حذف ۹۰۰ پست در رسانه ملی در دوره جدید


معاون برنامه ریزی و منابع مالی رسانه ملی گفت: وقتی بودجه پیشنهادی دولت برای سازمان­ها و وزارتخانه­‌های مشابه سازمان را با هم مقایسه می­کنیم می­بینیم که کمترین رشدها متعلق به سازمان صدا و سیماست.

هفته نامه صداوسیما با «مهدی مجتهد» معاون برنامه ریزی و منابع مالی سازمان صداوسیما مصاحبه‌ای انجام داده که متن کامل آن در ادامه می‌آید:

لطفا فعالیت­های مهمی که در واحدهای زیرمجموعه این معاونت انجام گرفته و منشا اثر بوده را به ­صورت خلاصه بفرمائید.

-ایجاد معاونت برنامه­‌ریزی و منابع مالی، حاصل راهبرد جدید سازمان بود که می‌­بایست ضمن هم ­راستا نمودن وظایف دو مجموعه گذشته، شرح وظایف و فرایندها را بهبود می­‌بخشید. مأموریت «تحول و انجام اصلاحات بنیادی و گسترده در سطح سازمان» همزمان با ادغام و تغییرات ساختاری دو معاونت تأثیرگذار و کلیدی «اداری مالی» و «برنامه‌­ریزی و نظارت» شروع شد. پس از ادغام این دو معاونت، بیش از ۴۰ پست مدیریتی حذف ­شد. با حذف برخی از مدیریتها در بعضی از ادارات­کل، باید پرسنل آنها در بخش­های مختلف سازمان یا بخش­های دیگر معاونت به­‌کار گرفته می‌شدند که در طول سال گذشته حدود ۸۰ نفر از نیروهای معاونت کاسته و در دیگر بخش­های سازمان مشغول فعالیت شدند و از طرفی بازتعریف روابط بین مدیریت­ها و ادارات کل مجموعه، ضرورت دیگری بود که بتدریج انجام شد.

اصلاح ساختار و چابک سازی دربرخی حوزه‌­ها تکرار شده آیا در معاونت برنامه‌­ریزی و منابع مالی هم ممکن است اتفاق بیفتد؟

-بهبود و اصلاح وضع موجود تا دست­یابی به وضعیت مطلوب امری زمان­ براست، درحال کارشناسی موضوع هستیم و احتمال تغییر ساختار در حوزه خودمان نیز وجود دارد که در صورت تصویب، ابلاغ خواهد شد. در دوره جدید با همکاری همه مدیران و معاونین سازمان، اصلاحات ساختاری تاکنون توفیقات زیادی در پی داشته است . حدود  ۹۰۰ پست مدیریتی و مشاوره­ای حذف شد. با توجه به اینکه ما در یک سازمان رسانه­‌ای هستیم و طبعاً باید نسبت به متغیرهای بیرونی، به­ موقع و با سرعت مناسبی واکنش نشان دهیم، لازم است مرتباً سازمان را از حیث ساختاری بهبود بخشیم و از ساختارهای اداری معمول خارج نماییم. بعد از بحث ساختار، در الگوی نیروی انسانی حوزه­ها، نیروی رسمی و غیررسمی مورد بازنگری قرارگرفت و به همه حوزه­‌ها ابلاغ گردید. مرحله بعدی، اصلاح فرایندها، رویه­‌ها و دستورالعمل­‌ها است که دوستان در اداره کل طراحی ساختار و تشکیلات، مشغول بررسی پیشنهادها و جمع­بندی نظرات هستند. طبیعتاً در این زمینه امیدواریم بتوانیم از نظرات تک­تک همکاران بهره­مند شویم و به تدریج بررسی آئین­‌نامه­‌ها و بخشنامه­‌های موجود در سازمان را با نگاه سرعت‌­بخشی و تسهیل در فرایند عملیات واحدهای مختلف، پیش ببریم.

تفاوت برنامه و بودجه سالهای ۹۴ و ۹۵ سازمان چیست؟

-تفاوت بخشنامه برنامه و بودجه سال ۹۵ سازمان با بخشنامه برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۴، ابلاغ پیوست محتوایی است. اولویت­های محتوایی معاونت­های تولیدی سازمان در اداره کل برنامه­ریزی محتوایی با مشارکت فعال حوزه­های پیام تهیه و پس از کسب رهنمودهای رئیس محترم سازمان با توجه به شاخص­های کلیدی “هویت” ، “ماموریت “، “مخاطب هدف”، ” احکام ابلاغی”  و”شرایط و اقتضائات محیطی” در چند ماه اخیر در اداره کل برنامه­‌ریزی محتوایی با همکاری خود حوزه‌­های برنامه­‌ساز تصویب،که به­زودی ابلاغ خواهد شد.

طبیعتاً اگر ما بخواهیم در جریان­سازی اجتماعی توسط رسانه موفق باشیم باید هر شبکه­ نقش خود را در این تصویر کلان  بداند و بتواند به نحو مؤثری در این مسیر حرکت کند. در سال ۹۵ قسمت اعظم تعهدات شبکه­ها و مراکز به اولویت­‌های محتوایی اختصاص خواهد یافت. بر مبنای اولویت­های محتوایی، به همه حوزه­‌های پیام بودجه­ای مشخص تخصیص می­یابد و طی دوره­های سه ماهه گزارش پیشرفت برنامه­ها و طرح­ها مطابق با اولویت­های محتوایی اندازه‌­گیری می­شود. پرداخت‌های بعدی بر همان مبنا صورت خواهد گرفت.

در اداره کل برنامه­‌ریزی و بودجه هم ازامسال  بودجه­‌های عمرانی هم پیگیری خواهد شد و به این شکل ما می­‌توانیم در برنامه‌ریزی کلان سازمانی شاهد هماهنگی بیشتری بین حوزه فنی و بقیه بخش­های سازمان باشیم.

حالا که بحث بودجه شد بفرمایید بالاخره بودجه سال ۹۵ سازمان چقدر تعیین شده است؟

-در لایحه بودجه دولت برای سال ۹۵ که هم اکنون در مجلس مطرح است، متأسفانه بودجه عمرانی سازمان حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و بودجه جاری تنها ۸ درصد رشد داشته، یعنی در کل بودجه سازمان تنها ۲/۱ درصد افزایش را نشان می­‌دهد، در حالی که دولت افزایش حقوق و دستمزد را ۱۲ درصد پیش بینی کرده است. یعنی دولت همه دستگاه‌­های اجرایی را مکلف کرده تا ۱۲ درصد حقوق و مزایای کارکنان را اضافه کنند در حالیکه بودجه جاری سازمان را فقط ۸ درصد افزایش داده است. با این توضیح که در دیگر دستگاه­‌های دولتی، میزان کامل سرفصل حقوق و مزایا توسط دولت پرداخت می­شود اما در سازمان صدا و سیما میزان اعتبار تخصیصی ماهیانه حتی کفاف حقوق و دستمزد کارکنان را نمی­دهد و سازمان از منابع دیگر درآمدی برای پرداخت حقوق کمک می­گیرد.

ضمن اینکه بودجه لازم برای فعالیت‌های سازمان از محل کمک­های دولت  ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که در لایحه بودجه دولت فقط ۴۰ درصد آن یعنی اندکی بیش از هزارمیلیارد تومان دیده شده است و همچنین سازمان در سال جاری از کمک­هایی که در این ۶ -۵ سال اخیر تحت عنوان کمک ارزی دولت به سازمان صورت می­گرفته، برخوردار نخواهد شدکه امیدواریم با همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بودجه سازمان به نحو مناسبی اصلاح شود.

شنیده می­‌شود دولت بخاطر مشکلات مالی و اقتصادی با همه دستگاه‌­ها این برخورد را داشته است.

-اینطور نیست، وقتی بودجه پیشنهادی دولت برای سازمان­ها و وزارتخانه­‌های مشابه سازمان را با هم مقایسه می­‌کنیم
می­‌بینیم که کمترین رشدها متعلق به سازمان صدا و سیماست.

سال گذشته از چه راهکاری برای حل این معضلات استفاده کردید؟

-بررسی مجددی درخصوص تعهدات برنامه­سازی شبکه­ها و بازتعریف و کاهش تعهدات و منطقی‌سازی نرخ برنامه­‌سازی و ابلاغ به موقع و تخصیص کامل بودجه صورت گرفت و شبکه­‌هایی که دیون زیادی از قبل داشتند، به مرور توانستند بخشی از بدهی­‌های خودرا پرداخت کنند.

بنابر تعهدی که از ابتدای سال داده بودیم، سهمیه حوزه­‌‎ها به موقع پرداخت شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*