گفته می شود

گفته می شود با برگزاری مناظره انتخاباتی میان نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بخش مهمی از توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع معطوف شده است. برنی سندرز و هیلاری کلینتون، نامزدهای حزب دموکرات، در مناظره شبکه خبری «سی ان ان» شرکت کرده و در آن، برنامه های یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند. در این مناظره، سندرز ضمن اشاره به عدم صلاحیت کلینتون گفت، او با گرفتن پول از وال استریت در قبال سخنرانی هایش، با حمایت از تهاجم آمریکا به عراق در مقام سناتوری و حمایت از تعاملات تجارت آزاد، قدرت تشخیص ضعیف خود را اثبات کرد. کلینتون نیز در پاسخ گفت، این اتهامات برای حمله به باراک اوباما، به عنوان نامزدی که از وال استریت و کمیته های اقدام سیاسی پول جمع آوری کرد نیز استفاده شده بود. وی گفت که این حمله ای حقه بازانه است که وقتی هیچ مدرک یا تأییدیه ای برای ارایه حمایت مؤسساتی که مورد حمله قرار می گیرند، وجود ندارد.

*****

گفته می شود دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان، در یکی از سخنرانی های تبلیغاتی خود، بار دیگر به موضوع ایران و توافق هسته ای پرداخته و ادعاهای خود را در این زمینه تکرار کرده است. بر اساس گزارش «فاکس نیوز»، ترامپ که در جمع طرفداران خود سخنرانی می کرد، با اشاره به توافق هسته ای با ایران گفت: «این توافق بسیار بد و تأثرآور است. من به روش مذاکره آنها (تیم مذاکره کننده آمریکایی) دقت کردم و گفتم، این افراد نمی دانند کارشان را چگونه انجام دهند». وی در ادامه اظهارات خود، مدعی شد: «درباره این توافق باید بگویم که ما ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم و هیچ چیز به دست نیاوردیم. زندانی های ما آزاد نشدند. آن ها باید قبل از اینکه ما مذاکرات را شروع می کردیم، آزاد می شدند. این یک توهین است. نباید توافق می شد و شما باید چند بار میز مذاکره را ترک می کردید، در حالی که ما هیچ گاه مذاکرات را ترک نکردیم».

*****

مشابه این اظهارات، از سوی رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز بیان شده است. به نوشته «رویترز»، پل رایان در نشست خبری هفتگی خود درباره موضوع توافق هسته ای ایران و برداشته شدن تحریم ها به اظهارنظر پرداخت و گفت: «من با هر اقدامی که ممکن است این دولت برای دسترسی ایران به دلار انجام دهد، به شدت مخالفم». رایان به اقدامات دولت اوباما در جهت اجرای بخشی از تعهدات برجامی آمریکا هم اشاره کرد و‌ با تشبیه امتیازاتی که به ایران داده می‌شود با خمیر دندان گفت: «می‌ترسم آن‌قدر خمیردندان از محفظه بیرون بیاید که دیگر نتوانیم آن را بازگردانیم». وی در ادامه افزود: «اعتقاد دارم با روی کار آمدن دولت جدید در سال آینده، باید هر چه قدر می توانیم، این خمیردندان را به محفظه خود بازگردانیم؛ این کار امکان پذیر است».

*****

خبرگزاری «اسپوتنیک» موضع گیری جدید سحنگوی وزارت خارجه آمریکا را درباره موضوع مذاکرات صلح سوریه بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در مصاحبه با این خبرگزاری گفته، آمریکا هیچ گونه طرح جایگزینی برای سوریه ندارد و تنها یک طرح وجود دارد و آن مذاکرات بین طرفین درگیر در این کشور است. این مقام آمریکایی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه، گفته: «ما هر گونه تلاش لازم را برای تضمین موفقیت این مذاکرات انجام خواهیم داد». وی افزوده: «واشنگتن هیچ برنامه مخفی برای آینده سوریه ندارد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حال بررسی اوضاع در سوریه از طریق تماس های دایم با شرکای ما در منطقه و کشورهای همسایه است».

*****

گفته می شود روزنامه «السفیر» از ناکام ماندن طرح عربستان سعودی برای تروریستی خواندن حزب الله لبنان در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است. این روزنامه به نقل از منابعی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، فاش کرد که توطئه سعودی برای تروریستی خواندن حزب الله در شورای امنیت سازمان ملل متحد ناکام مانده است. به گفته این منابع، تلاش سعودی ها برای توزیع پیش نویس قطعنامه ای بین کشورهای عضو دائم شورای امنیت ـ که حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی خوانده بود ـ به سرعت در این شورا با اقدام بموقع روسیه و چین شکست خورد و آمریکا آن را نادیده گرفت. این روزنامه می نویسد، اکنون روشن شده که عربستان سعودی به جز در میدان هایی که در آن ها پول هزینه می کند، از جمله سازمان همکاری اسلامی، قدرت بازی ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*