ادبیات رفتار با مادرشوهر را بدانید. اگر هم سال ها از ازدواج شما گذشته باز هم بدانید که برای شروع یک رابطه دوستانه با مادرشوهر   هیچ وقت دیر نیست و استفاده از این توصیه ها می تواند به تقویت روابط بین شما و مادرشوهرتان کمک کند.
۱- وقتی مادرشوهر به خانه شما می آید کنارش بنشینید، با او حرف بزنید و اگر می خواهد هنگام تهیه غذا به شما کمک کند، جلوی او را نگیرید. بدین ترتیب می توانید همدیگر را بهتر بشناسید و روابط صمیمانه تری داشته باشید.
۲- پیش زمینه های ذهنی در مورد مادرشوهرهای دیگران را از ذهن تان دور کنید و درباره مادرشوهرخودتان از همان ابتدا مثبت بیندیشید. این طرز تفکر مثبت  را به او هم منتقل کنید.
۳- همیشه و در هر شرایطی به مادرشوهرتان احترام بگذارید. به یاد داشته باشید که او از لحاظ سنی  بزرگ تر و پخته تر از شماست و شاید در زندگی گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته باشد.
۴- وقتی بچه دار شدید به مادرشوهرتان فرصت دهید تا در نگهداری از فرزندتان به شما کمک کند. شاید بخواهد نوه اش را کمی لوس کند و اجازه دهد که شکلات و شیرینی بخورد یا بعد از وقت خوابش همچنان بیدار بماند.

رابطه تان را بر پایه احترام متقابل برنامه ریزی کنید. منتظر نباشید که او نسبت به شما پیش قدم شود. بزرگ تر و کوچک تری اصل مهم و فراموش نشدنی در این رابطه است

۵- اگر از موضوعی ناراحت هستید، دلخوری های به ظاهر کوچک را با همسرتان در میان بگذارید. این درد و دل ها باید با جرو بحث های بیهوده تفاوت داشته باشد.
۶-خودتان را جای مادرشوهرتان بگذارید و به این فکر کنید که مادرشوهر شما سال ها برای پرورش و بزرگ کردن پسرش وقت گذاشته  و ممکن است نسبت به آدم های دیگری که وارد زندگی فرزندش می شوند، حساسیت داشته باشد.
۷- برای مادرشوهرتان جملات محبت آمیز بنویسید یا در مناسبت های مختلف به او کارت تبریک بدهید. واژه های تان را خشک و رسمی انتخاب نکنید و کلمات صمیمانه تری به کار ببرید.
۸- به ایده های او احترام می گذارید. هر توصیه ای را به عنوان یک حمله شخصی نپندارید و در مقابل نصیحت هایش گارد نگیرید. او فقط می خواهد برای شما مفید باشد.
۹- اگر برای روز تولد مادرتان هدیه  می خرید، روز تولد مادرشوهرتان را هم فراموش نکنید. اگر هفته ای یک بار به خانه مادرتان می روید، یک بار در هفته هم برای دیدن مادرشوهرتان وقت بگذارید.
۱۰- وقتی مادرشوهرتان کاری برای تان انجام می دهد، تشکر کنید و همواره سپاسگزار رفتارهای خوب او باشید. فکر نکنید که به خاطر پسرش این کار را انجام داده و وظیفه اوست.
۱۱-یک مسابقه با همسرتان برگزار کنید که در آن قرار است گوی سبقت در محبت ورزی به مادرش را از او بربایید. قول می دهیم نتیجه خوبی تا پایان زندگی تان نصیب شما می شود.
۱۲- بدی ها را فراموش کنید و هرگز نزد همسرتان از نکات منفی ارتباطتان با خانواده اش صحبت نکنید. اگر مسئله ای شما را آزرده کرده، با آرامش و در کنار نکات مثبت بیانش کنید.
۱۳- اگر به دنبال آرامش هستید، در ابراز محبت به خانواده همسرتان و به ویژه مادرش، منتظر پاسخ مثبت نباشید.
۱۴- همه صحبت های همسرتان را کنایه تلقی نکنید. لازم است برای شادابی خودتان هم که شده از کنار بعضی حرف ها راحت بگذرید.
۱۵- فراموش نکنید که بچه های شما به غیر از دایی و خاله، به عمو و عمه هم نیاز دارند. پس رفت و آمدها را به صورت متعادل بین دو خانواده برقرار کنید و اجازه دهید فرزندانتان هویت گسترده تری داشته باشند.
۱۶-به مادرشوهرتان بقبولانید که قرار نیست پسرش را از او بگیرید. البته این نباید یک نقل قول مستقیم باشد. بهتر است با رفتار و گفتار غیرمستقیم تان این را ثابت کنید.

وقتی مادرشوهر به خانه شما می آید کنارش بنشینید، با او حرف بزنید و اگر می خواهد هنگام تهیه غذا به شما کمک کند، جلوی او را نگیرید. بدین ترتیب می توانید همدیگر را بهتر بشناسید و روابط صمیمانه تری داشته باشید

۱۷- با در نظر گرفتن سه عنصر صمیمیت ، دوست داشتن و تعهد، یک رابطه خوب با مادرشوهرتان برنامه ریزی کنید. فکرهای بد، قدرت تشخیص درست را از شما می گیرد و تصمیم گیری برایتان سخت می شود.
۱۸-رابطه تان را بر پایه احترام متقابل برنامه ریزی کنید. منتظر نباشید که او نسبت به شما پیش قدم شود. بزرگ تر و کوچک تری اصل مهم و فراموش نشدنی در این رابطه است.

۱۹- تصور کنید وقتی مادر خودتان بیمار است، چقدر برای دلجویی از او وقت می گذارید. برای خانواده شوهرتان و به ویژه مادرش نیز چنین باشید. البته در حدی که بعد از ازدواج تعهد شما نسبت به خانواده خودتان کمتر شده، تعادل را رعایت کنید.
۲۰-  قرار نیست با خانواده ها مقابله کنید. پس اگر صحبتی دارید با محبت تمام آن را به همسرتان بگویید و اجازه بدهید او مشکل را حل کند.
و در آخر اینکه هیچگاه فراموش نکنید، همانطورکه شما عاشقانه فرزندتان را دوست دارید، همسرتان و مادرش هم حق دارند که عاشقانه همدیگر را دوست داشته باشند. پس منصف باشید و به این عشق احترام  بگذارید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*