آخرین اخبار از اقدامات انجام شده برای پرداخت سپرده های مردم ۹۹درصد سپرده گذاران میزان در استان تعیین تکلیف شدند پرداخت مابقی سپرده ها پس از تعیین تکلیف املاک میزان

بعد از ۱۴ سال فعالیت که بعدها مشخص شد کسی بر آن نظارت نداشته است، برخی شایعه پراکنی ها و به دنبال آن اخباری ضد و نقیض به تعطیلی موسسه مالی و اعتباری میزان انجامید و از این مهم تر تعداد بی شماری سپرده گذار را که عده ای آنها را تا ۹۳۰ هزار نفر اعلام کرده اند و در خراسان جنوبی این آمار به  بیش از ۱۳۲ هزار نفر سپرده‌گذار با ۳۸۰ میلیارد تومان سپرده میرسد را  دچار گرفتاری های مالی و معیشتی کرد. موسسه ای که بعدها نهادهای دولتی و مسئول در حوزه های اقتصادی و مالی در کشور مثل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از پذیرش مسئولیت نظارت نکردن بر آن شانه خالی کردند. با این حال اگرچه پس از تجمعات و اعتراض های گسترده سپرده گذاران موسسه منحل شده میزان در اواخر سال ۹۳ و اوایل سال گذشته در نهایت با واگذاری مسئولیت آن به بانک صادرات کار پرداخت پلکانی سپرده های سپرده گذاران آغاز شد.
بنا به نظر مسئولان اقتصادی در خراسان جنوبی تاکنون ۹/۹۸ درصد این سپرده ها تعیین تکلیف شده اند و تنها ۱۳۱۶ سپرده که مبالغ بالای ۴۰ میلیون تومان هستند باقی مانده اند اما گلایه ها و نارضایتی ها از روند پرداخت ها و نحوه تسویه حساب ها همچنان ادامه دارد، گلایه هایی که یا از طریق پیامک یا با مراجعات حضوری به گوش ما نیز رسیده است.
یکی ازسپرده گذاران موسسه میزان که دل پرخونی هم داشت در گفت وگو با خبرنگار ما با بکار بردن این عبارت که ازبس به سایت موسسه میزان و بانک صادرات مراجعه کرده ام خسته شده ام، گفت: من خانه آپارتمانی داشتم که آن را فروختم و با تسهیلات موسسه میزان حدود ۹۰ میلیون سپرده گذاری کردم تا بتوانم خانه بزرگ تری بخرم. او ادامه می دهد بعد از گذشت  ۸ ماه با بروز مشکلات در این موسسه، کل سپرده ام بلوکه شد و من با وجود اینکه خانه دار بودم مستاجر شدم و به جای اینکه گرهی از مشکلم بازشود بیشتر گرفتار شدم. این شهروند بیرجندی به خبرنگار ما گفت: بعد از کسر تسهیلاتی که ازموسسه میزان گرفته بودم مبلغ ۶۴ میلیون تومان برایم باقی مانده که ازاین مبلغ ۱۲ میلیون پرداخت شده و هنوز مشخص نیست کی به تمام پولم خواهم رسید.
۱۲۰ میلیون تومان از سرمایه ام ۱۷ ماه است بلوکه شده
یکی دیگر ازسپرده گذاران موسسه میزان که مبلغ ۱۲۸ میلیون تومان سپرده در موسسه میزان داشته به خبرنگار ما گفت: ۱۲۰ میلیون سرمایه ام ۱۷ ماه است که در این موسسه بلوکه شده وچون من بیماری در منزل داشتم با پیگیری هایی که ازطریق دادگستری و حتی نهاد رهبری انجام دادم توانستم به ۸ میلیون تومان از پول خود برسم.
تعیین تکلیف ۹/۹۸ درصد سپرده گذاران موسسه
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: در کل استان های ذی ربط سپرده حدود ۹۱ درصد از سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری میزان تعیین تکلیف شده و در خراسان جنوبی نیزاز مجموع ۱۱۸ هزار و ۹۴۸ حساب سپرده گذاران این تعاونی تعداد ۱۱۷ هزار و ۶۳۲ حساب یعنی معادل ۹/۹۸ درصد تعیین تکلیف شده است.
موهبتی با بیان اینکه فقط تعداد ۱۳۱۶ حساب از سپرده گذاران (با موجودی بیش از ۴۰ میلیون تومان ) باقیمانده است، افزود: این حساب ها نیز متعاقبا تعیین تکلیف خواهند شد که این تعداد معادل ۱/۱ درصد کل حساب های استان را شامل می شود.
وی ادامه داد: البته با اعلام بانک صادرات ایران مبلغ ۱۲ میلیون تومان به افرادی که سپرده آنها بالاتر از ۴۰ میلیون تومان بوده به صورت علی الحساب پرداخت شده است .
علت طولانی شدن پرداخت مابقی سپرده های میزان
وی در مورد علت طولانی شدن پرداخت باقیمانده این سپرده ها اظهار داشت: در حال حاضر بدلیل طولانی شدن عملیات انتقال دارایی های تعاونی منحله میزان به بانک صادرات توسط هیات تصفیه تعاونی مذکور در مراجع قضایی و با توجه به شکایات خصوصی وتوقیف اموال تعاونی توسط برخی سپرده گذاران روند انتقال اموال با مشکلات وموانعی مواجه شده وموجب کندی انجام کار گردیده است که این موضوع ازطریق استانداری خراسان رضوی و دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در حال پیگیری است.
قرار نبوده بانک صادرات با فروش املاک
موسسه میزان پول مردم را بدهد
نماینده مردم بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی نیزبا انتقاد ازطولانی شدن پرداخت سپرده های مردم در بانک صادرات به خبرنگار ما گفت: در مدت ۶ ماهه گذشته با تغییر وتحولات مجلس شاهد تضعیف این نهاد بودیم که بانک صادرات از این شرایط سوء استفاده کرده و به وظایف خود در پرداخت سپرده های مردم عمل نکرده است.
حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: موقعی که قرار بوده بانک صادرات سپرده های مردم را پرداخت کند حرفی از فروش املاک موسسه منحله میزان نبوده و قرار براین بوده با تامین نقدینگی توسط بانک مرکزی مردم به حقشان برسند که متاسفانه این دومجموعه به تعهداتشان عمل نکرده اند.
وی با بکار بردن این عبارت که باید ازخدا بترسید و حق وحقوق مردم را ادا کنید، ادامه داد: اگر چنین مشکلی برای مردم در کشور به وجود آمده بخاطر این بوده که نظارت ها بر موسسات مالی واعتباری کافی نبوده و مدیریت درستی صورت نگرفته و مردم هم اعتماد کرده اند و پول در این موسسات گذاشته اند و شایسته نیست که با بهانه تراشی های مختلف از پرداخت پول مردم امتناع کنند.
نماینده مردم بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مگر سپرده هایی که تاکنون توسط بانک صادرات پرداخت شده از محل فروش املاک میزان انجام شده پس چرا الان بدنبال مطرح کردن این موضوع هستند ومردم را به دنبال خود می کشانند.
اعتماد مردم با این نحوه عملکرد از نظام سلب می شود
عبادی با تاکید بر اینکه با قوت گرفتن مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد ،گفت: از دولت می خواهیم مردم را از خود بداند و با منافع آنها بازی نکند چرا که اعتمادشان از نظام و دستگاه های اجرایی سلب می شود.
تسریع در تعیین تکلیف املاک میزان
فرماندار بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد مشکل مردم برای دریافت سپرده هایشان در بانک صادرات گفت: بانک صادرات مبالغ تا ۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرده و اعلام کرده برای پرداخت مبالغ بالاتر باید املاک موسسه میزان تعیین تکلیف شود.
ناصری افزود: این روند چون جنبه قضایی دارد و در دست بررسی است تا بعد از تعیین تکلیف و رسیدگی به شکایات به فروش برسد ممکن است زمان برباشد .
وی به پیگیری مسئولان استان برای رفع این دغدغه مردم اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان تلاش دارند این مشکل هر چه سریعتر رفع شود .
فعالیت ۴۰ نوع بنگاه مالی در خراسان جنوبی
خبرنگار ما به سراغ مدیریت شعب بانک ملی در استان که دبیر  کمیسیون شورای هماهنگی بانک های استان نیز می باشد رفته تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کند که مهدی زاده روابط عمومی وقت مدیریت شعب بانک ملی در پاسخ به خبرنگار ما در این زمینه گفت: در استان بیش از ۴۰ نوع بانک فعالیت دارند که فقط ۱۸ مورد از این بانک ها زیر نظر کمیسیون هماهنگ کننده بانک ها می باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*