باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛ کدام کشورها بیشترین “بمب اتم” را در جهان دارند؟ + تصاویر و مشخصات

اخیرا آماری از تعداد بمب اتم در کشورهای مختلف جهان مطرح شده است.
به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  “بمب اتم ” یکی از اختراعات کشورهای قدرتمند جهان است تا از آن برای قدرتنمایی در دنیا استفاده کنند و این موضوع جای تامل دارد.

در حقیقت کشورهای قدرتمند جهان که از اهرم سلاح هسته ای استفاده می کنند در تلاشند تا کشورهای ضعیف تر را تحت سلطه خود قرار دهند و تاکنون یک کشور همچون ایالات متحده آمریکا از “بمب اتم” استفاده کرده است.

برخی کشورها همچون ایالات متحده آمریکا  که خود دارای حداقل ۷  هزار سلاح هسته ای هستند به دنبال آن بوده تا کشورهای دیگر را از فناوری صلح آمیز هسته ای  محروم کنند و مدعی هستند برای جهان این سلاح ها خطر دارد.

**کدام کشورهای جهان بمب اتم دارند؟

کشورهایی همچون فدراسیون روسیه، ایالات متحده آمریکا، کره شمالی، چین، پاکستان، انگلیس و کره شمالی کشورهایی هستند که بمب اتم دارند . البته رژیم صهیونیستی هم دارای سلاح هسته ای است که در قالب کشور شناخته نمی شود.

روزنامه گاردین گزارش داد: هند، پاکستان و اسرائیل سه کشور مهم در منطقه هستند که بمب اتمی دارند و پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را نیز امضا نکرده‌اند.  رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نیز یک بمب اتمی ساخته بود اما در دهه ۱۹۹۰ به صورت داوطلبانه از فعالیت‌های هسته‌ای خود چشم پوشید.

کدام کشورها بیشترین

این روزنامه ادامه داد: عراق در زمان  “صدام حسین” جهت تولید سلاح هسته‌ای تلاش کرد؛  اما ناکام ماند. لیبی نیز تجهیزات لازم برای تولید بمب را خریده بود اما دست از کار کشید. از همچنین ژاپن مواد شکافت‌پذیر کافی و دانش این کار را در اختیار دارد و ساخت بمب برای آلمان هم چندان دشوار نیست.

کارشناسان برآورد می‌کنند که حدود ۲۵ کشور برای دست‌ یابی به سلاح هسته‌ای تلاش نموده‌اند. گفته می‌شود چند کشور دیگر از جمله برزیل، آرژانتین، لیبی، الجزایر، عربستان سعودی و …. نیز دارای برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ هسته‌ای هستند.

گاردین عنوان داشت : اسرائیل هیچ‌گاه خود را یک کشور هسته‌ای نخوانده اما با فاصله قابل توجهی نیرومندترین قدرت هسته‌ای خارج از پنج کشور اصلی است. این کشور در اواخر دهه ۱۹۶۰ یک نمونه بمب اتمی ابتدائی تولید کرد و اکنون تخمین زده می‌شود که بالغ بر نیم تن پلوتونیوم و مقدار نامشخصی اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح ذخیره کرده است. پلوتونیوم ذخیره شده توسط اسرائیل از مجموع پلوتونیوم پنج قدرت برتر هسته‌ای بیشتر است. اکنون کارشناسان برآورد می‌کنند که این کشور ۲۰۰ بمب اتمی در اختیار دارد.

هند با آزمایش اتمی سال ۱۹۷۴ در صحرای  “راجستان”  به باشگاه کشورهای هسته‌ای پیوست و گمان می رود  این کشور در حال حاضر ده ها  بمب اتمی در دست داشته باشد.  این اقدام هند موجب شد پاکستان نیز اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نماید.

کدام کشورها بیشترین

**آمریکا بیش از ۷ هزار بمب اتم دارد

براساس برآوردهای رسانه ای ایالات متحده آمریکا بین ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ بمب اتم دارد و البته در این زمینه یکی از دارندگان اصلی سلاح های هسته ای به حساب می آید. البته ایالات متحده آمریکا تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته ای  بوده که با پرتاب بمب اتم در “هیروشیما”و “ناکازاکی” ده ها هزار نفر  را کشت.

کشور دومی که دارنده سلاح هسته ای است؛ فدراسیون روسیه بوده که برآوردهای رسانه ای نشان می دهد این کشور بیش از ۸ هزار بمب اتم تولید کرده  و یک رقابت تاکتیکی بین “مسکو” و “واشنگتن” برسر تولید بمب اتم  وجود دارد.

کشور سومی که دارای بیشترین سلاح  هسته ای است ؛ فرانسه نام دارد که قریب به ۳۰۰ کلاهک هسته ای داشته و البته مقامات “الیزه” هم شدیدا با دستیابی کشورهای در حال توسعه  به  “بمب اتم”  مخالف هستند.

علاوه براین کشورهایی همچون جمهوری خلق چین، انگلیس، پاکستان و هند با به ترتیب ؛ ۲۵۰، ۲۲۵، ۱۲۰، ۱۱۰ و ….  در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

**برنامه هسته ای کره شمالی و نگرانی آمریکا

کره شمالی هم جز کشورهایی است که با ۸  “بمب اتم”  در زمره مهمترین کشورهای دارنده سلاح هسته ای قرار دارد. “کیم جونگ اون” شخص اول کره شمالی معتقد است ، توسعه سلاح های اتمی امنیت ملی این کشور را تضمین می کند.

“کیم جونگ اون،” رهبر کره شمالی، اظهار داشت: کشورش از تسلیحات هسته ای استفاده نخواهد کرد مگرآنکه دیگر کشورهای دارای تسلیحات هسته ای حق حاکمیت کره شمالی را زیر پا بگذارند.

کدام کشورها بیشترین

کدام کشورها بیشترین

شخص اول کره شمالی گفت: این کشور به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر از سلاح هسته ای استفاده نخواهد کرد مگرآنکه نیروهای متخاصم تجاوزگر با استفاده از تسلیحات هسته ای حق حاکمیت این کشور را زیر پا بگذارند.

ارتش کره شمالی با آزمایش “بمب اتم” و “بمب هیدروژنی” به دنبال توسعه توان هسته ای خود بوده و لذا این موضوع موجب نگرانی شدید آمریکا شده و غرب با وجود داشتن هزاران کلاهک اتمی به دنبال تحریم این کشور شرق آسیایی است.

اسرائیل هم یکی از قدرت هایی است که بر اساس نظر کارشناسان بین ۸۰ تا ۲۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد؛  قدرت های جهانی در برابر سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی در منطقه  “غرب آسیا ” در حالی سکوت کرده اند که بر برخی کشورها، برای نداشتن انرژی صلح آمیز هسته ای انواع هجمه ها را وارد می  کنند.

نیروگاه دیمونا پایگاه اینترنتی والا به نقل از موسسه پژوهش‌های سوئد اعلام کرد: اسرائیل هشتاد بمب هسته‌ای دارد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی به سیاست مبهم خود در این زمینه ادامه می‌دهد. اسرائیل از زمانی که نیروگاه “دیمونا” در اواسط دهه پنجاه را ساخته است داشتن سلاح هسته‌ای را نه تائید و نه رد می‌کند.

کدام کشورها بیشترین

کدام کشورها بیشترین

موسسه پژوهشهای صلح در استکهلم در گزارش سالیانه‌اش درباره فهرست زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای در جهان از جمله زرادخانه اسرائیل اعلام کرد : اسرائیل همچنین پرتاب موشک‌های بالستیک را آزمایش کرد. این موسسه تاکید می‌کند در حالیکه آمریکا و روسیه زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش دادند اسرائیل و برخی کشورها به توسعه آن ادامه می‌دهند.

شهر “دیمونا”  در حدود ۳۴٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و “نیروگاه اتمی دیمونا”  در ده کیلومتری جنوب شهر  “دیمونا”  قرار دارد. در دیمونا آزمایشگاهی اتمی وجود دارد که کارکنان دیمونا آن را «هیروشیمای کوچک» می‌نامند.  یک چهارم این کارکنان بر اثر ابتلا به سرطان جان باخته اند.

“مردخای وانونو”، تکنیسین اسبق مرکز هسته‌ای «دیمونا» در این زمینه اظهار داشت: در مدتی که در این مرکز مشغول کار بودم، همیشه از برنامه ساخت سلاح هسته‌ای اسرائیل وحشت داشتم.

“محمدصالح جوکار” عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تعداد بمب اتم اسرائیل اظهار داشت: اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و عضو NPT هم نیست. وی ادامه داد: متاسفانه ساز و کاری در نهادهای بین‌المللی برای مقابله با بمب اتم اسرائیل پیش‌بینی نشده است و دیدگاه‌های تبعیض‌آمیزی در این زمینه وجود دارد.

در مجموع ۹ قدرت بزرگ جهان دارای بمب اتم هستند که مجموع تعداد بمب های اتمی جهان بیش از ۱۶۰۰۰ ارزیابی می شود که ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در زمینه تعداد بمب اتم در جهان رکورد دار هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*