رئیس پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبرداد اجرای آیین گندم درو در باغ و عمارت اکبریه شهرستان بیرجند

 

آیین گندم درو در بیرجند

رئیس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی خراسان جنوبی گفت:آیین گندم درو در قالب رقص گندم درو به صورت نمادین در محل بازارچه صنایع دستی واقع در عمارت اکبریه به اجرا در می شود.

سید احمد برآبادی اظهار داشت: کار، هنر، تکنولوژی و روشهای زیستی در بستر زمان به نمادهایی برای به تصویر کشیدن و برقراری ارتباط نرم با هم نوعان بدل شده است.

وی بیان کرد: حرکات نمادین با موسیقی دلنشین سنتی هر قوم، که خود بیانگر حماسه های تاریخی اقوام است، آمیخته و نمایش داده می شود. رقص خنجر قوم ترکمن، رقص چوب مردم سیستان، رقص شمشیر اعراب، لباسهای رنگین عشایر قشقایی و نمادهایی که در هل پرکه کردها استفاده می شود همه و همه ریشه در تاریخ، تمدن و فرهنگی بزرگ دارد.

رئیس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی خراسان جنوبی افزود: رقص نمادین محلی به همراه موسیقی مقامی از سابقه طولانی در شهرها و آبادیهای استان خراسان جنوبی برخوردار است و دارای آهنگ ها، ریتم ها و رقص های خاصی است که در دیگر نقاط ایران معمول و مرسوم نیست. آهنگ ها، ترانه ها و آوازهای زیبایی در منطقه رواج دارد که همراه با این رقص های آئینی اجرا می شود.

برآبادی بیان داشت: یکی از رقص های آئینی مرسوم در استان خراسان جنوبی رقص گندم درو است که طی آن جوانان مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم را به صورت ریتمیک با ساز و دهل سنتی اجرا می کنند.

وی گفت: این مراسم روز هفتم و یازدهم فروردین ماه سال جاری در قالب رقص گندم درو به صورت نمادین در محل بازارچه صنایع دستی واقع در عمارت اکبریه  اجرا شد.

رقص محلی به شماره ۸۰۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*