آنچه والدین باید درباره مناقشه در برابر فرزندان بدانند

تهران– ایرنا– یک مطالعه جدید نشان می دهد که مناقشات علنی میان والدین در صورت حل نشدن، می تواند فرزندان را از فراگیری راه مدیریت اختلافات محروم کرده و آسیب زیادی بر رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی آنها وارد کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نشریه تلگراف، ما به عنوان پدر و یا مادر تلاش می کنیم در برابر فرزندان خود مشاجره نکنیم. به طور غریزی می دانیم که پذیرش و کنار آمدن با دعوای والدین برای فرزندان دشوار است و تداوم و یا خصومت آمیز شدن مناقشات ما، آنها را مغشوش و مضطرب می کند.
اما مطالعه جدید موسسه انگلیسی ‘بنیاد مداخله زود هنگام’ (EIF) و دانشگاه ساسکس نشان می دهد مشاجرات حل نشده میان والدین موجب می شود که پرورش ابتدایی، سلامتی ذهنی و فرصت های آتی در زندگی فرزندان، تحت تاثیر قرار گیرد.
چنین تاثیری فارغ از این که والدین با هم و یا جدا از یکدیگر زندگی کنند، مصداق دارد.
براساس این گزارش، اختلاف نظر امری طبیعی است، اما آنچه به کودک آسیب می رساند، حل نشدن اختلاف است. در حقیقت، کودکان در خانواده باید این آموزش را فراگیرند که برای پیشبرد روال عادی زندگی، چگونه می توانند و باید مناقشات و اختلاف نظرات را برطرف کنند.
ادامه پیدا کردن اختلاف و درگیری بین والدین می تواند در سلامت روانی، رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی و دستاوردهای تحصیلی کودکان اثر بگذارد و توانایی آنها را برای شکل دهی به روابط و مناسبات در آینده کاهش دهد. همچنین سلامتی جسمی فرزندان هم می تواند به خاطر اختلافات مستمر والدین به خطر افتد و در دوران بزرگسالی و نسل بعد هم ماندگار شود.
شیرخواران از شش ماهگی مناقشات علنی والدین خود را از مشاجرات سایر افراد بالغ تشخیص می دهند، به طوری که هنگام مناقشه والدین، علائم فیزیولوژیکی دال بر پریشانی در آنها همچون افزایش ضربان قلب، بیشتر می شود.
در حقیقت، آسیب های ناشی از درگیری شدید میان والدین متوجه کودکان آنها در همه سنین می شود که گاه نمود خارجی همچون پرخاشگری زیاد، خصومت ورزی و خشونت می یابد و گاه تاثیرات آن درونی و از نوع کاهش عزت نفس، اضطراب، افسردگی و در شرایط وخیم تر گرایش به خودکشی است.
با این همه، تاکید این مطالعه بر این است که کودکان و نوجوانان برای کسب آمادگی بیشتر برای زندگی پیش رو، باید راه مدیریت مناقشات را بیاموزند که در این میان، خانواده و والدین نقش مهمی دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*