آخرین خبر :

قرارداد خرید ۳ دستگاه رادار بین ایران و فرانسه امضا شد

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: قرارداد خرید سه دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه های مهر آباد٬ شیراز و بندرعباس بین شرکت فرود گاه ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت «تالس» فرانسه امضا شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،قرارداد خرید سه دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه های مهر آباد٬ شیراز و بندرعباس امروز (سه شنبه) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و «آلن ویدالیس» وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه، امضا شد.
به گفته عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در سال ۱۳۸۴ قراردادی به ارزش ۳۲ میلیون یورو با شرکت تالس برای خرید پنج دستگاه رادار منعقد شد که چهار سیستم راداری تحویل ایران شد.
سیداحمد مومنی رخ افزود: تحویل رادار پنجم برای نصب در فرودگاه بندرعباس با روی کار آمدن دولت «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهوری پیشین فرانسه همزمان شد و با وجودی که ایران ۱۵ درصد مبلغ قرارداد را پرداخت کرده بود، تحویل آن انجام نشد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مناقصه خرید رادار مراقبت پرواز، چند شرکت اروپایی شرکت کردند و شرکت فرانسوی تالس برنده مناقصه شد. براساس مذاکره با شرکت تالس توافقی به دست آمد که در قالب خرید رادارهای جدید٬ قرارداد سال ۱۳۸۴ هم اصلاح و رادار فرودگاه بندرعباس نیز تحویل ایران شود.
این مقام مسئول یادآور شد: سیستم رادارهای فرودگاهی شامل دو سیستم PSR و SSR است که برای طرح های تقرب و بالا بردن ایمنی پرواز در مناطق تحت کنترل فرودگاه ها استفاده می شود.
وی اضافه کرد: یکی از سیستم ها ۷۰ تا ۸۰ مایل پوشش و دیگری به شعاع ۴۰۰ کیلومتر پوشش منطقه فرودگاهی دارد.
مومنی رخ ادامه داد: این سیستم رادار مجهز به آخرین فناوری روز دنیا یعنی «مد S» است که خدمات هوانوردی لازم را در منطقه فرودگاهی ارائه می دهد.
وی گفت: سیستم راداری فرودگاهی مهرآباد متعلق به ۱۸ سال پیش است و پیش از این محدودیت های تامین قطعات برایش وجود داشت که با تلاش شبانه روزی همکاران در معاونت عملیات هوانوردی به روز نگهداری شد، اما توانمندی هایش کاهش پیدا کرده است.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، ارزش قرارداد خرید رادار فرودگاه مهر آباد از شرکت تالس را ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو اعلام کرد.
وی بیان داشت: براساس این قرارداد، تحویل سیستم راداری که در مهرآباد نصب و بهره برداری می شود از زمان مبادله قرارداد حداکثر ۱۸ ماه خواهد بود و امیدواریم با استفاده از این سیستم ایمنی پرواز بیشتر رعایت شود.
مومنی رخ تصریح کرد: نبود رادار، تشخیص و جداسازی پروازها را با مشکل مواجه می کند و پروازها ۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه نشست و برخاست می کنند، اما با وجود این سیستم راداری فاصله زمانی یادشده به سه تا پنج دقیقه کاهش یافته و علاوه بر آن، ضریب ایمنی پرواز نیز ارتقا می یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*