گزارش نیویورک‌تایمز از رشوه ۶۸۱ میلیون دلاری آل‌سعود به نخست‌وزیر مالزی

خبرگزاری فارس: گزارش نیویورک‌تایمز از رشوه ۶۸۱ میلیون دلاری آل‌سعود به نخست‌وزیر مالزی

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: اعطای هدیه ۶۸۱ میلیون دلاری خاندان سعودی به نخست‌وزیر مالزی همچنان ابهاماتی دارد و برای کسانی که تاکنون در حساب شخصی خود موفق به دریافت کمک بلاعوض نشده‌اند این موضوع شک‌برانگیز است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعطای هدیه ۶۸۱ میلیون دلاری از سوی خاندان آل‌سعود به «نجیب رزاق»، نخست‌وزیر مالزی، انتقاداتی را از وی برانگیخته است.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه در این خصوص اظهار داشت که این پول به‌عنوان «هدیه بلاعوض» به نجیب رزاق پرداخت شده است. وی معتقد است که پرداخت این پول به رزاق یک رسوایی برای او نیست.

نیویورک‌تایمز تصریح کرد که برای کسانی که تاکنون در حساب شخصی خود موفق به دریافت کمک بلاعوض نشده‌اند، این می‌تواند شک‌برانگیز باشد. این در حالی است که نخست‌وزیر مالزی به‌خاطر احتمال تخلفات مالی تحت بررسی‌های شدید بین‌المللی نیز قرار دارد. وزارت دادگستری آمریکا ازجمله نهادهایی است که دست به ارزیابی وضعیت او زده است اما نجیب، همچنان خود را بی‌گناه می‌داند.

در ماه جولای سال گذشته میلادی، گزارش‌های خبری به نجیب این اتهام را وارد کردند که پول‌ها را به حساب خود منتقل کرده است. منتقدان از نجیب می‌خواستند که از آنجا که دست‌کم بخشی از این پول مجرمانه به حساب وی منتقل شده است، از سمت خود کناره‌گیری کند.

با این حال، تلاش‌ها برای روشن کردن موضوع، با مقاومت شدید دولت مالزی مواجه شده است. دولت مالزی تحقیقات را متوقف کرده، یک رسانه خبری را به خاطر انتشار اخبار این مساله تعلیق کرده و یکی از معاونان نخست‌وزیر را که در این خصوص سوالاتی مطرح می‌کرد، از کار برکنار کرده است.

در ماه ژانویه، دادستان کل مالزی نیز که «محمد اپندی علی» نام دارد و شخص نجیب وی را به این سمت منصوب کرده، وی را بی‌گناه دانست.

دادستان اعلام کرد که سندی در دست نیستد که این هدیه به‌صورت غیرقانونی به نجیب پرداخت شده باشد.

همچنین در ماه ژانویه هم دادستانی کل اعلام کرد که پول فوق الذکر یک پرداخت شخصی بوده و اقای نجیب مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار آن را به‌خاطر بلااستفاده ماندن بازگردانده است.

هیچ مدرکی در دست نیست که چرا این هدیه از سوی خاندان سعودی به نخست‌وزیر مالزی پرداخت شده یا آن ۶۱ میلیون دلار که بازگردانده نشده، به کجا رفته است؟

تا پیش از اظهارات پنج‌شنبه جبیر، هیچ‌یک از مقامات سعودی نگفته بودند که کل این مبلغ، هدیه خاندان سعودی به نخست‌وزیر مالزی بوده است. دفتر آقای نجیب هم روز جمعه بیاینه‌ای صادر کرد و از اظهارات وزیر امور خارجه عربستان استقبال کرد. بر اساس این بیانیه، آنچه جبیر گفته، همان چیزی است که نجیب تاکنون می‌گفته و مقامات قانونی هم به آن اذعان کرده‌اند.

با این حال، منتقدان نجیب سخنان جبیر و بیاینه نخست‌وزیر را قانع‌کننده نمی‌دانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*