معاون وزیر خارجه چک در بیرجند: خراسان جنوبی دروازه ورود به صنعت کشور افغانستان است

 

سرمایه گذاری همدان

معاون امور اقتصادی و کشورهای اروپایی وزیر امور خارجه جمهوری چک با بیان اینکه کشور ایران و چک دیپلماسی آنها از سالیان قدیم با یکدیگر همکاری داشته است، گفت: ما به دنبال پروژه‌های مشترک وسرمایه گذاری به همراه کار مشترک با خراسان جنوبی هستیم.

مارتین تلاپا ظهر امروز در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که در استان خراسان جنوبی سفر کردم، اظهار داشت: هدف از سفر به استان خراسان جنوبی بازدید از استان و همکاری سیاسی است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ایران و کشور چک بالغ بر ۹۰ سال است که با یکدیگر رابطه دارند، افزود: هزار نفر از مهندسان تکنسین کشور چک عمر و زندگی خود را در ایران سپری کرده و همکاری ما با ایران زمینه ساز و سرمایه خوبی برای روابط دوجانبه است.

معاون امور اقتصادی و کشورهای اروپایی وزیر امور خارجه جمهوری چک گفت: ایران وسع زیادی در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی دارد و تجارت میان کشور ایران و چک ۳۵ درصد رشد داشته است.

تلاپا با بیان اینکه هنوز حجم تبادل تجاری قابل قبول نیست، افزود: در بحث تجاری اتاق بازرگانی و صنعت، معدن و تجارت همکاری خوبی داشته وما با ۲۵ شرکت تجاری برجسته اینجا حضور داریم.

وی با بیان اینکه مابه دنبال خرید پروژه‌های مشترک، سرمایه گذاری و کارمشترک هستیم، اظهار داشت: در زمینه فرآوری کشاورزی و دیگر موارد تجاری استان خراسان جنوبی دروازه ورود به کشور افغانستان است و ما از این طریق می‌توانیم با افغانستان هم همکاری کنیم.

معاون امور اقتصادی و کشورهای اروپایی وزیر امور خارجه کشور چک با بیان اینکه کار ما با افغانستان سخت است، گفت: همکاری با کشور افغانستان از طریق خراسان جنوبی راحت‌تر است و با توجه به روابط تجاری میان دو کشور ایران و چک ما به استان خراسان جنوبی سفر کردیم و از قبل زمینه‌های لازم را بررسی کردیم.

تلاپا افزود: در بحث ارتباطات ما می‌توانیم زمینه را برای حضور هیئت‌های استان خراسان جنوبی به کشور چک فراهم سازیم و در بحث موافقت نامه اخذ مالیات به امضا رساندیم و به دنبال اخذ موافقت نامه توسعه تجارت امور خارجی و سرمایه گذاری هستیم.

وی اظهار داشت: باید به دنبال راهکار سیاسی برای امنیت و ارتباطات داشته باشیم و مقامات اتحادیه اروپا در تهران هستند و بحث‌های خوبی در زمینه ارتباطات داشته اند ما هم از اتحادیه اروپا در راستای همکاری با ایران حمایت می‌کنیم و باید مذاکره وارتباطات برقرار باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*