عربستان در تدارک بزرگ‌ترین صندوق ارزی جهان

 

عربستان سعودی در واکنش به کاهش شدید قیمت نفت قصد دارد با اجرای طرحی بلند پروازانه بخشی از سهام شرکت نفت آرامکو را به بخش خصوصی واگذار کرده و بزرگ‌ترین صندوق ذخیره ارزی جهان را پایه‌ریزی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه ۶ اردیبهشت (۲۵ آوریل) طرحی تصویب کرد که اولویت‌های اصلاحی در یک دهه و نیم آینده این کشور را ترسیم کرده است. طرح “چشم‌انداز ۲۰۳۰” شامل تغییرات مهم اقتصادی در این کشور سرشار از نفت است.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در پیامی تلویزیونی با اعلام خبر تصویب این طرح “بلندپروازانه” از شهروندان خواست با یکدیگر برای به ثمر نشستن آن همکاری کنند.

پس از آن محمد بن سلمان، پسر شاه عربستان و جانشین ولیعهد در گفت‌‌وگویی با شبکه سعودی العربیه جزئیاتی از این طرح را بیان کرد. او گفت که “کمی کمتر از پنج‌درصد” از سهام شرکت ملی نفت آرامکو واگذار خواهد شد.

به گفته شاهزاده عربستان، با این کار حدود دو میلیارد دلار (یک میلیارد دلار و ۷۸۰میلیون یورو) به صندوق ذخیره ارزی دولت سرازیر می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان خاطرنشان کرد، شرکت ملی نفت آرامکو “بسیار بزرگ است” و واگذاری قسمتی از سهام آن بزرگ‌ترین “بورس دنیا” را رقم خواهد زد‌، حتی اگر تنها یک‌درصد از سهام این شرکت واگذار شود.

به گفته او، صندوق ذخیره ارزی این کشور نیز با این تدبیر “بزرگ‌ترین [صندوق] در دنیا” خواهد شد. این شاهزاده سعودی خاطرنشان کرد، این صندوق با ذخایر مالی تا ۶۰۰ میلیارد دلار و درآمدهای حاصل از فروش سهام آرامکو و املاک دولتی و دارایی‌های بخش صنعتی پر خواهد شد.

در طرح “چشم‌انداز ۲۰۳۰” پاره‌ای اصلاحات اقتصادی، چندین طرح خصوصی‌سازی و مزایده اموال دولتی نیز در نظر گرفته شده است.

هدف از کل این طرح کاهش وابستگی عربستان به درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

به گفته جانشین ولیعهد عربستان، با کمک این طرح “عربستان می‌تواند در سال ۲۰۲۰ بدون نفت” زندگی کند. وی گفته است: «ما همه در عربستان سعودی وابستگی به نفت را موجب شدیم. این خطرناک است و در چند سال گذشته مانع توسعه در بسیاری از حوزه‌ها شده است.»

عربستان سعودی بزر‌‌‌گ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است و از کاهش قیمت نفت در چند سال گذشته به شدت تأثیر پذیرفته است.

عربستان که در سال ۲۰۱۵ با کسری بودجه رکوردشکن روبرو بود در اقدامی نامعمول برخی قیمت‌ها را بالا برد و از بخشی از یارانه‌ها کاست. علاوه بر این، تجاوز همه جانبه به یمن طی یک سال گذشته و ادامه سیاستهای ماجراجویانه در حمایت از گروه های مسلح در سوریه و عراق ، عربستان را با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*