در کارگروه صنوف آلاینده شهرستان بیرجند مطرح شد: انتقال صنوف آلاینده شهرستان بیرجند هم چنان در گیرو دار مسائل درون استانی

photo_2016-04-15_17-38-06

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
انتقال صنوف آلاینده شهرستان بیرجند به خارج شهردر دو سایت۵/۱ و ۵۰ هکتار موضوعی تکراری که از حدود بیش از ۳ سال گذشته مطرح بوده و مسئولان شهرستان را بارها وبارها مجبور به تشکیل جلسه نموده ولی هنوز با گذشت چندین سال از کلنگ زنی و آغاز این پروژه می توان گفت اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده چرا که هنوز این سایت ها با مشکلاتی مانند نداشتن آب،خط تلفن و حتی عدم صدور پروانه و سند و درخواست حق السهم شهرداری روبرو هستند مشکلاتی که بنا به گفته فرماندار بیرجند قرار بوده براساس مصوبات کارگروه امور اقتصادی استان تا پایان بهمن ماه و حداکثر پایان اسفندماه سال گذشته حل و فصل شوند .
ناصری در این جلسه با انتقاد از عملیاتی نشدن مصوبات جلسات گذشته در این خصوص اظهار داشت: برای رفع مشکل آب در سایت۵/۱ هکتار که قرار است صنوف خودروداران به آنجا منتقل شوند ظرف مدت یک ماه آینده شرکت آب وفاضلاب بیرجند اقدامات لازم را انجام دهد.وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تصریح کرد:امسال سال به نتیجه رساندن فعالیت ها و اقدامات مسئولان است تا مردم نتایج این عملکردها را ببینند و هیچ توجیهی در این خصوص قابل قبول نیست.وی با انتقاد از طولانی شدن انتقال صنوف آلاینده شهر بیرجند اذعان داشت: ادارات باید هر لحظه را غنیمت بشمرند و ما باید در سه ماهه سال جاری نتیجه خیلی از برنامه ریزی هایمان را ببینیم تا در پایان سال بتوان گزارش عملیاتی ارائه دهیم. فرماندار بیرجند در مورد انتقال صنف خودروداران به سایت ۵/۱ هکتار نیز خواستار طی شدن مهلت قانونی شد و گفت: ۱۵ خرداد ماه آخرین مهلت انتقال واحدهای صنفی خواهد بود که در غیر این صورت امتیازشان به سایر متقاضیان واگذار خواهد شد. معاون عمرانی فرمانداری بیرجند با اشاره به برگزاری کارگروه قبلی صنوف آلاینده شهرستان بیرجند در تاریخ ۲۴ آذر ماه سال ۹۴ گفت: در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد که در بازدیدهای صورت گرفته از سایت۵/۱ و۵۰ هکتار اقدامات خوبی صورت گرفته اما همچنان مشکلات و عقب ماندگی هایی را شاهد هستیم. رونقی مشکل تامین آب سایت۵/۱ هکتار را فنی عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل بهتر است انشعاب آب بصورت تجمیعی واگذار شود چرا که اگر تک تک واگذار شود بعدا نباید واحدهای صنفی انتظار فشار آب را داشته باشند.
عدم همکاری بخش دولتی برای رفع مشکلات
سایت ۵/۱ هکتار صنوف آلاینده
مسئول شرکت تعاونی خودروداران شهرستان بیرجند در این جلسه با انتقاد از عدم همکاری بخش دولتی برای رفع مشکلات موجود در انتقال این صنف به سایت ۵/۱ هکتار گفت: یکی از مشکلات موجود در این سایت نداشتن آب و خط تلفن است که با توجه به اینکه بیش از ۸۰ واحد قرار است به این مکان منتقل شوند تا الان فقط چند واحد بخاطر وجود این مشکلات منتقل نشده اند.
مقدم با اشاره به اینکه برای انتقال خطوط برق حدود دو سال دوندگی کرده ایم تا محقق شود، افزود: برای احداث زیرگذر در این سایت نیز مبلغ زیادی هزینه کرده ایم و هر مجموعه ای سنگی جلوی پای ما می گذارد .
سایت ۵/۱ هکتار در صورت واگذاری انشعاب انفکاکی با مشکل تامین فشار روبرو خواهد بود
مدیر شرکت آب وفاضلاب شهرستان بیرجند در پاسخ به موضوع مطرح شده در جلسه در مورد انتقال آب به این سایت گفت: با وجود اینکه در این محدوده شبکه نداریم حاضریم آن را اجرایی کنیم ولی همانطور که قبلا هم اعلام کرده ایم با توجه به نزدیکی این محدوده به مخزن اب در تامین فشار آب با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که الان ساکنان سایت مسکن مهر در آن قسمت با مشکل فشار آب روبرو هستند. هاشم آبادی پیشنهاد داد برای رفع این مشکل انشعاب حجمی واگذار شود چرا که انشعاب انفکاکی جوابگو نخواهد بود.
امتناع شهرداری از صدور پروانه به بهانه پرداخت حق السهم تفکیک اراضی
نماینده شهرداری بیرجند نیز با مطرح کردن این موضوع که باید حق السهم شهرداری در این سایت ها پرداخت شود ،گفت: تا این سهم پرداخت نشود ما نمی توانیم نسبت به صدور پروانه و سند اقدام کنیم. نماینده راه و شهرسازی در این جلسه با استناد به مواد قانونی واینکه اراضی دولتی مشمول پرداخت حق السهم نمی شوند، گفت: قراردادهای راه و شهرسازی در حکم سند رسمی است که شهرداری ها باید براین اساس پروانه و سند صادر کنند و بانک ها وام بپردازند و این درخواست شهرداری قابل قبول نیست. قربانی افزود: این قانون در دولت دهم و یازدهم توسط وزارت کشور ابلاغ شده و ما این ابلاغیه را به شهرداری اعلام کرده ایم. البته این در حالی است که نماینده شهرداری از ابلاغ چنین قانونی به این مجموعه از مراجع بالا دست اظهار بی اطلاعی می کند و بر پرداخت حق السهم شهرداری هم چنان مصر است که فرماندار بیرجند در این خصوص دستور داد موضوع توسط دفتر فنی شهری رسیدگی و اگر این قانون به شهرداری ابلاغ نشده در دستور کار قرار گیرد. رئیس مجمع امور صنفی در این خصوص بااشاره به مشکلات موجود فراروی صنوف آلاینده که ازصدور پروانه کسب در داخل شهر ممنوع شده اند، گفت: بهتر است صدور پروانه در دستور کار شهرداری قرار گیرد تا به موازات آن اختلافات موجود نیز پیگیری شود.یزدان شناس به ضروری بودن انتقال خط تلفن به سایت مذکور اشاره کرد و افزود: این مشکل باید رفع شود.
شهرداری نسبت به صدور پروانه صنوف آلاینده
اقدام کند
در این جلسه مقرر شد شهرداری نسبت به صدور پروانه برای واحدهای صنفی اقدام کند. نماینده شرکت مخابرات نیز از نبود تجهیزات لازم برای اجرای شبکه مخابرات در محدوده سایت ۵/۱ هکتار با توجه به اینکه به کار زیربنایی نیاز دارد، یادکرد وگفت: برخی ازتجهیزات خریداری شده و برخی نیز تا ۶ ماهه سال جاری با توجه به بالا بودن هزینه ها از خارج کشور خریداری خواهد شد.
مشکلات روی کاغذ و با حرف زدن حل شدنی نیست
رسیدگی به مشکلات سایت ۵۰ هکتاری انتقال صنوف آلاینده ازدیگر دستور جلسات این کارگروه بود که بنا به گفته مسئولان مشکلات این سایت مانند زمین و معارضین آن رفع شده و در حال حاضر اختلافی بین شهرداری برای تعیین تکلیف مالکیت بخشی ازاین اراضی هنوز وجود دارد که فرماندار بیرجند در این زمینه گفت: بهتر است کار در این سایت به روال گذشته ادامه پیدا کند تا به موازات آن موضوع مالکیت زمین های شهرداری نیز پیگیری شود. ناصری ادامه داد: طرح نباید بخوابد و ما در جلسات مختلف این موضوعات را چندین بار مطرح کرده ایم و برای حل آن مصوبه داشته ایم و طرح دوباره این موضوعات توهین به اعضای کارگروه است.
وی اذعان داشت: حل این مشکلات روی کاغذ امکان پذیر نیست و با حرف نیز رفع نمی شود و بهتر است جلسه ای درشورای شهر با حضور مسئولان فرمانداری گذاشته شود تا ظرف مدت یک هفته این مباحث جمع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*